Tony Hawk's Pro Skater

En gang i mellem må man virkeligt tage hatten af, og det her er en af de gange. Vi har haft mulighed for at følge udviklingen af Tony Hawk Skateboarding måned for måned, og spillet er bare blevet bedre og bedre, det er blevet pudset og poleret ned til mindste detajle, har gennemgået masser af beta testing og det endelige resultat er blevet rigtig godt. Det er af så høj kvalitet at man skulle tro det var en 2'er eller 3'er i serien (altså når de lykkedes).

Det er firmaet Neversoft der har udviklet Tony Hawk Skateboarding , udviklerne der også stod bag det grafisk flotte Apocalypse. Har man spillet begge spil kunne man faktisk godt have gættet det uden at vide det, for grafisk og teknisk bærer de mange ligheder.

I spillet kan man tage kontrollen over Tony Hawk og alle hans stilfulde venner. Tony Hawk selv har været med i udviklings processen og sørget for at alverdens tricks er med (og tro mig, han har ikke glemt nogle), samt sørget for at både hans egne og skater vennernes personlige trumfer også er der.

Spillet har 4 game modes, Carreer Mode, Free Skate, Single Session og 2-player. I Carreer mode låser man op for baner en efter en, og uden at gøre det er de andre game modes ikke meget værd. Carreer mode er blevet utroligt vellykket, og det er fordi der i hver bane er indlagt små missioner/opgaver og man kæmper sig frem til at deltage i konkurrencer. På hver bane kan man indsamle sig 5 videobånd, videobånd som der kræves et hvis antal af for at kunne fortsætte til de forskellige baner. Før en bane går i gang får man en lille liste over hvordan man scorer de 5 videobånd. Man skal altid score sig et videobånd ved at matche eller score højere end et forudbestemt antal point, så er der også altid en super rekord der kræver ekstrem dygtighed og øvelse for at slå, et videobånd får at indsamle ordet SKATE i bogstaver og til sidst et "secret" videobånd som ligger gemt på selve banen. Det sidste scorer man ved at udføre en bestemt opgave. Opgaven kan lyde på at man skal grinde fem borde, smadre 5 "no skating signs" eller lignende. Der kræves kun 2 videobånd for at låse bane nummer 2 op, og 5 videobånd for at låse nummer 3 op. Er man dygtig kan man altså i et huk åbne for både bane 2 og 3 på første bane.

Det lyder måske lidt trivielt allerede, men der er stor udfordring i det, det er ikke let og stiller ret store krav til at man virkelig forsøger at mestre manden på boardet. Nu er Tony Hawk Skateboarding også et af de spil man spiller for at blive bedre og bedre, og man kan nemt få en hel eftermiddag til at gå med at skate til perfection på en enkelt bane. Man kommer i Carreer mode også til jævnligt at deltage i skater konkurrencer, den efterfølgende bane kræver så en medalje for at blive åbnet. I disse skater konkurrencer skal man ganske som i virkeligheden koncentrere alt sin kunnen ned i 3 løb, og her i spillet er de på 60 sekunder, og der er frit spil og det er bare om at imponere dommerne med svære tricks og en stilfuld kørsel. Det dårligste løb sorteres fra, og de to bedste løb ligges sammen på point, og man har sin endelige placering. Konkurrencerne er forholdsvis svære i
forhold til "videobånds banerne", men de skal også betrages som en "boss level" der tager en til næste plan.
Grafisk er Tony Hawk Skateboarding en lille lækkerbisken. Grafikken er meget stabil, animationerne på skaterne er gode og leveldesignet er meget varieret. Der bruges dog en lidt underlig og dunkel grå/mat palette hele spillet igennem. Leveldesignerne overskrider måske også lige den fornuftige grænse på enkelte af banerne, særligt supermarkedet "The Mall" er lige klumpet nok, og omgivelserne er så tætte at kameraet har det lidt svært med at bevare overblikket. Kameraet er nemlig meget dynamisk og følger skateren på en fri måde.

Kombinationerne af tricks er helt fantastiske. Skaterne har helt ufattelige mange, og de kan kombineres på utroligt mange måder, og sammen med de meget varierede omgivelser der er fyldt med små objekter er der faktisk ikke grænser for hvilke stunts man kan udføre. Flyouts, ramber, grindbarer og hvad skatere nu ellers spiser til frokost kan kombineres sammen i et ride og scoren ryger bare i vejret. Banerne er frie og ikke lange strækninger, derfor står kombinationerne frit for. Selvfølgelig er banerne opbygget så der er helt oplagte steder at udføre sine tricks, og de rigtige tricks - men intet forhindrer en i at forsøge sig på noget udviklerne aldrig ville have drømt om var muligt - se det er cool.... Desværre er realismen så heller ikke altid helt i top, men generelt udfører man ikke noget der ikke kunne lade sig gøre i virkeligheden med en lille smule fantasi. Det er jo også et computer spil, og der ville jo ikke være meget sjov i hvis man døde hver gang Tony knalder hovedet i jorden - for det gør han ofte (man kan faktisk høre hvordan det knaser hehe). Men virkelig virkelig stor ros til Neversoft for at lave et Skateboard spil hvor det helt rigtige er fanget og med, og som jeg har meget svært ved at se nogle kan overgå lige med det samme (ser frem til Trasher: Skate & Deatroy dog). Jeg kunne måske ønske mig lidt flere gamesmodes, flere konkurrencer, lidt flere direkte udfordringer (gør det, og gør dat), men selve "skate simulationen" er helt i top og ikke gjort bedre før.

Spillet har også en 2-player mode med tre gamemodes, hvoraf to af dem foregår i splitscreen. Dem i splitscreen syntes jeg ikke helt fungerer og er ikke blevet hooked på dem. Den tredje gamemode kaldet HORSE er dog utrolig vellykket. Man udvælger sig et ord, HORSE er standard, men lad os nu tage BENGTBURG istedet. Den ene spiller starter med serveretten, og placeres et vilkårligt sted på den valgte bane. Der skal nu laves et trick indenfor 10 sekunder, og derefter er det næste spillers tur. Den første spiller der ikke kan matche eller slå den score den anden spiller sætter taber, og tildeles et B. Når man i dette tilfælde har tabt 9 gange, kommer sætningen "You are a BENGBURG".

Tony Hawk Skateboarding er blevet et rigtig vellykket spil, og er blevet ligeså godt som har kunnet håbe på. Jeg vil nok alligevel ikke anbefale spillet til andre end dem der har interesse i skateboard sporten, eller føler en trang til at skate lidt...

Tony Hawk's Pro Skater (EU)
5/6

Tony Hawk's Pro Skater   © Activision 1999   (NGE)    1/3 Tony Hawk's Pro Skater   © Activision 1999   (NGE)    2/3 Tony Hawk's Pro Skater   © Activision 1999   (NGE)    3/3