Michelin Rally Masters: Race Of Champions

Digital Illusions gjorde deres indtog i racer genren med det futuriske bilspil MotorHead. Førhen havde den mest stået på 2D pinball spil, og selvom der var masser af plads til forbedringer i MotorHead, hvad kunne det så ikke blive til med deres næste racer titel nummer to?

Ja, jeg havde som det mindste håbet på et spil med en super stil og et godt design, men det har åbenbart været totalt under prioriteret. Kedelige menuer, lav opløsning på alt fra stilbilleder og FMW, spillet er absolut ikke indbydende på samme måde som V-Rally 2 og den kommende Colin McRae 2 (glæd jer til fed stil i den).

Selve spillet er med en licens fra løbet "Michelin Rally Masters; Race of Champions". Et løb som samler de bedste rally teams og dyster i heats one og one på dobbeltløbende baner. Introen er med videoklip fra en af disse events, og selvom den er i utrolig ringe kvalitet sætter den godt nok stemningen. Men det ser sjovere ud end det rent faktisk er at spille, og denne type race udgør kun en del af spillet, der er også ganske almindelige lange baner der køres på tid.

Spillet minder langt mere om Colin McRae Rally end om V-Rally spillene. Mest pga. løbene foregår mod tiden mens man er alene på banen, eller bare one on one mod en anden kører. Men også fordi grafik stilen er meget lig, og så har man forsøgt at ramme simulation og realisme mere end man har i V-Rally 2.

Men Rally Masters mangler alvorligt noget der er anderledes og bedre. Grafikken er langt fra flot, er meget udetaljeret - men kører til gengæld afsindig hurtigt. Men dårligt ser det ud, der er ingen gode effekter, ingen fed lyssætning og generelt ingen detaljer man bider sig mærke
i. Hele spillet er sammenlignet med sine to største konkurrenter et par gear bagud uanset hvad vi kigger på;. Bilfysik, realisme, options, gamemodes, grafik, gameplay. Ren køre teknisk føles bilen alt for ens uanset hvilket underlag man kører på, og det kan jo ikke være meningen i rally - men her går alt bare med en afsindig fart. Hele damage/repair delen er også elendig, eller overflødig i hvertfald. Nok kan man mærke lidt ustabiliet i bilen, men hvor fedt er det med en 100% auto repair mellem hvert løb?

Natkørsel - hvad gik der galt

Grafisk er spillet som sagt ikke noget mesterværk, men natkørsel i Rally Masters skal opleves, for det kikser bare for vildt. Natbanerne er godt dunkle i stedet for helt sorte - og det gør det muligt at køre dem hvis nu man skulle smadre sine forlygter. Ganske fornuftigt, men at smadre sine lygter er det første man tænker på ;-).. Lyseffekter kan Digital Illusions åbenbart ikke finde ud af, for lyset fra forlygterne simuleres ved at ligge en hvid tågeffekt ud foran bilen. Så man skal få fornemmelsen af at det er lyst, men faktisk kan man absolut ikke se en skid. Kommer du ind i en tunnel er man totalt lost, for så ser man på en totalt hvid skærm - ude i omgivelserne har man lidt grøft man kan støtte sig lidt til i siderne af vejen. Total bummer altså...

Rally Masters er meget lidt ophidsende, men holder alligevel en lille lille smule fordi det spiller nogenlunde, og ser man bort fra historiens mest kiksede natkørsel er spillet ret fejlfrit. Men til gengæld er spillet også så basic og uden nogen overraskelser at fejl ville have været utilgivelige.

Køb kan ikke anbefales med Colin McRae Rally 2 ude i horisonten.

Michelin Rally Masters: Race Of Champions (EU)
3/6