Tokyo Highway Battle

Efter en rimelig kedelig intro kommer hovedskærmen frem og igen tænker man, at det er da utroligt så kedeligt det egentlig kan gøres. Jeg er sikker på, at hvis jeg tændte min gamle 64'er ville få lige så god grafik (okay nu skal jeg nok styre mine bemærkninger). Der er ingen grund til at gå hele proceduren med valg af bil, bane, etc. igennem da dette ligner stort set alle andre bil-spil på markedet, så det gør jeg ikke. Det første jeg tænkte da jeg kom i gang med at køre var, at jeg da ikke kunne huske at have sat spillet i slow-motion!!! Ikke desto mindre var jeg overbevist om, at jeg var kommet til at komme pille ved et eller andet i options-menuen, men det havde jeg altså ikke. Okay det var fandens,- undskyld sproget, FOR KEDELIGT - det synes som om bilerne ikke kørte mere end 30 km/t og power-knappen på PSX'en blev trykket i bund - der er ingen kære mor her.

Men, men, men - godt nok er vi hårde her på PS Online DK, men vi er også retfærdige, så efter et par minutter blev stationen tændt igen. Denne gang fuldførte jeg første bane (eller rettere sagt en af banerne på level 1) og selvom jeg stadig synes det gik urimeligt langsomt var jeg dog ikke helt så skeptisk som første gang. Det var ikke svært at vinde og ved en 1. plads fik jeg nogle stakater som jeg kunne brænde af i speed-shoppen, og det er her at THB skiller sig ud fra RRR og Rage Racer, nemlig ved at tilbyde at man kan opgradere sin bil lige fra aerodynamikken og motorstørrelsen til dækkene - ca. 63 forskellige dele som man kan købe og installere i sin bil. Det er ikke alle dele man har mulighed for at købe fra start da de simpelthen ikke passer ind i din bil, men du kan senere vælge andre biler. Et kæmpe
minus er, at der kun er 3 baner!!! Jeg ved ikke om det er programmørernes manglende opfindsomhed der gør, at der ikke er flere baner, men når man kan se at CD'en ikke er fuldt ud brugt må man spørge sig selv dette spørgsmål: Hvorfor?!! Og hvorfor er det ved at udvikle sig til en rigtig dårlig vane i bilspilbranchen?

Grafikken i THB er ikke noget at råbe hurra for (i forhold til nutidens spil), men den forløber flydende og der er kun en lille smule "teaxture tearing" og så vidt jeg kan se ingen "pop-up". Banerne skulle angiveligt være tro kopier af de faktiske i Tokyo (deraf navnet) og de er da også rimelig varierende mht. tunneler, sving og langsider. Der er udover dig og din modstander også andre biler på vejen der også tilbyder busser og lastbiler som egentlig er ganske flotte. Disse andre køretøjer er ofte placeret ved kritiske steder på banen hvor man godt lige kunne undvære dem og for at gøre det endnu værre dukker de op (næsten) præcis samme sted på hver runde. Lydsiden er på nogle områder god, på andre noget nær forfærdelig. Baggrundsmusikken er det ikke så smarte, efter min subjektive smag naturligvis, men jeg tror heller ikke at andre finder den lige så oprivende som i WipEout-spillene og Impact Racing. Lydeffekterne er til gengæld rimelig gode med en del små detaljer som giver en smule ekstra i slutningen. Her kan f.eks. nævnes de små bump når man kører over en rist på vejen og de andre køretøjers susen ved forbikørsel.

THB er næppe et spil der vil gå over i historien som et banebrydende spil, dertil er det for trivielt, men når vi nu alligevel har valgt at bringe en anmeldelse er det pga. en meget væsentlig ting, nemlig: INGEN!!!

Tokyo Highway Battle (EU)
4/6