X-Squad

Konglomeratet mellem EA og Square, kaldet EA Square i Japan, har med deres første titel X Squad lanceret et team baseret action spil. At det både er EA og Square folk der stå bag titlen, gjorde da ikke min spændning mindre, for titlen tydede på at der var masser af skyde action i stor stil, rigtig tømmermænds no brainer action i topklasse. Om det så passer, ja det måtte fremtiden jo så bare vise.

Introen til spillet fortæller at et top hemmeligt militær research kompleks, er blevet indtaget af en fjendtlig sindet terrorist gruppe, i det herrens år 2037. Derfor er du, Ash, sammen med din toptrænede special gruppe: X Squad, blevet sat på sagen. Dr. Bianca Noble er taget som gidsel, og hun sidder inde med information om Project Medusa, der er ingen tid at spilde, frem med dine gunz og så er det ellers i krig.

At historien, hverken udvikler sig særlig meget, eller at den minder om en b-film bør ikke gøre noget, det trækker selvfølgelig ikke ned, hvis historien er fængende, men her er det action der tæller, der er ikke tid til historie, eller?

Det første man ser er introen, den vises i ingame grafik og den er ret kedelig, den imponerer absolut ikke, men det bliver bedre håber man. Derefter kommer man til hovedmenuen, som er ligeså kedelig som introen, den er usigende og består af en New Game, Load Game og en Options menu, kedeligt og tilmed grimt lavet. Jeg starter et nyt spil, og vælger mellem novice, intermediate og expert mode, så går spillet i gang med en omend kedeligere og grimmere cutscene end den første. Jeg begynder at blive bange, sveden i mine hænder gør det sværere at holde om joypad'et, mens jeg tænker "Hva' %&# det tegner ikke godt!". Så begynder spillet, og jeg har absolut ikke nogen styr over kontrollen af spillet, som gør brug af analog styring. Jeg vælter rundt indtil jeg finder ud af at styre spillet, og når man først gør det, ja så virker det rigtig godt, faktisk fortræffeligt, det er et stort plus at styringen faktisk er så god, som den er, men den tager lidt tid at vænne sig til.

Mens man spiller har man fra 1 til 3 andre spillere på slæb, dem kan man give forskellige kommandoer, som de så udfører efter bedste formåen, de kan enten lave lidt recon eller de kan følge eller vente, det kan de i to modes Stealth eller Assault. Bliver man angrebet kan ens hold også sprede sig eller angribe lige på modstanderne. Det er her at spillet første gang falder til jorden (og tro mig det gør det tit), for ens spillere virker, som om de har sniffet lim, står man ved et hjørne, og beder dem lave recon kan de ikke selv gå om hjørnet, nej det skal man vise dem, og den recon de laverer er ca. et par skridt frem. Nogen gange glor de dumt ind i væggen, som om de regner med at finde noget der, jeg var ved at dø. Spillet tiltrak dog alligevel, det er nemlig stadig ret sjovt at løbe rundt og skyde badguys, badguys der er iklædt sindssygt latterlige kostumer og tænker omend man skulle tro det for umuligt dummere end ens hold kammerater. Det eneste de kan er at skyde, at de så gør det meget præcist er en anden ting, for de rammer hele tiden og det er ligemeget, hvor de er placeret. For at det ikke skal være nok har man en autoaim, når den fungerer er den god, men tit og ofte skal man selv pege den hen på fjenden før den låser sig fast, og man så kan skyde, det koster health og det burde ikke være meningen, meget dårligt programmeret, det er dog altid sjovt at lege sniper.

Tilbage til ens holdkammerater, så har de også en tendens til at fare ind foran ens kugler og de rammer samtidig værre end godt er, de virker stæreblinde. Mister de energi, skal man selv sørge for dem, og tit lader man dem stå og lader dem selv klre arbejdet, ganske enkelt fordi det er nemmere og hvor bliver team spildelen så af hva' EA? Nææh, det er ikke særlig gennemført! Blandt andre kritik punkter kan siges, at man efter et checkpoint, når man dør, kommer tilbage med fuld energi, så tit er det en god idé at lade sig dø, ved et checkpoint for det belønnes nærmest. Efter missionerne kan man købe våben og udstyr for de point man tjener gennem spillet, det virker godt nok.

Spillet er en meget let sag, banerne er meget lette og man bruger ikke lang tid på dem, men end of level bosserne, er en anden snak. De er tit umulige, nogen gange
ryster skærmen helt vildt og man har ikke styr over sagerne, det føles tit som direkte tilfælde om man får dem slået ihjel eller ej. At X Squad mange gange var ved at blive tyret ind i mikrobløgeovnen i bar frustration over fejlene siger lidt om spillet, for de bosser der er, er sindssyge. En speciel tank voldte store problemer, og når den kørte én over, ja så endte man inden i den, ingen kollision her, nææh nej. Andre gange, kunne jeg ikke bruge energien til mit skjold, det virkede bare ikke, så jeg måtte loade spillet igen, også virkede det. Ikke ting der giver en lyst til at spille det. Tag dog ikke fejl, for bag manglerne ligger et sjovt spil gemt, man skal bare finde det, for det har en eller anden underlig tiltrækningskraft, man vil gerne lige gennemføre en bane til, og lige spille lidt mere, idéen er god nok, men udførelsen er altså svag til tider. Og det er grundidéen der trækker, man kan mærke at det kunne have virket, men det føles bare utrolig ufærdigt, som om det med vold og magt skulle være klar til PS2 launch, synd.

Banerne i spillet er et kapitel for sig, som en anden anmelder sagde, minder det om det uægte barn mellem Duken Nukem 3D og Quake 3. For banerne er, som nat og dag. Enten er arkitekturen flot og varieret og ellers er den firkantet, ensformig, anonym og grim. Det er en underlig sammenblandning, det virker igen, som om banerne er blevet færdiggjort for hurtigt, mens andre virker som om "de fik den tid, en bane skal have". De textures, som X Squad benytter sig af, er tit kedelige, i et kontorlandskab i starten af spillet er de så intetsigende og ensformige at jeg var ved at dø, de samme om og om igen. X Squad har dog nogle ret flotte effekter. Lyset i spillet er ret flot, ikke overvældende men til tider er det ret pænt at kigge på, det samme er partikeleffekterne i spillet, hvorimod vandet bare ligner en kedelig suppe. Figurerne i X Squad er flot animerede, de bevæger sig rigtig godt og livligt, desværre har udviklerne valgt at give dem et plastik agtig skær, så de ligner nærmere legetøj, end de ligner mennesker. En anden fejl er, når man roterer kameraet rundt, så giver det et ordentligt hop når man passere et specielt sted på ens figur, det er en stor fejl og ser så dårligt ud. Igen virker det meget ufærdigt! Flovt EA og Square, flovt!

Lyden i spillet er et kapitel for sig, musikken er svag og ensformig, det er tit bare et trommeloop der kører igen og igen, til man bliver sindssyg og sidder og savler, det mangler variation og hjælper ikke på stemningen i spillet. Lydeffekterne er ok, lidt anonyme men iorden. Det værste er dog de kommentarer fjenderne kommer med, de lyder så dårlige at det er forfærdeligt. Eksempel: en badguy der står langt væk er i gang med at råbe en trussel til mig, jeg skyder ham midt i sætningen og han udbryder et skrig. Det er for så vidt godt nok, men han trussel lyder, som stod han ved siden af mig, mens hans dødsskrig, lyder, som står han 20meter væk, hvilket han faktisk gør!?!?! Hvad for noget? Det er dog ikke nok, for den voiceacting der er, er så svag at det halve er ubehageligt, det minder om dengang voiceacting var helt nyt i spil, meget meget dårligt igen, og de mundbevægelser der skulle passe til, de passer overhovedet ikke!

Konklusionene på X Squad er, at det er et spil som virker ufærdigt, bag det dårlige team system, det halvdårlige gameplay, den middelmådige grafik, den dårlige lyd og de talrige bugs, så ligger der en god idé gemt (måske nærmere glemt)! I starten, skræmmes man, så fænges man en smule og til sidst så væmmes man. Man føler at designerne sidder og griner af én mens de tænker "Tænk at vi kan slippe afsted med det her (indsæt ond latter)!!" At der står PS2 på pakken gør ikke spillet til noget særligt, selvom det virker som om udviklerne har regnet det for et blåstempel, men den går ikke Granberg. Tværtimod. Hvis du død og pine vil prøve det og kan overse, de mangler der er, er spillet da også underholdende, men du gennemfører det let, så lej det i stedet og brug pengene på noget andet (en multitap måske?). Jeg har måske været for hård i min bedømmelse, men alle de fejl gør ikke én overbevist om at X Squad er et godt spil. Og jeg har ikke nævnt alle fejl!!! Dette er det første direkte dårlige spil til PS2 jeg har prøvet, gå uden om det, for din egen skyld.

X-Squad (EU)
3/6

X-Squad   © EA 2000   (PS2)    1/3 X-Squad   © EA 2000   (PS2)    2/3 X-Squad   © EA 2000   (PS2)    3/3