Dynasty Warriors 2

Er du én af dem, der hader at skulle sidde anstrengt i timevis foran skærmen, for at sætte sig ordentligt ind i et nyt spil? Det er jeg for det meste. Derfor var jeg også lidt betænkelig, da jeg satte mig godt til rette i sofaen med Dynasty Warriors 2 sat i den lille sorte. Efter spilkassetten at dømme tydede alt nemlig på et spil i den hårde strategigenre, hvilket jo kan være fint nok, men normalt kræver strategispil jo en vis forkærlighed for detaljekendskab, hvilket som regel tager en rum tid at opnå. Og på denne herrens dag, var jeg bestemt ikke i humør til at bruge en masse tid på selv samme. Mine betænkeligheder blev dog hurtigt gjort til skamme, da spillet viste sig at være lige til at gå til.

Dynasty Warriors 2 foregår i Kina i det 2. århundrede, hvor krig og gru sætter dagsordenen. Som spiller skal man indledningsvis tage kontrol over én ud af ni forskellige krigere. Hver kriger tilhører én af de tre herredømmer: Wei, Wu eller Shu. Efterhånden som spillet skrider frem, får man i sidste ende mulighed for at vælge mellem hele 28 krigere. Den kriger man vælger, fungerer samtidig som general, og man er derfor nødt til at tænke strategisk når man leder sine styrker på slagmarken.

Gameplayet i spillet er temmelig enkelt og lige til at gå til. Der findes to spilmuligheder i spillet: Misou eller Free. Free kan vel nærmest betegnes som en øvelsesdel i spillet, da det her "kun" gælder om at gennemføre 1 slag. Misou er den egentlige spildel, hvor det gælder om at besejre alle sine modstandere i fem forskellige missioner. Hver kriger har et standardangreb, et styrket angreb, et Musou-angreb, samt angreb med bue og pil. Det er også muligt at lave combos ved at kombinere sit standardangreb med det styrkede angreb, hvilket fungerer fint efter hensigten.
Musou-angrebet virker suverænt, når man befinder sig i midten af en horde aggressive fjender, som bare venter på at få skovlen under dig. Når man udfører angrebet kan man samtidig ikke blive ramt af modstanderes angreb, hvilket igen gør angrebet særdeles effektivt.
Bue og pil kan med fordel bruges, hvis man bliver beskudt af andre bueskytter. Udover disse forskellige angrebsmetoder kan man ligeledes springe op på ryggen af en hest, og så ellers bare ride ind i mængden af fjender. Det skal nok få dem på bedre tanker, men det skal dog lige siges, at man ikke får hitpoints, når man angriber på denne måde.

Som spiller får er man tildelt en bodyguard, som selvfølgelig har til opgave at beskytte dig så godt som muligt. På den anden side er det faktisk også din opgave at beskytte ham, eftersom hans overlevelseschancer direkte afhænger af dine evner til at opsamle "livsenergi" rundt omkring på kamppladserne. Derfor skal man, hvis man gerne vil beholde sin bodyguard, sørge for at opsamle energi, selv når ens egen kriger har fuld energi. En anden meget vigtig ting der skal nævnes, er dine styrkers moral. Det er nemlig din opgave at sørge for, at moralen blandt dine krigere er høj. Jo lavere moral de forskellige styrker har, jo
mere hjælp har de brug for. Jo højere moral de har, jo større er chancerne for at de klarer sig fint, selv i de mere besværlige situationer. Styrkernes moral kan aflæses øverst på skærmen hele tiden, og man får ligeledes informationer om styrkernes status mens man spiller. For at ødelægge de fjendtlige styrkers moral, kan man med fordel gå efter at besejre de fjendtlige generaler, hvilket åbenbart tager modet og kampgejsten fra deres styrker.

I begyndelsen af hver bane får man, via et kort, et godt overblik over den forestående mission. Her kan man se, hvor egne og fjenders styrker er placeret, samt hvor mange der er. I starten af spillet kan det godt betale sig at tænke en smule strategisk, men efterhånden som man avancerer bliver dette mindre vigtigt, da ens kriger bliver stærkere og stærkere i takt med spillets forløb. På et tidspunkt har man en så stærk kriger, at det faktisk er muligt at løbe hovedkulds ind i en stor stime fjender, uden at have nævneværdige problemer med at besejre dem alle.

Grafikken i Dynasty Warriors 2 er rigtig flot, og kører konstant med 60 fps, hvilket giver flotte glidende scener uden nogen former for grafiske problemer. Kampscenerne er virkelig imponerende, og det er ikke usædvanligt at se tredive soldater i kamp på én gang (uden slowdown). Krigerne er meget detaljerede og bevæger sig nærmest yndefuldt glidende. Såvel baner som krigere er meget flot og realistisk farvelagt, hvilket er en fryd for øjet. Kort sagt kan Dynasty Warriors 2 grafisk set betegnes som et visuelt lystorgie. Her skal man endda huske på at spillet er en launchtitel.

Musikken i spillet er sjovt nok heavy metal guitarriffs, hvilket selvfølgelig godt kan bruges i forbindelse med spil, der indeholder masser af kampe og vold, men perioden taget i betragtning, kunne der efter min mening med mere held være brugt en mere passende musikstil. Lydeffekterne er ret fede - skrig og skrål fra hundredvis af soldater i kamp virker imponerende og realistisk, ligesom sejrsbrølet fra en enorm menneskemængde henleder opmærksomheden til et samstemmigt brøl fra en stor publikumsskare til en fodboldkamp.

Alt i alt et rigtigt fedt spil, som fortjener en hel del ros. Eneste minus ved spillet, er at det nogle gange kan virke lidt enerverende bare at løbe rundt og dræbe horder af fjender. Man har hele tiden en tæller i bunden af skærmen, der informerer om, hvor mange fjender man til enhver tid har dræbt, og man kan sagtens nå at dræbe 500 fjender før man er igennem en mission/bane. Men når det er sagt, må man nok sige, at de absolut imponerende kampscener, med masser af kæmpende soldater på skærmen på én gang, er nok til at holde én fast ved skærmen i timevis. Man lærer hurtigt spillets forskellige finesser at kende, så det er bare om sætte spillet i maskinen og gå i gang. Der er for mig at se ingen undskyldninger for det modsatte.

Jeg kan kun anbefale dig at gå ud og investere i Dynasty Warriors 2. Det er absolut prisen værd, og det undrer mig lidt, at spillet ikke er blevet omtalt mere end det er.

Dynasty Warriors 2 (EU)
4/6