Jersey Devil

Blev du lidt skuffet over Croc? Var Crash Bandicoot 2 for nemt? -- så kan det være at Jersie Devil er lige noget for dig. Jersie Devil er et 3D platformsspil, og her taler vi rigtig rummelig 3D ligesom Croc og Mario64. Når vi taler fri bevægelighed og rummelighed er Jersie Devil det bedste jeg har set på playstation. Banerne er virkeligt store og meget rummelige.

Jersie Devil foregår i byen Jersie og man styrer en blå/lilla djævel. Jeg har glemt historien, eller har ikke sat mig ind i den ;-) -- kan ikke huske. Spillet er opbygget således at man skal finde 25 K-kasser for at kunne gennemføre banen, og det er derfor konstant meget vigtigt at man undersøger områderne godt for ikke at misse nogle. Man får hele spillet igennem godt med extra liv ligesom i Crash Bandicoot, det er lækkert. Dog ikke helt så mange -- men det er meget normalt at have ca. 20 liv. Man er udstyret med vinger man kan slå ud når man hopper ud fra høje steder, det skal bruges ret ofte. Du kan ikke flyve med dem, med du svæver og daler med langsom fart. Det fungerer på fuldstændig samme måde som med faldskærmen i MDK. Derudover kan man standard ting som at hoppe, løfte kasser, smadre kasser, skubbe kasser, kravle i reb, flagstænger og hvad der ellers findes på banerne.

Med Jersie Devil følger en manual og en walkthrough. Walkthroughen hjælper dig i gang med spillet og hjælper dig til at fortstå spillets opbygning bedre. Efter at have spillet Jesie Devil ca. 5-6 timer over flere gange inklusiv dødsfald som sender en ret langt tilbage endte banen med en boss, og guiden ender også her med en besked om at dette kun var første bane. At nå til enden af første bane var næsten mere end jeg havde tålmodighed til, normalt har jeg satema ikke tid til at bruge 5-6 timer på et spil før der er save mulighed. Bane 2 er ikke spor kortere -- og det virker til at det holder resten af spillet igennem. Selvom det kan være utroligt krævende er det utroligt fedt, for banerne er meget sjove at spille igen og igen indtil man har klaret den. Tilgengæld har jeg heller aldrig i noget spil haft sådan en lyst til at gennemføre en bane, de er så store og lange og man har ingen anelse om hvor langt der er til slutningen.

Jersie Devil er det sværeste spil jeg har prøvet meget længe, det er efter min mening uhyggeligt svært. Ofte skyldes den høje sværhedsgrad spillet dårlige engine og grafik. Man skal mange steder hoppe med stor præcision, og det har så meget med held at gøre -- for det kan være 100 umuligt at bedømme afstande. Spillet er fyldt med grove polygon fejl som også nogle gange gør spillet svært fordi ting kan dække for hinanden og det er umuligt at finde en ordentlig kamera-vinkel. Det med synsvinkel fungerer dog rigtigt fedt i spillet, du kan altid dreje 360 grader rundt om din figur -- og kameravinklen stiller du altid selv -- den er ikke automatisk. Lyder besværligt, men det fungerer godt. Spillet er meget stille og roligt og du har god tid til at finde den rigtigt kameravinkel til at udføre dit næste move. Når man er oppe at slås med en boss eller andre irriterende tingester kan det dog godt være lidt besværligt -- men ellers syntes jeg det er et plus. Bosser og fjenderne på banerne er ret lette at besejre, det er fedt syntes jeg, De har også nogle dejlige måder at dø på -- og jeg glemte vist også at fortælle at vores lille djævel slår en proper næve.
Der er virkeligt mange fejl i dette spil, grafik og kode fejl. Spillet virker meget gennemført i gameplayet, men fejler virkeligt nogle gange pga. af fejl. F.eks i første bane skal man skubbe nogle kasser fundt på banen for at kunne hoppe op på taget af et skur. Forkerte skub på disse kasser gjorde os det nødvendigt at starte spillet om 2 gange. Uden at tænke over det kom vi til at skubbe kassen lidt for tæt på et hegn og vupti hoppede kassen og stod oppe på hegnet, svævende ud i luften hvor man ikke kunne nå den. Ret alvorligt når man skal bruge den kasse for at komme videre i banen. En anden gang sad kassen simpelthen fast, den ville ikke skubbes nogle vegne da den blev grebet af en busk. Ellers er der bare masser af generelle fejl hvor polygoner f.eks overlapper hinanden og giver en masse flik flak.

Man render ikke bare igennem dette spil, der er små opgaver der skal løses. Du kan f.eks blive lukket inde i et rum hvor der kun er meget få ting, og så er det altså om at finde en vej ud ved hjælp af de ting du har. At få alle K-kasser i en bane (25 stk.) kan også være en stor opgave i sig selv. Du kan nemt bruge 10-20 minutter på at få fat i en enkelt som ligger på et skummelt sted. Du kan se kassen men at finde vejen derhen til kræver lidt udover det sædvanlige.

Grafikken er halvt flot, nogle gange er den ok -- men for det meste forfærdelig. Ikke at den er grim, den er bare kedelig og mærkelig... Det er sku svært at forklare, 3D verdenen fungerer godt -- nogle gange ser det selvom det er grimt godt ud ;-). F.eks er parken i bane 2 med springvand, træer og buske sku hammerflot -- dog uden overhovedet at komme tæt på grafikken i Crash Bandicoot.

Jersie Devil er ikke et dårligt spil, det har faktisk bidt mig og når jeg har tid vil jeg også spille det. Jeg vil spille Jersie Devil frem for Croc, men det taber klart til Crash 2. Har man spillet Crash Bandicoot 2 vil jeg dog godt anbefale Jersie Devil hvis man mangler et spil. Et spil koster penge og jeg mener det vil være lidt af en satsning at købe Jersie Devil, prøv og se det først før du køber. Havde jeg selv købt det ville jeg nok være skuffet den første time, men defter langsomt begynde at kunne lide det -- der er et eller andet ved dette spil, det fortjener ikke at blive på hylden i forretningen. Spillet er godt fordi man ikke bare drøner igennem, banerne er lange og tager tid og man kan bruge tid på dem. Fjenderne er faktisk rimeligt få, og udfordringerne ligger mere i selve banernes opbygning. Jersie Devil har meget af det jeg mener Croc skulle have haft.

Nej du -- prøv at køb det, jeg tror ikke du vil blive skuffet, på trods af at spillets fejl er det sku mere end okey... Næste gang jeg spiller et playstation spil er det Jersie Devil der er på programmet, men det er også kun fordi Crash 2 er gennemført nu.

Jersey Devil (EU)
4/6