TechnoMage

Techno og mage er to begreber man sædvanligvis ikke ville kombinere til et ord. Primært pga. de mildt sagt forskellige associationer de hver i sær frembringer hos de fleste. Ikke desto mindre har tyske Sunflower kastet sig ud i at producere et klassisk rollespil til både PC og PSOne, med netop dette navn. Læs her om frugten af deres arbejde er værd at sætte tænderne i.

Kort fortalt

Technomage er et kært og farverigt adventure rollespil, som foregår i en fantasiverden ved navn Gothos. Gothos er opdelt imellem to folkeslag, Steamers og Dreamers. Disse to klaner er adskilt fysisk af dunkle skove, gigantiske klippespalter, labyrintagtige miner, og ildsprudlende vulkaner, og ved at der i hver klan er en nedarvet modvilje imod at færdes blandt folk fra den modsatte flok. Det sidste sker også helt automatisk ved at de hver især har en basalt forskellig livsanskuelse. Steamers er praktiske anlagt og teknologisk velfunderede, mens Dreamers baserer deres liv på magi og fordybelse. Altså kort og godt en samfundsrealistisk afspejling af vor egen verdens eksistentielle dilemma med at kombinere det videnskabelige med det alternative!?

Du spiller den utaknemmelige rolle som bastarden Melvin, produktet af et skæbnesvangert møde imellem en brunstig Steamer han og en villig Dreamer hun. Foragtet af begge folkefærd har du interesse og evner indenfor både mekanik og magi (deraf navnet Technomage).

Hurtigt inde i spillet møder du pigen Talis, ligeledes en plet der havde de bedste intentioner om at havne på lagenet, og med hormonerne i overdrive er jeres skæbner ikke alene fælles, men pludseligt uomtvisteligt knyttet sammen med Gothos’ fortsatte eksistens. For landet begynder at plages af mareridtsagtige væsener, som ikke alene konsekvent insisterer på at jokke jeres nysåede urtehave i smadder, men også truer hele Gothos med undergang og ødelæggelse.

Kulsoen slår til igen

Det første der slår dig når du sætter disken i den lille grå (eller den store sorte), er grafikken i introsekvensen. Den er virkelig god og virker som en rigtig appetitvækker forud for den kommende spiloplevelse. Denne tendens er gennemgående i hele spillet, hvor alle animerede cutscenes er af virkelig høj standard, og bidrager godt til både verdensbillede og plot. I dette tilfælde får dette, meget absurd, dog blot spillets store svaghed til at virke endnu større.
Jeg har en begrundet formodning om at en eller flere i de beslutningsdygtige kredse, vedrørende dette spil, har ligget i med kulsoen. Af en eller anden årsag har nogen besluttet at grafikken i PSOne versionen skal nedtones i sådan en grad at det nærmer sig det blasfemiske.

Spillet er simpelthen blevet totalt spoleret, da det er umuligt at tyde de forskellige ikoner/skilte i både interfacet og selve spillet, og figurerne mest af alt ligner fine modellervoks modeller..........efter de er blevet trådt flade af en platfodet Ecco sål med brede slidbaner!

Miljøerne er ellers rimelige, men man sidder dog og tænker hvorfor det ikke er muligt hhv. at zoome ind og ud, og også at man burde kunne udforske denne verden i 1st. person? Det er set før, og det virker meget oplagt med de polygonbaserede omgivelser.

Det er mig der snakker

Technomage har til forskel fra mange rpg titler, brugt rigtige stemmer sammen med standard tekst, når du kommunikerer med de talrige beboere i Gothos. Dette er også en fin detalje og skuespillerne er ok, men når du er færdig med at læse teksten ca. syv lysår før kvajpanden er færdig med at snakke, ender det, ikke som du normalt ville tro med en Lilly model, men i stedet med at du afbryder talen for at komme videre. Synd.

Alting har en ende...

Det er meget synd at Technomage i den grad er ødelagt på PSOne, da den på PC er en ganske god RPG oplevelse. Historien er klassisk og rimelig fangende, miljøerne er ok varierede, og som sagt er cut sekvenserne formidable.

Denne titel er et pragteksempel på devicen om at god grafik ikke er ensbetydende med et godt spil, men at dårlig grafik er ensbetydende med et dårligt! Og husk på at jeg med dårlig grafik ikke mener primitiv eller simpel, men at den er utydelig, misvisende og usammenhængende.

En ældre PSOne rpg titel som Alundra er et et godt eksempel på at en simpel grafik ikke ødelægger det blændende gameplay.

Technomage er en forspildt chance for at ramme noget over middel på PSOne’s rollespils scene.

TechnoMage (EU)