Bubsy 3D

Introduktion

PlayStation ejere har gennem tiden set mange successfulde platformspil komme på markedet, f.eks. Rayman, Crash Bandicoot og Pandemonium, og der er fortsættelser til disse titler på vej. Selv om spillene er meget flotte og underholdene er gameplay'et stadig klassisk 2D og ikke rigtigt 3D som i det imponerende Super Mario 64 til Nintendo 64. Det er først nu at der er kommet et rigtigt 3D platformspil på markedet til PlayStation i form af Croc som kan tage kampen op imod den lille blikkenslager fra Nintendo. Men hov, der er da allerede et 3D platform spil til PlayStation men som er temmelig ukendt for de fleste, dette spil er Bubsy 3D fra Accolade. Men hvad er Bubsy 3D og er det et spil som er værd at bruge tid og penge på ? - læs videre for at få svaret.

Som nævnt tidligere er Budsy 3D et 3D platformspil hvilket betyder at istedet for kun at bevæge sig i 2 planer, har man mulighed for at bevæge sig frit i landskabet lige som i Super Mario 64. Dette er en god ting som åbner helt nye muligheder for at udforske banerne og derved gør spillet sjovere og ikke så begrænsende. Men nu til nedturen, Bubsy 3D når simpelt hen ikke Super Mario 64 til sokkeholderne, spillet har for mange fejl og mangler som ødelægger det hele. For det første er kontrollen i Bubsy 3D alt for klodset og stiv, det er fint nok at kunne løbe frit rundt omkring i banerne men man bruger alt for meget tid og energi på at skulle styre Bubsy Bobcat med bare tilfredsstillende resultat, styringen burde være let og intuitivt at lære så man kan koncentrere sig om at spille i stedet. En anden mangel ved spillet er kameraet som følger Bubsy, selv om det er dynamisk og for det meste selv kan finde ud af at skifte vinkel så Bubsy er synlig, sker det ofte at Bubsy forsvinder under en platform. Dette ville selvfølgeligt være acceptabelt hvis man selv kan skifte kameraet manuelt men det har man bare ikke mulighed for og man må i stedet forsøge at styre Bubsy i blinde. ÿV ! Selv om banerne i Bubsy 3D er rigtigt 3D hvor man frit kan løbe rundt, er de alligevel begrænsede i deres størrelse og man får følelse af at man bare skal løse opgaver i små enkelte rum for at komme videre frem for at løse opgaver i en større verden som Super Mario 64.

Grafikken i Bubsy 3D er polygon baseret men der er kun brugt ensfarvede polygoner med ganske få textures og grafikken virker derfor meget kedelig og uinspireret. Figurerene i spillet er dog lavet af de såkaldte gurad-shadede polygoner hvilket betyder at de får et rundere udseende men det hjælper kun lidt på grafikkens kvalitet. Også animationerne af figurene er simple og kunne være lavet langt bedre. De eneste positive der er at sige om grafikken er at der stort set ikke er noget popup og fejl som man ofte ser i spil til PlayStation. Frameraten i Bubsy 3D er også rimelig, jeg har faktisk ikke set nogen nedgang i hastigheden af grafikken hvilket er godt. Spillet indeholder også en del små FMV (Full Motion Video) sekvenser som er ret humoristiske men er sjusket lavet og er af ekstremt grumset kvalitet.

Lydeffekter og musik

Man kan tydelig høre at udviklerne bag spillet har ville have musikken og lyden til at passe til spillets grafik som er ret tegnefilmsagtigt, dette er også fint nok men problemet er bare at musikken hurtigt bliver enormt irreterende at lytte til og lydeffekterne er enormt primitive. Så man kan vel godt sige at udviklernes plan med at få lyden til at passe med grafikken er lykkedes, de er begge lige dårligt lavet og man bliver hurtigt træt af både lyden og grafikken. Tillykke Accolade !

Holdbarhed

Jeg tror faktisk at holdbarheden (replayværdien) i Bubsy 3D er rimelig god, for hvis man har holdt spillet ud længe nok til at komme igennem det, så er der vel også mulighed for at man er psykopatisk nok til at tage spillet frem igen for lige at spille et par baner.

Intentionerne og ideerne bag Bubsy 3D er tydeligvis gode nok men spillet er bare totalt sjusket lavet og bærer præg af at det bare var noget der skulle på markedet hurtigts muligt. Hvis udviklerne havde brugt mere tid på styringen af Bubsy og forbedre lyden og grafikken lidt ville spillet have været udholdeligt at spille, men som det er nu kan jeg bare ikke anbefale det til noget. Prøv hellere spillet Croc eller vent til Gex 2 kommer i starten af 1998 hvis du absolut vil spille et 3D platform på PlayStation. Ellers kan jeg anbefale Crash Bandicoot og Pandemonium som også er gode platform spil.

Bubsy 3D (EU)
2/6