F1 Racing Championship

Du sidder i din funklende McLaren, ventende på startsignalet... Lysene tændes ét efter ét og så går starten! Du accelererer hurtigere end dine nærmeste modstandere og du har snart tilkæmpet dig en 18. plads ud af 22. Alt går som de skal, men pludselig sker der noget besynderligt... et sving dukker op på horisonten! Det kan vel ikke være det store problem, tænker du, og slipper let speederen og begynder at dreje. Det du havde glemt, var bare at disse biler drejer omtrent lige så godt som din 90-årige mormor i hendes rullestol. De ufatteligt mange kilometer i timen, du har kæmpet dig op på, hjælper heller ikke. Med næsen i sølet ser du hurtigt din 18. plads glide væk og du beslutter dig for at starte forfra. Du kommer til svinget igen, men denne gang er du forberedt! Du tæsker bremserne i bund omkring tyve meter fra svinget, drejer når du nærmest står stille, og accelerer så igen. Det var godt nok et svært sving, tænker du, dem er der nok ikke ret mange af. Men så er det du opdager, at samtlige sving på hele banen er af præcis samme type. Du lærer snart at bremse helt ned før hvert enkelt sving, men samtidig lærer du, at denne type spil tydeligvis ikke har udviklet sig meget i de sidste ti år.

Formula One

Spillet bygger, ikke specielt overraskende, på det populære F1 racer løb. Det er jo ikke ligefrem det første af slagsen, men bare den nyeste overbygning. Alle de kendte kørere er med, det samme er alle deres biler, så alle i F1 fans kan få lov til at køre med jeres favorit hold.

Selve Spillet

Jeg fik lidt af et chok da jeg satte mig ned for at spille F1 Racing Championship. Jeg kender ikke ret meget til det virkelige F1, så jeg havde forventet et helt almindeligt racerspil. Desværre fik jeg ikke ret i mine forventninger. Da jeg kom til mit første sving, ville jeg gøre, som jeg altid har gjort, med stor succes, i Need For Speed spillene. Jeg slap speederen og trykke forsigtigt på bremsen, samtidig med at jeg drejede. I det næste sekund lå jeg ude i gruset. Jeg blev lidt skuffet - tænkte at jeg nok havde været for langsom - og prøvede igen. Samme resultat. Pludselig opdager jeg, at computeren bremser helt ned før den kører ind i svinget. Jeg efterligner og voila! Rent igennem svinget. Heldigvis accelererer computeren ufatteligt langsomt, så jeg kunne endda hurtigt komme foran efter svinget. På trods af min succes, var jeg stærk i troen. Jeg var sikker på at der måtte være noget galt - det kan ikke passe jeg skal køre gennem alle sving med fem kilometer i timen, når jeg nu har sådan en smart bil. Jeg kastede mig derfor over den indbyggede Practice Mode, for at lære at køre sådan en pispot. Da fik jeg mit næste chok. Computeren fortalte mig, helt seriøst, at jeg skulle bremse før hvert evigt eneste sving! Faktisk, var der en lille bar i bunden af skærmen, hvor der stod om jeg skulle bremse, eller accelerere! Det må umiddelbart være min konklusion, at spillet går efter følgende formel, hele vejen igennem: Accelerer. Brems. Sving. Accelerer. Brems. Sving. Accelerer. Ærlig talt - det er ikke et spil, der hører hjemme i det 21. århundrede. Det var gået an i et bip-bip spil, for ti til tyve år siden, men ikke nu om dage! Gameplayet kunne ikke blive ret meget værre og i denne slags spil, er gameplayet det eneste der kan redde en god karakter! Fy! Det er muligt, at det er på den måde det foregår i virkeligheden, det skal jeg ikke kunne sige, men realisme i spil holder kun så længe det er sjovt.
Introen er faktisk det bedste jeg har set af spillet. Grafikken er godt nok lidt plasticagtig, men musikken var faktisk udmærket (en sjælden ting i racerspil). En smule halv-hård rock akkompagneret med hurtige biler har altid været en god formel og det virker skam også her.
Desværre er musikken af den type, der kun er god når det får lov til at køre et stykke tid. Nummeret var lige ved at komme godt i gang, da jeg blev mødt af tittelskærmen, fulgt af total stilhed. Man skulle næsten tro, at de bevidst prøvede på at ødelægge de få gode ting, der er i spillet...
Der er heldigvis nogle enkelte ting i spillet, som fungerer udmærket. Samtlige hold, med deres respektive logoer og kørere, er med. Det samme gælder banerne. De ser ud, som de gør i virkeligheden. Bestemt et plus for en F1-fan. Men selv her begynder problemerne at dukke op... Igen skal jeg ikke kunne sige, hvordan F1 banerne ser ud i virkeligheden, men de er godt nok kedelige i spillet!
Ikke alene ligner de alle sammen hinanden - de ligner også sig selv! Efter du har kørt ti meter på en af banerne, ved du hvordan samtlige baner i spillet ser ud. Jo, svingene ændrer da retning og hældning, men det er vel ikke ligefrem noget paradigme. Jeg ved ikke hvad de tænkte på da de lavede spillet, men jeg kunne forestille mig det gik nogenlunde sådan her:
Bob: Hey, vi skal bruge nogle textures til Sao Paulo banen i morgen! Skynd dig lidt!
Joe: Ikke noget problem - jeg copy/paste'r bare lidt fra Monte Carlo.
Bob: Fint nok. Vi kan jo altid ændre det før spillet udgives - hvis vi gider.

I det hele taget har Bob og Joe her ikke været alt for kreative. Selv den smule grafik der er i spillet, er møgkedelig. Ikke bare det, den er også grim. Jeg er stadig ikke sikker på, om det er tilskuere eller neonskilte, der står ude i siden. Jeg er heller ikke helt tryg ved, hvilke kemikalier de har hældt i græsset, for at give det den selvlysende farve, på udvalgte steder...
Bilerne ser vel ud som de skal, bortset fra at de også er grimme. Jeg kan gå med til at mennesker, og andre komplekse models, kan være lidt grynede på en Playstation... men biler? Det er jo bare en kasse! Det skulle da være muligt bare at lave den bare tilnærmelsesvis køn!
Nu har jeg vel efterhånden svinet spillet nok til... Nej, det har jeg egentlig ikke, men jeg kunne forestille mig at det var ved at blive trættende, at høre på de dårlige ting. Problemet er, at der ikke rigtig er nogle gode ting, at sige om det. Musikken er da OK... i et stykke tid. Den er i hvert fald ikke dårlig. Jeg ville næppe løbe ud og købe soundtracket, men jeg kan da leve med det mens jeg spiller (altid meget korte tidsrum).
Der er en del forskellige mådet at spille spillet på, og det er da en god ting. Du kan vælge mellem Arcade og Simulation, samt et par undermenuer for hver. Bl.a. Single Race, Duel, Time Attack eller Championship. Desværre ligner de bare alle sammen hinanden... Man skulle tro, at der ville være en bemærkelsesværdig forskel mellem Arcade og Simulation, men de føles fuldstændig ens...

Grafikken er, som tidligere nævnt, ret ussel. Introen er det eneste der har rimelig pæn kvalitet, men der ligner det hele plastic... Selv menuerne, som man ellers skulle tro ville være pæne, ser ud som om de er lavet i 256 farver. Ikke engang portrætterne af kørerne undgår den helt igennem usle kvalitet. Inde i selve spillet bliver det endnu værre. Jeg kan forstå at de har skåret ned på kvaliteten af de andre biler (og det har de i allerhøjeste grad), men kunne de så ikke i det mindste have gjort din egen lidt kønnere?
Hvis du er ved at indhente en af de andre biler, skal du ikke forvente at kunne se, om det virkelig er en bil, før du er rigtig tæt på. Svingene kan du heller ikke se, før det øjeblik du skal bremse.

Overraskende nok det bedste ved spillet. Det skal ikke sige at det er specielt godt. Bare at det er i orden. Jeg havde forventet at måtte nøjes med de sædvanlige motorlyde (de er der skam også), men der er nogle udmærkede melodier i baggrunden. Ikke noget specielt prisværdigt, men godt nok til denne type spil.
Desværre ødelægger lydeffekterne det. Motorlyden er monoton og rigtig kedelig. Den skal vel være der, men jeg foretrækker at slå den helt fra... Det kan man heldigvis også, samtidig med at man beholder både kommentatoren og musikken. Jeg kunne nu sagtens undvære alle tre på én gang og så sætte min egen musik på, men det er da rart at have muligheden.

For at sige det lige ud: Det er denne slags spil, der får mig til at hade mit job. Jeg får lyst til at sige op, når jeg skal anmelde sådan noget bras. Der er én grund til at nogen i denne verden skulle købe dette spil og det er, at det bygger på F1. Hvis du ikke er F1-fan (hardcore fan, vel at mærke) bør du ikke røre dette spil med en ildrager (jeg er selv ved at finde stålulden frem - mine hænder er besudlede!). Selv hvis du er F1 fan - lad være. Jeg hører fra mine ærede kollegaer, at der skulle være et F1 spil til PC, som rent faktisk er værd at spille (kunne du ikke have givet mig det i stedet, oh ærede redaktør?), så lad være med at spilde pengene. Hvis du absolut må eje alt, der har noget med F1 at gøre (jeg havde en lignende mani med NBA i en årrække), så håber jeg for dig at du har masser af tålmodighed - det kræver dette spil. Held og lykke.

F1 Racing Championship (EU)
39%