Deception III: Dark Delusion

Du befinder dig i et rum med et ildsted, en pæl og en kæmpe lysekrone i loftet. Du sætter en hammerfælde i loftet, der hamrer lige ind i pælen, netop som din fjende befinder sig foran pælen. Pælen hamrer ham i gulvet, lige netop der hvor du har lagt en springfjederfælde i gulvet. Du aktiverer den og slynger fjolset hovedkulds ind i bålet. Da han vælter brændende ud af bålet, aktiverer du den skubbevæg, der presser ham ind under lysekronen, som du aktiverer med en kontakt, så den falder ned i hovedet på ham. SMASK. Tag den og den og den og den og den..... Muuaahhhhahahahahah. Døøøøø svviiiiiiin.

It feels so good to be bad.

Så er den gal igen.. Der er onde kræfter på spil, og landsbyens mindste lille søde pige må i gang med, at slagte onde mænd og kvinder. Historien er næsten den samme som i de to første Deception spil. Af uforklarlige årsager spiller man en sød lille pige i et eller andet fantasiland. Desværre er ikke alt godt i fantasiland, og hele historien starter derfor med at ens familie bliver kidnappet. Man bliver selv reddet af en god forbipasserende. Man bliver adopteret af denne gode kvinde, og får derfor en ny mor og lillebror. Desværre holder idyllen kun i nogen år. På din 17 års fødselsdag bliver hele familien kidnappet igen, og denne gang bliver din bror og din mor stukket ned for øjnene af dig. Der skal jo være en grund til at være ondskabsfuld ikke?

Det er nu tredje udspil fra Tecmo i Deception serien, og det bliver bare bedre og bedre. Det første spil havde en fed idé, men var noget skrammel at spille. Nummer to havde den samme fede idé og en langt bedre spillestil, og nu er der så nummer tre, som tilføjer dybde, skønhed og et ekstra lag "fedme" til Deception.

Hele konceptet bag Deception er, at man skal rende rundt i nogle bygninger, og lægge fælder for de mennesker der måtte komme forbi, for at gøre dig ondt. Ved at lægge fælder og få folk til at gå i dem, kan man gøre så meget skade på dem at de til sidst dør af det. Simpelt..ikk? Nixen kammerater. Der er mere strategi i Deception end i næsten alle andre spil jeg kender. Se nu bare her hvordan det foregår:

Hver bane består af en række rum, der er forbundet med nogle gange. Det er kun muligt at lægge fælder i rummene, ikke i gangene. Desuden kan der kun sættes tre fælder i hvert rum. Der kan sættes en i loftet, en i væggen og en på gulvet. Udover de fælder man selv kan sætte, så er der indbyggede fælder i mange af rummene. Nogen af disse aktiveres ved en knap (faldende lysekroner), andre aktiveres automatisk (ildsteder og pigge i gulvet). Er du med så langt? Godt, så begynder vi på det lidt svære. Hver fælde har en aktiveringstid. Det vil sige at fælden skal placeres, så går der et sted mellem 4 og 10 sekunder, og så er fælden klar til at blive aktiveret. Derfor skal fælder sættes i god tid inden der kommer ninjaer og riddere rendende efter dig. Når du så har sat dine fælder op, så er det bare med at lokke en mand i fælden, og det gøres normalt ved, at man lader sig blive set af indtrængeren, hvorefter han vil løbe efter dig. Stiller man sig derfor med en fælde imellem sig selv og manden der er på vej, vil man lokke ham direkte i fælden.

MEN.. (der er altid et men...) Nu er det jo ikke bare nok, at lokke fjolser i fælden. Man skal helst smadre dem til McBacon, så hurtigt og så avanceret som muligt. Dette gøres ved at lave "kæder". Man kæder simpelthen de forskellige fælder sammen (ens egne og dem i rummet) og timer det på en sådan måde, at man kan smide de stakkels ofre fra den ene fælde til den anden. "Fortæl os hvordan Claus!!" kan jeg høre den vakse læser sige.. godt så, men det kræver lidt forklaring:
Når man starter en bane, skal man først vælge hvilke fælder man ønsker at benytte. Med sig på hver bane må man have 9 fælder (tre i både loft, gulv og væg), så du har lidt valgmuligheder, når du stakåndet stormer rundt for at finde det perfekte sted at lægge et baghold. Nu er det sådan at man i Deception 3 ikke alene kan købe fælder, man kan også lave dem selv. Spillet indeholder 106 forskellige fælder, så der burde være nok at tage af. Problemet er bare at det er dyrt at lave fælder, især hvis det skal være af den exeptionelt modbydelige slags. Fælder betales med "Ark", som man får for at gennemføre en bane. Jo mere ondskabsfuld og gemen man har været, igennem banen, jo mere Ark for man, og jo bedre fælder kan man lave/købe. Kan du se en trend her? For eksempel: Hvis du hamrer en bjørnefælde om anklerne på en fjende, så giver det for eksempel 20 Ark. En hammer der svinger ned fra loftet giver måske 40 Ark. MEN, hvis du hamrer en mand fra oven imens han sidder fast i en bjørnefælde kan du få 200 Ark. Det vil altså sige at jo mere komplicerede fældekombinationer man kan lave, jo flere "penge" er der i det.

Da vi nu har fået fastlagt hvordan man spiller, er det nok på tide, at vi snakker lidt om de øvrige komponenter i spillet. Grafisk set er det en sand overflod at spille Deception. Der er nogle virkeligt lækre textures, og rummene er utroligt flot udsmykket. Det lugter langt væk af fangehul, kongeslot, ruin og de mange andre baner som man bevæger sig rundt i. Altså. Det er jo ikke den hellige gral eller noget, men det ser enormt godt ud, og i modsætning til mange andre tredje persons spil, så har jeg ikke fundet en eneste texture eller clipping fejl. Virkeligt gennemført.

Nu kan man jo heller ikke rende rundt i store borge uden den rette stemningsmusik, og her skuffer Deception heller ikke. Masser af dystre toner og melodisk baggrundsmusik giver lige netop den stemning der skal til.

Jeg har sagt det før, og jeg skal ikke afholde mig fra at sige det igen: Deception serien er nogen FEDE spil. Det er knæhøj karse, bred ymer, sej læder, hård afføring... øøhmm.....

Altså... spørgsmålet er jo: hvad får jeg for pengene? Lad os lave en status over indholdet: 106 forskellige fælder. 25 "story mode" baner, med fire forskellige slutninger, 100 "expert mode" baner, hvor man på tid skal løse nogle ganske bestemte opgaver, samt diverse træningsmuligheder, samt mulighed for at lave et væld af egne fælder (ca. 2200 stykker, så vidt jeg har regnet ud). Så mon ikke der er nok udfordring for selv de mest hardcore iblandt os?

Hvis du ikke føler at du får nok for pengene, så er du velkommen til at slå min rekord som er en 11 hit kæde med en samlet bonus på 1200 Ark, for kun den ene kæde.

Hvis du sidder og tænker over hvilket spil du mon skal købe næste gang, så prøv Deception. Det er anderledes, flot, udfordrende og generelt et af de spil som du vil være glad for, at du prøvede, selv om du ikke har nogen anelse om hvad jeg fabler om. Mig? Joooo jeg skal bare sidde her og opfinde nye spændende fælder, og finde på nye lange kombinationer, mens jeg venter på Deception 4, til Playstation 2....*savle*

Deception III: Dark Delusion (US)
5/6