Formula Karts

Formula Karts er snart et ældre spil til PC, men er nu kommet i en udgave til Playstation. Jeg vil ikke sammenligne PC og playstation versionen fordi de er udgivet meget langt fra hinanden -- og mener det er komplet ligegyldigt.

Spillet disker ikke op med nogen fed intro men går direkte til options menuen. En lækker ting syntes jeg da FMW introer hænger mig langt ud af halsen -- og jeg alligevel bare ville have trykket forbi uden at have set den. Måske spillet faktisk har en gigant revolutionerende intro -- men mine hektiske tryk på X og start bare har sprunget den over ;-)

I Formula Karts kører man rundt i motordrevne Go-karts, hvilket selvfølglig er det som skal adskille spillet fra alle de andre Racerspil. Dette gør spillet faktisk også ganske glimrende -- en Go-kart racer jo ikke afsted med 240 i timen, men holder sig nede på omkring 80-120. At go-karts'ne kun kører omkring de 100 har dog ikke taget noget af fart fornemmelsen selvom det faktisk ikke går særligt hurtigt - men de meget skarpe og korte snoede baner gør at man føler det går hurtigt alligevel -- ligesom i virkeligheden (tror jeg nok). Køretøjet opfører sig også som en rigtig go-kart vil jeg tro -- den har i hvert fald ikke køre egenskaber som bilerne i Formula 1 og Rage Racer. Den er meget hurtigt i optrækket, meget hurtig i sine nedbremsninger og har en lækker måde at skride sidelæns på. --Styringen skal også lige nævnes her, for Formula Karts skriger efter analog kontrol -- men understøtter desværre ikke Dual Analog Pad "hvad gik der galt?" men kun Namco Negcon og rat hvilket jeg ikke havde mulighed for at teste spillet med. Stort minus til Formula Karts.

Man har de sædvanlige muligheder for game-modes (Arcade, Championsship, Single Race og 2-player splitscreen), hvilket er helt okey. En ting som dog virker lidt underligt er at det kun er i Arcade versionen man har mulighed for at opgradere sin karts motor, dæk og andet tilbehør -- hvor jeg mere vil mene det hørte til i Championship delen? Ikke noget katastrofalt dog -- da Arcade og Championsship delen er rimelige identiske og kun adskiller sig ved at i Arcade skal man opnå en placering mellem de 3 bedste for at gå videre til næste bane. Man har mulighed for at slå
damage til i options, hvilket giver ringere køreegenskaber under løbet efter sammenstød osv. Der er så et PIT hvor man bare lige skal køre igennem for at få repareret bilen -- man skal ikke holde ind til siden eller noget, bare lige fræse igennem. Spillet er faktisk ret enkelt hele vejen igennem, faktisk er der slet ikke noget overdrevent vildt -- ingen natkørsel, ingen vilde sammenstød og flyvende karts rundt i luften, ingen fede lyseffekter eller andet som får dig til at sige wauv på noget tidspunkt. Formula Karts lader også til at have et problem hvad angår antal af baner, da det tog ca. 40 minutter og ca. 10 baner at nå gennem championsship. Dog uden 1. placering, som måske udløser flere baner?

Grafikken i Formula Karts er ikke revolutionerende på nogen måde, men den kører godt og hurtig, er ikke grim og stortset fejlfri hvad angår popup og texture tearing. -- hvilket jeg mener er meget vigtigt. Jeg er i hvert fald langt villigere til at skære lidt ned på grafik og opløsning for at få noget der bare glider. Dog kan playstation altså trække noget langt vildere end Formula Karts, men det gør ikke så meget. Spillet har også en 2 -- player splitscreen funktion som faktisk kører ganske glimrende, det virker måske en anelse sammenpresset -- men sådan en gokart er jo ikke så høj, så splitscreen funktionen fungerer dog bedre end gennemsnittet, men hakker desværre til tider en lille smule hvilket er helt unødvendigt.

Lydeffekter er helt okey, dog uden at være noget vildt -- soundtracks'ne har jeg ikke hørt da de automatisk bliver slået fra med det samme hos mig (Wipeout og doom undtaget).

Skal Formula Karts anbefales? Det er absolut ikke dårligt, og jeg er glad for jeg fik mulighed for at teste det -- men at gå ud og spendere penge på det vil jeg nok ikke. Problemet er nok at der i øjeblikket er så mange andre fede titler ude, og som sædvanligt mange af dem Racerspil. Den største udfordrer til Formula Karts i øjeblikket hvis man er ude efter noget andet end biler er nok Moto Racer fra Electronic Arts. Moto Racer understøtter både Analog kontrol og har rigtigt mange baner (test online snart).

Køb Formula Karts : Special Edition hvis du har lyst, helt galt kan det i hvert fald ikke gå....

Formula Karts (EU)
4/6