X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

007: Tomorrow Never Dies


Tomorrow Never Dies? Jamen, det er da ikke det den nye Bond film hedder..? Nej, men hvad er mere oplagt end at udgive et Bond spil når nu feberen snart raser. Tomorrow Never Dies er jo snart en gammel licens, og som du nok kan regne ud, så nåede man ikke helt at blive færdig sidste gang der var Bond influenca i luften. Man har forståeligt nok så valgt at vente til det igen var muligt at sælge en kassette med Pierce Brosnan på forsiden.

Jeg har med stor interesse fulgt og holdt mig up-to-date omkring denne titel, og prøvede sågar en meget lovende beta for godt 5 måneder siden. Men jeg har ikke helt styr på om BlackOps har holdt os for nar, for jeg skal ærligt indrømme at Tomorrow Never Dies langt fra lever op til mine forventninger, det er upoleret, teknisk dårligt og virker som om det har ligget i en skuffe 2-3 år og ventet på sin udgivelse.

Nok lever det ikke helt op til mine forventninger, men jeg er storfan af denne action/shoot/stealth genre ala Syphon Filter, og har med stor fornøjelse spillet det fra start til slut på ganske få dage. Tomorrow Never Dies er missionsbaseret og løber over 10 missioner, der kun meget løst følger filmen af samme navn. Spillet har intet somhelst med den nye Bond film at gøre, dog set bortfra at man kan høre det klassiske Bond tema i dem begge, og James Bond er selvfølgelig hovedpersonen.

Spillet minder på alle tænkelige måder om spillet Syphon Filter. Man er agent, man skal gøre det af med en magt liderlig krabat, det foregår i 3D, der indgår våben, man skal snige sig rundt helst uden at blive opdaget, og ind imellem løse nogle små puzzles (meget nemme). Man styrer Bond i tredje person, kan låse sigtet fast på fjender og skyde på dem mens man er i bevægelse, man kan snipe/sigte og skyde specifikt på bestemte legemsdele, enten for at drille eller gøre det hurtigt af med fjenderne. Man kan liste sig afsted, gemme sig bag objekter og titte frem, kort og godt kombinerer Tomorrow Never Dies ligesom Syphon Filter missionsbaseret shoot'em up gameplay med velovervejet stealth.

Tomorrow Never Dies har så i en vis forstand lidt mere at byde på i form af to ski baner, og en enkelt bilbane. Desværre er disse af meget ringe kvalitet. Ski banen ligner noget fra 1995 som UEP Systems kunne have smækket sammen på en måned, og bil banen er uden sammenligning noget at det mest fæle jeg har set. Omgivelserne er totalt blottet for detaljer, og de par træer der er ser gyselige ud, der er major pop-up -- og seriøst, så kunne Namco have smækket det sammen på få dage... (yes really..). Men bare rolig, disse 3 baner/sub missioner indgår i større missioner, og skal ikke fratrækkes de ialt 10 missioner.

På trods af at det ikke ligner en halv million, så er Tomorrow Never Dies ganske velspillende, og gameplayet er godt. Fjendernes AI og animationer er gode, de dør rigtigt, og effekten af et skud på låret eller i brystet frembringer en tydelig forskellig smerte. Desværre er
fjenderne en smule for smarte, og det ødelægger stealth delen af spillet lidt. Fjenderne kan nemlig "mærke" når man kigger på dem, og det gør at de reagerer utrolig hurtigt og man skal selv reagere endnu hurtigere. Samtidig er Bond ikke alt for listig på tå, og har ikke nær så mange manøvrerings muligheder som Gabe i SF. I heftige situationer kan han virke lidt klodset og det er alle småting jeg også bemærkede i betaen, men afgjort troede ville blive rettet.

Hvor er alle de smarte gadgets?

Som sagt spiller TND ret godt, men man savner lidt mere "Bond" nu det er et Bond spil. Våben udvalget er meget lille, gennem hele spillet får man kun brugt en 2-3 smarte gadgets som ikke engang er smarte, og faktisk bruger sig selv på de helt rigtige tidspunkter. Man er heldig at finde en Bazooka og en Granatkaster når man et kort øjeblik skal besejre en form for boss, ellers begrænser det sig til en lyddæmpet pistol, et maskingevær, en Uzi og en sniperriffel. Jeg ved ikke, jeg havde forestillet mig lidt flere sjove påfund i hvert fald.

Grafisk er TND som nævnt ikke særlig imponerende. Grafikken er ikke storslem, og var snilt gået an for 3 år siden, men afskrække nogle fra at spille spillet, det vil den. Men tro mig, der gemmer sig et udmærket stykke gameplay, og har man spillet Syphon Filter (og kunne lide det), så kan man ikke undgå at få nogle gode stunder ud af det.

10 missioner er desværre ikke mere end det lyder.. De er pænt store, men med koncentreret spil kan TND gennemføres på 5-6 timer . Kun 2-3 steder i hele spillet risikerer man at side fast i et par øjeblikke, det giver generelt sig selv hele vejen igennem og banerne er a til b til c opbyggede, og man skal bare logisk sørge for at komme overalt.

Spillet har på grund at det velkendte og fede Bond tema musik en ret fed stemning. Spillet er også tilpas svært, man har ikke mange liv og energien ryger hurtigt. Det er blevet en af de få film licenser der ikke er helt dumme, det står bare i skyggen af et genialt spil som Syphon Filter, men igen.. Genren er ekstrem mangelfuld (ok, Mission Impossible og Rainbow Six er også ude i disse dage) og der var altså ikke noget der kunne holde mig tilbage...

Min sidste bemærkning er at der altså er foregået et eller andet underligt med denne titel. Som sagt har jeg en teori om at det har været færdigt og ligge i en skuffe i ca. 2 år ;-), jeg har også en anden, og den er at de har taget en forkert Master CD med til fabrikken der skulle producere de endelige eksemplarer ;-) øhm?. Jeg har som nævnt fulgt titlen så godt som man nu kan, og jeg har set masser af screenshots med omgivelser, gadgets og våben som overhovedet ikke er i den færdige udgivelse af spillet? Jeg har set billeder fra helt andre bil missioner end den ene der er i spillet? Betaen jeg prøvede havde en ghosted 2 player mode, denne er også droppet? Ok, jeg fatter minus - men ok kort spil oplevelse alligevel.

007: Tomorrow Never Dies (EU)
Anmelders vurdering
4/6