X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Test Drive 5


Accolade var ude med Test Drive 4 på ca. samme tid sidste år, og har man en vis alder vil man kunne have fulgt dem og deres Test Drive serie lige siden den "vidunderlige" Commodore 64 tid. En smule kvalitet skal en serie have for at overleve så længe, og sammen med licenser til at bruge tidens hotteste sportsvogne og de klassiske øser i spillene har nok den største del af æren.

Accolade har ikke været med til at sætte standarder for hvad der er grafisk og teknisk muligt, i hvert fald ikke på PlayStation. Sidste års Bubsy 3D og Test Drive 4 skulle være bevis på dette. Nogle mener Accolade sider fast i tiden, og Test Drive serien, som er deres mest succesfulde, er måske et meget godt eksempel. Og dog, for man må ikke glemme at Test Drive 4 og 5 er udviklet af Pitbull Syndicate og ikke Accolade selv, og ved at lave lidt research fandt jeg frem til at det team som har udviklet de to seneste udgaver, er det samme team som udviklede Destruction Derby 1&2 for Psygnosis - men som altså på dette tidspunkt arbejdede for Reflections. Så, nok er serien gammel, men det er altså ikke de samme udviklere gennem tiden, som har udviklet det.

Anyway, the game....

Spillet starter med en lidt lunken FMV intro. En masse biler man kun kan drømme om viser deres enorme hestekrafter, mens en rocksanger sprøjtes til med vand fra en brand slange. huh?. Introen er mixet sammen med klip fra en Musik video af Fleechters, et af de 5 rimeligt ukendte bands, som har lagt musik til spillet. Jeg kan ikke forestille mig at de er noget stort, men i deres hjemland er de sikkert helt ok. Overraskende passer musikken perfekt til spillet, og i den virkelige bils CD afspiller er er den også velegnet.

Spil mulighederne ligner sig selv, bortset fra 2 væsentligt punkter. Link mode er fjernet, og 2 spillere kan nu kun spille i splitscreen, i stedet er der blevet tilføjet en meget interessant Cop Chase mode (man skal vinde sig til), hvor rollerne byttes - og man nu skal køre de fartgale af vejen.

Pressemeddelsen siger "a brand new hi-res engine", meget muligt, men i overall virker spillet til at være en direkte overbygning på 4'eren - hvor man som noget af det vigtigste har rettet kritik punkterne op - og givet spillet et bedre look og feel. Ordet Hi-res betyder nødvendigvis heller ikke bedre, flottere og skarpere grafik, hvis textures og mappings ikke er gentegnet med flere pixels.
Pitbull Syndicate forsøger sig som alle andre med Gran Turismo inspirerede reflektioner i lakken. Det er dog langt fra så vellykket som i Gran Turismo, men skiller sig alligevel en anelse ud. Refleksionerne ændrer sig nemlig alt efter hvad der er over en, er der buske reflekteres buskene, er der en bro reflekteres broen. Ret cool, men glans/reflektions effekten er ikke helt overbevisende. Grafikken svinger meget fra bane til bane, nogle er kedelige og ret "plain" som i fireeren, mens andre får hele armen med regn, tåge, lys, lensflares og reflektioner i vejen. Disse baner er langt sjovere at køre og en nydelse at se på. Altså, grafikken har fået et ordenligt pep - men det er ikke mere end hvad man kunne forvente.
Samtidigt har grafikken dog nogle problemer. Frameraten er ikke 100% i top, og render måske rundt med omkring 18-20 billeder i sekundet. Samtidig kan grafikken i bare et halvt sekundt fryse totalt, for at køre videre igen. Mit gæt på hvorfor dette sker, skyldes de meget store baner man kører på. I mange baner kører man fra et punkt til et andet, og disse er virkeligt meget lange - og skylden skal nok ligges på en dårlig streaming.

Der findes to typer af baner i Test Drive 5: Dem som går fra et punkt til et andet, og de omgangs baserede. Punkt til punkt banerne er befærdet med civile trafikanter og politi. Trafikanterne spiller en langt større rolle end tidligere, for både du og modstanderne kører nu ind i dem. Derfor kan du komme ud for, at der midt på banen tuller en civil bil rundt med røg i, fordi en modstander har banket ind i den. Det er også en fryd at se modstanderen forsøge en overhaling, og i stedet banke ind i en politibil langs vejkanten...

Selve det at blive "fanget" af politiet er ikke særligt spændene, ens bil sænker farten helt ned til 0 km/t, og får derefter lov til at køre igen. Hvorfor bliver man dog ikke hevet ud af bilen og lamme tævet?... Men selve dette trafikant, politi halløj fungerer bedre end nogensinde før. Det hele virker lidt mere realistisk, med trafikanter der smadrer, og som sagt også kan være i vejen for modstanderen. En helt anden ting er så, at for at vinde - er det nødvendigt at trafikanterne kører af lort, og er i vejen - men mere om det senere.

Baner er der 28 af, alle godt designede og afvekslende, og nogle af de store brede highway baner er så hurtige at det kunne gøre selv Ridge Racer misundelig. Man får faktisk følelsen af at deltage i et Nascar eller Indycar løb, hvor tungen bare skal holdes lige i munden og det mindste udsving kan få fatale følger. Udsving?!? Det største kritikpunkt fra fi'eren var den måde bilen totalt kunne forsvinde under én på, og skred man bare på 1 hjul var svinget faktisk ødelagt. Dette er forbedret væsentligt, og varierer meget mere alt efter hvilken øse man kører i - og dem er der mange af - nye som gamle.

Test Drive 5 er slet ikke dårligt, jeg kan lide det ligeså godt som Need For Speed 3. Der må dog siges at være et halvstort problem hvad angår sværhedsgraden, det er uhyggeligt svært at vinde. Det kræver pi
nlig perfekt kørsel, helst ingen stop af politiet, og helst igen craching ind i trafikanterne. Derimod skal modstanderne køre ind i dem, ellers er det simpelthen umuligt at komme foran. Ligger man side om side med en modstander, så kan denne faktisk langsomt køre fra en. Altså, modstanderne kan faktisk køre stærkere end dig selv - hvor sjovt er det? Modstanderne er virkeligt altid foran, eller lige i hælene på dig, det stinker faktisk lidt - og ødelægger et spil, der kunne være bedre end bare lidt godt.

Test Drive 5 (EU)
Anmelders vurdering
3/6