Buggy

Buggy er et nyt racerspil som gør et forsøg på at være sej og nytænkende. Man styrer nemlig for første gang (efter min viden) fjernstyrede biler, med livlig styring, hurtig acceleration og antennerne dinglende på taget.

Mulighederne bliver jo hurtigt mange, man kunne lade bilerne køre rundt i overdimensionerede verdener som i Micro Machines eller lade det foregå på rigtige asfalt baner i et cool 3D perskektiv. Desværre valgte Gremlin ikke rigtigt nogle af delene - og udgav istedet et spil som føles som ethvert andet bilspil i den fantasi fulde genre hvor man også finder spillet S.C.A.R.S. Ved et nærmere kig ser man dog at der er gjort forsøg på at få det til at se ud som om man kører nede på jorden i den store verden, men den opfattelse får man overhovet ikke - kun den dinglende antenne på taget gør en opmærksom på at man styrer en fjenstyret bil. Altså, dette spil skiller sig altså ikke særligt ud fra mængden, og der er vist ingen der behøver at nævne at bilspils genren på PlayStation er farlig at bevæge sig ind i.

Det har man ikke tænkt nærmere over hos Gremlin, spillet kan godt overleve på dets eminente grafik og lyd - og gid det var så vel. Desværre er banerne blevet overdynget med 3D objekter, og det virker som om udviklerne har nægtet at ville lave pop-up i spillet. Det resulterer i en konstant dårlig framerate jeg vil skyde på ligger omkring 15 billeder i sekundet. Det fungerer da lige, men i længden bliver man godt nok træt af det hakkeri. Dette giver selvfølgelig indflydelse på gameplayet, da kontrol og feel samtidig mister lidt.
Selve spillet går ud på at gennemføre baner for at lukke op til næste bane og vinde nye og hurtigere biler. Der er ikke noget særligt nyt her, men det gør nu ikke så meget. Spillet ligger sig hen af genren hvor S.C.A.R.S. også befinder sig, nemlig et spil man ikke skal tage så seriøst og som foregår i fantasifulde omgivelser. Der gøres brug af såkaldte power-ups og våben i spillet, og en god idé i spillet er måden man aktiverer dem på. Der er nemlig porte/gates placeret på banen, og ved at køre igennem dem i bestemte rækkefølger aktiverer man forskellige typer våben. Der er dem der skal være for at give en afvekslende kamp såsom turbo, tidsstop og også et som bouncher modstanderne væk hvis de kommer i kontakt.

Alligevel tager man sig selv i bare at køre og køre, for man føler ikke rigtigt der er noget spændene at opnå - og i 2-player splitscreen med yderligere slowdown er det heller ikke meget sjovere.

Kameraet er fast placeret skråt oppe bag bilen, og de bakkede landskaber kan man helt miste overblikket, og i skarpe sving ned gennem tunneler bliver man nødt til at gætte sig til at dreje - da man ganske enkelt ikke kan se vejen. Altså, kort sagt er dette spil ikke formidabelt og bør på trods af at være lidt sjovt ungåes.

Buggy (EU)
2/6