Battle Arena Toshinden 3

Julen nærmer sig! Det er nu man skal til at finde ud af hvad man vil give sine venner og sin familie i julegave. Og hvorfor ikke vise hvor meget man sætter pris på de nærmeste ved at forære dem et spil til deres Playstation? Man kan jo forære sin bedste ven "Tomb Raiders 2"... Man kunne jo også købe "Formula 1 `97" til sin flinke lillebror, som jo gav én den fine walkman sidste år. Og så kunne man jo passende give "Battle Arena Toshinden 3" til den nar af en fætter, som de sidste fire år kun har foræret dig aflagte islandske sweaters, og som altid skal blære sig med alt det legetøj, han til stadighed får af sin moar!

...For her er årets Hade-Julegave!!! -"Battle Arena Toshinden 3".

Hvis du som jeg var begejstret for Battle Arena Toshinden 1 + 2, vil du blive meget skuffet over 3'eren. Den er på det nærmeste usammenlignelig med sine forgængere.

Allerede når man tænder for spillet, og introen toner frem på skærmen, begynder man at få mistanke om, at dette spil er lavet på et helt andet budget end de 2 første. Man kan næsten ikke kende figurerne, selv om navnene er de samme som tidligere. De er decideret grimme! Selve introen viser karaktererne i forskellige ubehagelige situationer, men fortæller ikke noget som helst om hvordan de er havnet i disse temmelig særprægede situationer... Og så bliver det hele vist i slowmotion, for alting bliver jo, som vi jo alle ved, enormt sejt når bare det går langsomt.(!)

Nå, men hvis du ikke er faldet i søvn under introen, når du så til sidst hen til selve spillet. Her bliver man præsenteret for spillets forskellige figurer, som man jo så kan vælge ud fra. Igen lyder et par af navnene bekendte, men det er svært at genkende dem, for grafikken ligner noget, der er hentet fra en commodore 64. Men man vælger en figur, og håber på, at gameplay kan kompensere for dårlig grafik, og kan retfærdiggøre de 450,- man har spenderet på spillet. Men sørgeligt, sørgeligt... Pengene er smidt ud af vinduet! (medmindre altså at man er den dumme sweater-fyr, der har fået det forærende, i hvilket tilfælde man vil fortrække at smide sin fætter ud af vinduet.)
Der er gjort en masse for at proppe noget action i spillet... Man kan nu stort set ikke vrikke med lillefingeren, før der kommer en serie vildt umotiverede eksplosioner, og ens modstander bliver smidt på tværs af skærmen. Og det er næsten ikke til at udføre almindelige enkelte slag eller spark, uden at de bliver til 3-strike-combo's, og skærmen bliver til et stort (grimt) festfyrværkeri. Ikke at disse enorme energiudladninger er videre skadelige for modstanderen eller for én selv... de har ca. den samme effekt som et almindeligt næveslag i B.A.T. 2.

Designerne har også forsøgt at gå nye veje i udviklingen af figurernes personlighed. Man kan kæmpe mod en smart fyr i hvidt tøj, som gør et stort nummer ud af at holde sin hat på hovedet, alt imens han bliver sparket og slået rundt på skærmen. En anden fyr har valgt at tage en revolver med til kampen, og finder hurtigt ud af at det er meget mere energibesparende at skyde dig, end at slå dig.

Musik og lydeffekter gider jeg overhoved ikke at skrive om, for resten af spillet er så utrolig dårligt, at lyden hverken gør fra eller til...

Min fuldstændig objektive vurdering af dette spil, efter at have vejet forcer og ulemper grundigt op mod hinanden, er at det er fuldstændigt latterligt, og jeg vil gerne tillade mig at udtrykke min dybeste medfølelse for de stakler derude, som har ladet sig lokke af Battle Arena 1+2's gode rygte, og er røget i fælden og har købt tre'eren. Og lad mig i samme åndedrag sende mine allerkoldeste hilsener til producenterne, som tydeligvis har forsøgt at få lidt nemme penge i kassen , ved at lave et rigtig luset og billigt spil, og lokke købere til ved at klistre en succestitel på det. Fy! Skam jer!!!

Og til alle jer andre potentielle købere derude: Lad det være!!! Køb det ikke!!! Hvis du ser det i en forretning, vil det bedste være i et ubemærket øjeblik, at lægge det på gulvet, og derefter hoppe 3-4 gange på det. Du vil herved have reddet en eller anden uvidende lille dreng fra at misbruge sine surt sammensparede lommepenge på et spil, hvor grafik og lyd i mangel på kvalitet kun bliver overgået af en udpræget mangel på gameplay.

Thi kendes for ret: Battle Arena Toshinden 3 dømmes herved til at afsone 3 x livstid bagerst på hylden, uden mulighed for prøveløsladelse.

Battle Arena Toshinden 3 (EU)
2/6