Robot Wars: Arenas Of Destruction

Det første jeg tænkte, da jeg modtog dette spil med posten og havde set titlen, var: okay - det lyder da ret fedt.... hvorefter jeg kom i tanker om at jeg engang har set et tv-program af samme navn - et tv-program som jeg personligt fandt totalt uinteressant. Programmet handlede om nogle mennesker som åbenbart har som hobby at kreere de mest fantasifulde, fjernstyrede kamprobotter med det formål at lade dem smadre hinanden i forskellige arenaer. Eftersom jeg ikke fandt tv-programmet særlig spændende, håbede jeg på at spil-versionen måske bød på noget andet og bedre. Om det gjorde eller ej, kan du finde ud af ved at læse videre.

Da jeg gik i gang med spillet prøvede jeg fra starten at kaste alle mine fordomme til side, for egentlig kunne jeg jo godt se at konceptet var i orden. Med det mener jeg, at man i spillet selv skal bygge sin kamprobot, hvor man i tv-programmet blot må se sig tilfreds med at se de færdige robotter udkæmpe slagene. Konstruktionen af de forskellige robotter er dog også den dominerende del af spillet, og faktisk også den mest interessante, hvilket jeg vender tilbage til. Når man går i gang med spillet har man ikke ret mange penge at gøre godt med, og penge skal der til for at bygge en kampdygtig robot. Efterhånden som man vinder nogle kampe, tjener man selvfølgelig flere penge, hvilket tillader sig at opgradere og udbygge sin robot, hvilket igen fører til at man tjener flere penge osv osv. I starten er det en ret ynkelig robot man har, men man har ikke sparet på udvalget af udstyr og våben til robotterne, hvilket gør at man kan sammensætte dem på utallige måder. Personligt brugte jeg en del tid på dette projekt, da det viser sig at det ikke er helt ligegyldigt, hvordan man sammensætter robotten, og da det rent faktisk var sjovere at bygge robotterne end det var at kæmpe med dem. Det lyder unægtelig lidt negativt, men det er nu også meningen, eftersom et spil som dette, efter min mening, burde sætte fokus på kampene og ikke den mere tekniske byggedel, der som sagt er den mest dominerende del af spillet i Robot Wars.

Det allerstørste minus ved spillet er styringen af robotterne, som er helt hen i vejret. De er simpelthen for langsomme og tunge, hvilket gør at man ofte sidder og skriger af skærmen, når man for Gud ved, hvilken gang sidder fast rundt omkring på banen. Selve banerne er dog ret sjovt
udformede, ligesom de er i tv-programmet. Der findes massevis af fælder rundt omkring på de enkelte baner - fælder som det kan betale sig at holde sig langt væk fra: huller, flammekastere og katapulter er blot nogle af de fælder man skal holde øje med. Langt farligere er dog spillets house robots, som tv-programmets seere og fans vil kunne nikke genkendende til - de er her alle: Sir Killalot, Dead Metal, Matilda, Shunt og Sergeant Bash. Disse robotter patruljerer forskellige arealer af banen, og bliver automatisk aktiveret når din eller din modstanders robot kommer indenfor disse arealer, hvorefter de indleder en nådesløs jagt på din eller dine modstanders robot(ter). Det er ikke en helt dårlig strategi at forsøge at skubbe modstanderne ind mod disse robotter, da de gør alt for at udslette fjenden.

Grafikken i spillet er heller ikke noget at råbe hurra for. Robotterne er nogle små, kantede firkanter, som absolut ikke lever op til PS2'erens grafiske formåen, ligesom banernes grafik i bedste fald må betegnes som værende middelmådig. Sammenholdt med effekter som ild, lys og banernes grafiske udseende, vil jeg betegne helhedsbilledet af spillets grafik som grynet, uklart og kedeligt. Med til at understøtte denne påstand er det faktum, at frameraten er dårlig, idet robotterne og spillet som helhed kører meget hakkende, alt efter niveauet af aktivitet på banerne.
På lydsiden er spillet ikke den store overraskelse: kommentator, musik og effekter er hovedsageligt hentet fra tv-programmet, hvilket fans af programmet sikkert er godt tilfredse med. Musikken slog jeg hurtigt fra, lydeffekterne bragte mig ikke i ekstase og kommentatoren var absolut ikke noget lingvistisk geni, hvilket man selvfølgelig heller ikke behøver være for at kommentere kampe som disse. Derimod var han uhyggelig irriterende med sine hurtigt genkendelige kommentarer, som oven i købet ikke altid passer med, hvad der sker på skærmen.

For at det ikke skal være løgn vil jeg lige nævne lidt flere minusser: lange loadetider, forvirrende menuer og en meget kort holdbarhed - ting som alle er med til at skabe det endelige billede af Robot Wars: Arenas of Destruction. Et negativt billede som efterlader denne anmelder med én tanke og ét enkelt godt råd:

Tanken: Spild af tid, penge og forstand!!!

Det gode råd: Hold dig langt væk fra denne fiasko.

Robot Wars: Arenas Of Destruction (EU)
2/6

Robot Wars: Arenas Of Destruction   © VU Games 2001   (PS2)    1/3 Robot Wars: Arenas Of Destruction   © VU Games 2001   (PS2)    2/3 Robot Wars: Arenas Of Destruction   © VU Games 2001   (PS2)    3/3