Shox

Det første spørgsmål må være følgende: Sucks Shox? Svaret: Nix det rocks! Ok ok, meget plat men jeg blev nødt til det. Næste punkt må derefter være, at man ikke regner med at det er godt. Det er måske et forkert udgangspunkt, men jeg kan snart ikke ånde for alle de EA Sports BIG titler der kommer på markedet, og der er sgu næsten også X i alle navnene. Tror jeg nok. I hvert fald kan man godt begynde at tvivle på kvalliteten når de bliver smidt hurtigere ud på markedet end Army Man eller StarWars spil. Så selvfølgelig er det overraskelse at Shox er så underholdende som det er, og det påtrods af alle de klicher der er i spillet. But it's just damn good fun. Nemlig sjov, stavet F-U-N. Det er ikke Gran Turismo eller WRC, det er knald på action og så med fremragende grafik.

Spillet er et arcade spil, og det kan man se med det samme. Alt fra introen, der klippet i huuhej MTV 'vi-klipper-hurtigere-end- du-kan-sige-langsomfranskfilm', til menuen og stemmerne og alt andet. Rigtig amerikansk, looks over content kan man mene, og det er hverken helt rigtigt eller forkert.

Man kan spille single- og multiplayer. Multiplayer er sjovest, da det kan føre til voldsomme verbale ytringer mellem selv de bedste venner. Singleplayer er yderst simpel. Der er forskellige ligaer du kan køre i. Du tjener penge til at købe vildere biler som så gør dig i stand til at deltage i bedre ligaer, som giver flere penge til vildere biler også kører møllen derud af. Undervejs kan man udfordre andre kørere (eller biler) og hvis man vinder udfordringen får man den bil de har til billigere penge. Men man kan også miste de penge man har sat på højkant. Det er et helt ok system, som ikke kræver specielt meget hjerne, men det gør resten af spillet heller ikke, og tju hej for det.

Når man kører, gælder det om at nå en placering blandt de bedste for at åbne næste bane, selvsagt stiger dette i sværhedsgrad. BIG folkene har dog lagt flere sager ind: på banerne er der noget som hedder SHOX zones. Her gælder det om at køre hurtigst muligt igennem denne zone, man bliver så belønnet med forskellige metaller fra platin til bronze, og får man på alle zones metal, åbner man forskellige ting. Jo bedre man klarer sig, jo mere er der at få. Det giver spillet en ok holdbarhed og presser en til det yderste, for det er sgu ikke let. Ydermere så får man penge i spillet, det afhænger af placering, shox zone resultater, kollisioner (de trækker fra) mm. det er disse penge man kan bruge til at købe nye biler for.
Styringen i spillet er eminent, det er IKKE realistisk men det er meget sjovt og det er det vigtigste. Man føler hele tiden at man bestemmer hvordan ens bil skal bevæge sig, og går det galt er det fordi man selv har været en klovn. Modspillerne er måske en tand for lette, men det er også i multiplayer man virkelig vil nyde spillet.

Spillet er virkelig flot. Bilerne bliver mudrede og ser rigtig smadrede ud, ja de kan i faktisk også gå i stykker (ikke som i GT3). Bilerne i spillet er virkelig spillets grafiske force. De ser hammerflotte ud, måske pænere end i GT3, jeg er ikke sikker men vi er tæt på i hvert fald, især når de bliver beskidte.

Til gengæld kan visse af banerne se lidt flade ud, især når man tager i betragtning at man kun har 3 forskellige milijøer at køre i: jungle, sne og sand. De er by no means grimme, men lever ikke op til den grafiske kvallitet af bilerne, men det går nok, for grafikken er så hurtig at man aldrig har tid til at nyde synet fuldt ud, men stadigvæk, det kunne have været bedre.

De indbyggede replays der kommer når man laver noget vildt, er fede og giver spillet stil, måske er de lidt irriterende men det kan slås fra, men flotte det er de.

Alt i alt er spillet forrygende flot og bedst af alt hurtigt, det er virkelig det der tæller, altså hastigheden, og det har man lavet rigtig godt. Hurra for det!

Lyden gider jeg næsten ikke at komme ind på, der er overivrige arcade stemmer, der er musik der passer til stemningen og der er billyde. Meget normalt, ikke specielt 'BIG-agtigt' men funktionelt. PUNKTUM!

Overall

Shox er virkelig et fedt spil, hele vejen igennem. Der er knald på hvor det gælder, og det er i gameplayet og grafikafdelingen at spillet er bedst. Det går stærkt og selvom spillet ikke vil være en klassiker så er det megasjovt så længe det varer, og holdbarheden udvides stærkt hvis man har nogen at spille imod. Jeg kan på det varmeste anbefale Shox, jeg synes det er et meget underholdende spil som vil glæde fans af BIG serien, og irritere garvede rally fans. For os arcadeheads er det et sjovt spil, uden specielt meget dybde og sådan skal det også helst være! Spillet er tæt på en 5'er, men lige ved og næsten. Jeg glæder mig til en toer.

Shox (EU)
4/6

Shox   © EA 2002   (PS2)    1/5 Shox   © EA 2002   (PS2)    2/5 Shox   © EA 2002   (PS2)    3/5