generalt set 2 måder at spille "Formula 1" på (i 1-player-mode): "Arcade" og "Grand Prix". Arcade-versionen er den vi kender fra den føromtalte grillbar, hvor det stort set bare gælder om at træde sømmet i bund, eller i dette tilfælde trykke kryds (X) i bund (undgå at tommelfingeren bliver hvid). Før man går i gang med at vælge hold og kører (som desværre er 1995-kørere), kan man vælge om man vil have manuel/automat-gear, styringsassistance, nedbremsningsassistance og hvor stort et hæld der skal være på spoileren plus om man vil køre et enkelt løb, mesterskab eller "ladder" hvor det gælder om at placere sig foran en af computeren udvalgt anden kører. Sværhedsgrad, bane, vejr (det er en udfordring at tage regnvejr) og omgange er nogle af de næste indstillingsmuligheder og så i gang med selve løbet. Men, hvis man er lidt mere til det realistiske skal man vælge Grand Prix-versionen. Her skal man være mere omhyggelig med at bremse ned i svingene, hvis man ikke vil ende i "rendestenen" eller som i dette tilfælde græsset eller gruset for når man først havner dér, skal man være meget dygtig for at komme ind på banen igen (og bevare en nogenlunde plads i løbet forstås). Man kan køre to former for "simulator": Med eller uden bil/dæk-skader. Naturligvis skal man passe på de andre biler og barrieren hvis man spiller med, men uden kan man køre ind i hvad man vil uden nogen form for skade eller forringelse i bilens køreevner. Der er sikkert nogle som vil kunne nikke genkendende til at bruge bilen foran som bremse ved simpelthen at banke lige op i bagenden af ham ved et sving >;-) Dette gør bare næsten at man lige så godt kan spille Arcade-versionen og det er jo ikke meningen.
Når man er færdig kan man (igen som i de fleste andre spil af denne type) se sig selv køre banen, men ud over at indeholde samme feature, slutter sammenligningen også her. Igen er "Formula 1" i førerposition ved at kunne tilbyde alle de forskellige (officielle) TV-kameraer rundt omkring på banen (pan og zoom). Derudover er der: Inde i cockpittet, bagved bilen, helikopter, ovenover bilen, ved siden af bilen eller foran bilen.
Forklaring på "teaxture tearing / polygon overlap": Når der opstår sorte eller hvide streger i grafikken pga. at polygonerne (de mangekantede stykker grafik som omgivelserne er lavet af) forskyder sig og dermed viser den faktiske baggrund som sagt som regel sort eller hvid.