Kagero: Deception II

Hvor vi dog altså bare elsker gode overraskelser. Deception 2 er sjovt, ondskabsfuldt, underholdende, strategisk og meget bedre end sin forgænger!

Ihh, hvor jeg dog altså bare elsker gode overraskelser. Faktisk så er der ikke meget der er bedre end en positiv overraskelse, når det drejer sig om et spil til min elskede lille grå. En gang for længe, længe siden (i en galakse langt, langt væk) spillede jeg et lille spil der hed Deception.

Her skulle man rende rundt i sit eget lille slot, lokke folk til...... og slå dem ihjel. Fed idé syntes jeg, men spillet viste sig at være en værre gang smør! Så får man et opkald fra sin kære redaktør, som spørger om man vil anmelde Deception 2.....nå ja, det ER jo mit job, så jeg må jo hellere sige ja, og så bare lære at leve med det!

Ved du hvad kære læser?

Det var vel nok et held at jeg sagde ja, for Deception 2 kan godt gå hen og blive et vaske ægte sleeper-hit! Nåh, men hvis jeg nu skriver en hurtig anmeldelse, så kan jeg få lov til at spille videre.

I Deception 2 styrer man en lille pige i teenagealderen rundt i et slot, som hun har fået besked på at bevogte. Bevogte betyder i dette tilfælde "slå alle de skvadderhoveder ihjel, som kommer forbi", og der kommer mange. Spillet er meget specielt idet jeg faktisk ikke kan komme på et eneste spil der fungerer på samme måde, (det skulle lige være 1'eren, men det tæller ikke rigtigt vel?).

Fælder er dit eneste våben

Hver gang man starter på en ny bane, får man en lille forhistorie. Man bliver præsenteret for de folk der er på vej ind i slottet, så man ved, hvad man har i vente. Herefter mødes man med en skærm, hvor man kan studere slottets gulvplan, samt se efter om man nu har valgt de rigtige fælder. Fælder er nemlig det eneste våben i kampen mod fjenderne der kommer ind i slottet. Til hver bane kan man medbringe ni fælder: tre til at montere i loft, tre til at montere på væg, og tre til at montere på gulv. Herefter er det bare at gå i gang og lade slagteriet begynde.

Man ser hovedpersonen (Millenia) bagfra i stil med Tomb Raider spillene. Her løber man så rundt i slottets rum og planlægger sine angreb. I hvert rum kan man sætte tre fælder: en i loft, gulv og væg. Efter man har sat sine fælder (dette gøres i øvrigt gennem et meget simpelt menusystem), så er det bare enten at vente på at de stakkels folk kommer til dig, eller finde dem, og så derefter lokke dem hen til de opsatte fælder. Når en af dine fjender så kommer ind på et felt, hvor der er lagt en fælde, så aktiverer man den pågældende fælde. Hvis timingen er rigtig, skader du personen fysisk, bl.a. begynder de nærmest at halte.

Det lyder måske bare middelmådigt sjovt, men nu kommer det RIGTIG fede i spillet: Man får point for at bruge en fælde, og man får FLERE point for at ramme fjenderne i luften, eller i kombination med andre fælder!
Watch him go...

Tillad mig at illustrere: En mand kommer ind i et rum, hvor han med det samme får en vase fyldt med olie, lige lukt i smasken (loft). Han vader derefter et par skridt frem i blinde (han har jo en vase ned over øjnene), lige ind på et felt, hvor jeg har monteret en fælde på væggen (væg), der skyder en flammepil lige i siden på ham. Da han jo er dækket af olie, bryder han i brand, nogenlunde samtidig med at jeg aktiverer en ny fælde (gulv) der skyder ham fire felter frem, lige hen på en omgang pigge der kommer op af gulvet. Hehehehe rigtig ond stodder.

Undervejs på en bane, kan der nå at komme rigtig mange fjender, men de kommer gudskelov altid kun to ad gangen. Hver gang man har slået dem alle ihjel, så er det videre til næste bane, og nye fjolser. Inden man går i gang med næste bane, så er der mulighed for at bruge nogle af de mange point man har fået. De kan bruges på at opfinde NYE fælder, der er endnu sjovere og endnu kraftigere, og som kan kombineres på nye spændende måder.

Åh, hvor er man tarvelig

Noget af det som er allermest genialt i spillet, er at man VIRKELIG skal være tarvelig. Jeg mener ikke bare et almindeligt dumt svin, mere sådan rigtig, RIGTIG ond.

I begyndelsen kommer der tyveknægte og lykkeriddere..... intet problem, de skal bare have nogle smæk! Senere bliver det dog rigtig sjovt, eksempelvis på den bane hvor en fattig bonde har hørt et rygte om, at der er et objekt på slottet, som kan redde hans syge, døende søn..... Ind kommer far, mor og søn.... SMÆK, BANK, KNALD, et styk familie...udryddet... Hehehehehe.. FEDT! Man sidder under hele spillet, med et lille skælmsk smil på læben, fordi man er så rigtig gemen. Noget der virkelig falder i min smag.

Grunden til at stemningen er så gennemført, må ikke mindst tilfalde musikken. Den er simpelthen genial. Den er gennemsyret af gotisk gru, ondskab i spandevis og generel middelalderlig stemning. Det er virkeligt længe siden jeg har nydt musikken i et spil, så meget som dette.

Grafikken er også en fornøjelse. Selvom nogen af rummene er en anelse kedelige at se på, så er der også smukt udsmykkede rum, som det er en fornøjelse at rende rundt i. Fjenderne er godt animeret, og der er stor forskel på hvordan man skal gribe deres nært forestående død an.

Sadist fætter

Deception 2 er simpelthen lige det, som din egen lille skabssadist har gået og ventet på. Det er sjovt, ondskabsfuldt, underholdende, strategisk og i det store hele en yderst vellykket titel. Hvis du ikke kan lide spil, hvor man skal planlægge i forvejen, eller hvis du generelt er mere til action end strategi, så vil du måske ikke synes at dette er Guds gave til din lille grå. Det er bare i orden med mig. I mellemtiden vil jeg rende rundt i mørke korridorer og slagte både skyldige og uskyldige, uden hensyntagen til deres liv i øvrigt! Hehehehehe.

Kagero: Deception II (EU)
4/6