X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ready 2 Rumble Boxing


Ready 2 Rumble er sidste skud inden for boksespil til PlayStation. Knockout Kings 2000 er lige om hjørnet fra Electronic Arts, men denne har jeg ikke haft fingerne i og kan ikke tage den med i min bedømmelse af Ready 2 Rumble. Men en ting er dog klart, i skrivende stund er Ready 2 Rumble det absolut bedste boksespil til PlayStation. Knockout Kings (99) fra EA, Victory Boxing og de andre ringe forsøg vi har set kan godt gå hjem og lægge sig. Ready 2 Rumble leverer præcis den vare vi har været på udkig efter. Jeg mener, kan det gå galt når man vælger at inkludere en 108 år gammel engelsk bokser med navnet (grav den her) "Big" Willy Johnson ;-). Nej vel.

Jeg har spillet Ready 2 Rumble først på Dreamcast, og derefter på PlayStation. Jeg havde ikke i mine vildeste drømme troet at PlayStation udgaven kunne blive så god, og identisk med den alt for fede Dreamcast udgave. Alt er simpelthen med, og forskellen ligger stortset kun i en lidt ringere grafik kvalitet. og hastighed.

Der hvor Ready 2 Rumble skiller sig ud fra de andre på markedet er i sin tegneserie agtige stil. Bokserne er som taget ud af Anders And og formet i polygoner. Samme stil videre føres når det går løs i ringen, det er slut med limfødder, blyben og vat arme, Ready 2 Rumble er hurtigt og sjovt, men heldigvis uden helt at miste al fornemmelse med den ægte sport.

Efter en vellykket intro hvor Michael Buffer giver den hele armen med sit "Lets get ready to ruuumbllee" har man mulighederne for at vælge Arcade (1 eller 2 player) og Championsship. Arcade og Championsship er bygget op på samme måde; man starter i Bronze serien, bevæger sig derefter op i Silver og dernæst Gold for tilslut at møde den endelige boss/bokser som er lidt af en motherfucker. Forskellen fra Arcade og Championsship er at man i sidstnævnte skal træne sin bokser, optjene penge, skyde vitaminer i ham/hende og langsomt arbejde sig op til at blive The Champ. I Arcade tager man ganske enkelt en bokser en efter en, uden status skærme af nogen art - den hurtige løsning for lidt slå på tæven. Efter start af et Championsship og valg af en grum bokser er det om at komme i gang. Men hvad er nu det, den grumme bokser er slet ikke så grum som han ser ud til, men er nærmest født og opvokset som vat arm. Okey, oftest er bokserne bredere omkring biceps end jeg er om livet hehe, men der er ikke rigtigt noget punch i handskerne så først skal der tæskes på nogle sandsække og skydes nogle vitaminer i kroppen. For at få råd til de mange vitaminer og den krævende træning bliver man nødt til at tage nogle såkaldte "Price Fights". Disse er selvfølgelig ret lette til at starte med da man jo skal komme i gang. Udover et fast beløb til vinderen af kampen kan man selv skyde penge i. Vælger man at skyde 5000 i kampen til eksempel, vil man ved sejr få grund beløbet og ekstra 5000. Tabes kampen, tabes pengene.

I træningsrummet har man mange muligheder for at træne sine færdigheder. Man kan vælge at tæske på sandsække, løfte vægte eller f.eks. gå til Aerobic og mere til. Det er altid godt for noget, enten hurtighed, styrke og/eller smidighed. Man kan vælge at sætte sin træning på "auto" eller "manual". Med auto træning opnår man altid kun et under middel resultat, men går man selv i krig kan man få langt bedre resultater. At træne selv minder lidt om disciplinerne i et Olympiade spil. Der kræves i nogle discipliner præcision, i andre hurtighed og i nogle god rytme. Det er en super idé, det er svært og udfordrende men da bokseren jævnligt skal trænes og vedligeholdes ;-) og man jo nu er menneske (lig doven) så trækker den "auto mode" altså gevaldigt.
Der er 20 titelkampe til toppen, og for at nå der til træner man, vinder penge og bokser titelkampe når man føler sig klar. Når man ender med hovedet i jorden sort og blå i hele hovedet finder man ud af at man ikke var klar ;-). Desværre er der her lidt kritik til spillet, for er man tålmodig nok kan man træne og atter træne så bokseren bliver ganske uovervindelig lige fra start til slut.

Der er til at starte med 14 boksere med deres helt egen karakter. Hver bokser har deres helt egne moves der grundlæggende er ens bokserne imellem og har samme effekt, men udførslen ser forskellige ud. På de fire funktionsknapper udfører man slag. To knapper til dybe slag, og to til høje. Hver knap kan kombineres med et tryk til højre, venstre, op eller ned - så der er i alt 16 slag kombinationer. Derudover er der special moves som ikke giver sig selv, og som ikke er beskrevet i manualen. Det foregår i kombination af flere eller i serier, og de dukker op efterhånden. Skulderknapperne bruges til at parere med højt og lavt, og disse kan igen kombineres med 4 retninger. Udbudet af slag og parerings muligheder er absolut acceptabelt. Det der gør Ready2Rumble Boxing så anderledes fra andre boksespil er at bokserne er let til bens. Normalt står de som limet til jorden, og det er nærmest en umulighed at "bakke", hvilket jo ikke engang er realistisk. Selve systemet omkring energi og slåkræft er meget enkelt. En bar viser den aktuelle energi for bokseren, og en anden hvor meget slagkræft der er i handskerne. Ved at lande nogle gode slag kan man aktivere en såkaldt "Rumble mode" som gør at man i ca. 10 sekunder kan slå for fuld kraft.

Umiddelbart kan Ready2Rumble godt efter en 5-8 kampe virke lidt ensformigt, men hænger man på ændres dette heldigvis. Først når udfordringen virkeligt viser sig fra modstanderne bliver det godt, og der kommer taktik i det. Man er nødt til læse modstanderen og slå til på de helt rigtige tidspunkter. Det er endnu et bevis på at grafik også hjælper på gameplay. Bokserne er rigtig godt animeret og tro det eller ej - så kan man nå at læse deres bevægelser før handsken sidder i smasken.

Grafik og animationerne er meget vellykkede, men der er nu unødvendige polygon fejl i figurerne der sagtens kunne være undgået. En fed ting er at der er ansigts animationer på figurerne, en ting jeg ærligt talt troede der ville mangle i forhold til Dreamcast udgaven. Øjne ruller, øjenbryn bevæger sig, kæber og ansigter strækkes og mærkes med sæbeøjer og blå/sorte mærker. Knockouts er der masser af I Ready 2 Rumble Boxing og der er mange måder at ryge i canvassen på og det er på rigtig tegnefilms manér, eller sig; Super Brian i væskemangel. Nogle rejser sig op flere gange før de bliver liggende, eller svinger med armene i luften lige til det sidste. Bokserne kommer også med nogle kommentarer efter tabt og vundet kamp, og de præsenteres før kampen går i gang, men hvorfor siges der altid nøjagtigt det samme om dem, og hvorfor har de kun selv to sætninger hver? Træls at man skal se på den slags ting i spil stadig.

Ready 2 Rumble er et godt boksespil, det er i hvert fald bedre end dem der allerede er på markedet. Jeg må tilstå at det ikke er nær så sjovt på PlayStation som det er på Dreamcast. Det er fordi PlayStation udgaven ikke er nær så hurtig og flot, og det har faktisk indvirkning på gameplay. Lidt slowdown er også at finde ofte, og der er betydelig forskel på at spille er spil der kører med en 17-20 billeder i sekundet i stedet for 50-60 billeder i sekundet.

Men alt i alt en rigtig god udgivelse som der bør investeres i hvis man er til boksning.

Ready 2 Rumble Boxing (EU)
Anmelders vurdering
4/6

Ready 2 Rumble Boxing   © Midway 1999   (DC)    1/3 Ready 2 Rumble Boxing   © Midway 1999   (DC)    2/3 Ready 2 Rumble Boxing   © Midway 1999   (DC)    3/3