Freekstyle

En ting er helt sikkert, EA kan bare det der, når det gælder om at komme med nye koncepter, endnu en af disse er Freekstyle. EA Big, er en underafdeling af EA (Electronic Arts). Denne division blev lanceret sammen med Playstation 2, og deres første spil var SSX, som bestemt var et af de bedste spil på launch dagen. Derefter kom så NBA Street, så fik SSX en følger med tillægs navnet Tricky. Samtlige spil er en del af min samling. Freekstyle bygger på samme koncept som de andre spil; du har en ellers ganske normal sport, og tilsætter en del action, en masse vilde stunt og så har man et spil med et rigtigt godt gameplay. Men om dette også holder denne gang, det må du læse videre for at finde ud af.

Freaky...

Lige som SSX er der mere eller mindre gale personer, som man har muligheden for at tage kontrollen over. Denne gang er snowboardet bare blevet skiftet ud med motorcykler. Banerne er lige som SSX meget ekstreme, men også meget forskellige, sammenligningen imellem de to spil, er ret nem, for de minder meget om hinanden, og det er til dels en god ting. Man føler sig hurtigt hjemme, og kan derfor hurtigt komme i gang med at nyde den gode underholdning.

Freekstyle er bygget op meget på samme måde som SSX spillene. Man kan køre freestyle hvor man (bare) skal udføre nogle vilde stunt, så er der mulighed for en gang multiplayer, enten one-on-one eller sammen med computerstyrede modstandere. Men det der klart giver den største underholdningsværdi er, når man spiller championship mode, her vælges en kører, og der er en lang række at vælge imellem, og mulighed for at få låst op for nogle flere. Selve bane designet minder meget om det der findes i SSX, det vil sige at der bliver lagt op til fart og tempo.

Man kan under løbet skaffe sig selv turbo ved at udfører stunts når man er i luften. Dette gøres på samme måde som i SSX eller Tony Hawk serien. Dette gør at kontrollen
er nem at vende sig til, især hvis du har spillet SSX. Freekstyle er den slags spil der er lige til at komme i gang med, det kræver bestemt ikke nogen stor manual, eller en IQ på 148.

Som du kommer længere og længere i championship mode, vil du få mulighed for at vælge nye kørere og nye motorcykler, selvfølgelig bliver det også bedre og bedre, det man får åbnet. At der kommer flere muligheder nu længere du når i spillet, forlænger spillets leve tid væsentligt, og det er jo bestemt ikke dårligt.

Her er der dømt hæsblæsende motor skrig, sammen med hårdt pumpet punk/rock. Kørerne kommer også med til råb under løbet, nogle af dem er ikke lige venlige. En af Freekstyle's store styrker kommer igennem lydsiden, der måske ikke er det bedste jeg har hørt i år, men stadigt er ret god.

Som nævnt før er bane designet meget det samme som man finder i SSX spillene, grafikken er meget glidene selv når der sker rigtigt meget på skærmen, der er altså ingen slow-down overhovedet. Animationerne er gode i sær når der udføres et af de sindssyge stunts. Menuerne er pæne og nemme at finde rundt i, men der er jo heller ikke så meget at manurere sig igennem. De forskellige kører er lige som motorcyklerne, vidt forskellige, og deres udseende afskygger godt deres egenskaber.

Gameplayet er flydende, og man sidder med den samme fornemmelse som når man spiller SSX. Freekstyle har desværre ikke så meget at tilbyde som man kunne ønske. Derfor er det stadigt et udmærket spil, som der er blevet lagt tid og kræfter i. Det hele kører meget flydende, og multiplayer delen er der ikke meget at udsætte på. Hvor er det så at Freekstyle halter? Simpelt, levetiden er langt fra så lang som hos de fleste andre spil i den samme genre. Freekstyle er sine penge værd, hvis du er glad for genren i forvejen, men bliver med sikkerhed ikke et spil der vil blive snakket om, om 3 mdr.

Freekstyle (EU)
77%

Freekstyle   © EA 2002   (GCN)    1/3 Freekstyle   © EA 2002   (GCN)    2/3 Freekstyle   © EA 2002   (GCN)    3/3