Ball Blazer Champions

Få fat i bolden, race mod målet og skyd! - dette er hvad Ball Blazer Champions kort fortalt går ud på.

Ball Blazer spillet har afstamning i nogle af jordens ældre sportsgrene som hockey og fodbold, pucken og bolden er dog smidt væk og udskiftet med en "Plasmorb". Plasmorben gør det ud for en boldt og er bare peppet op med lidt plasma/gamma ting som cirkler rundt inden i den. Det er ikke et hold spil, man er kun sig selv og sin modstander. Man placeres på banen i et lille fartøj som vælges ved opstart, hvert fartøj er udstyret med et standard-våben, og derud over kan der så på banen indsamles miner, missiler og andre powerups som f.eks usynlighed. Det er dog ikke muligt at ryge ud (dø), våbene bruges kun til at sænke dit fartøjs energi - som samtidigt påvirker farten.

Banerne er opbygget således at hver spiller har et mål i enden af banen, meget fikst er disse mål dynamiske og kan flytte sig frem og tilbage på baglinien, samtidigt med det kan ændre størrelse i bredden og højden. En ret fed ting, som gør at man lige skal checke målets placering før du knalder bolden mod mål. Målet er en slags kraftfelt som suger plasorben til sig når den er tæt nok på, det gør at når du rammer forbi målet kan du faktisk alligevel være heldigt at score hvis målet bagefter flytter sig lidt til siden, og måske suger bolden til sig. Der er 12+ baner og det er ikke bare underlaget som på en tennis-bane der ændrer sig. Banerne bliver efterhånden udbygget med hop, bakker, skråninger, etager og broer - hvilket er ret fedt men gør spillet en smule svært. Meget genielt er at målene nogle gange f.eks er placeret for enden af en opadgående skråning, det gør at man skal meget tæt på målet for at kunne score - da den triller tilbage igen hvis ikke den når målet.

Fartøjet man styrer er udstyret med energi som viser sig som en bar på skærmen, energien lader sig selv op hele tiden - dog ikke med samme hurtige fart som man bruger den. Energien er = fart, jo mindre energi du har jo sløvere er dit fartøj. At have bolden tapper din energi lynhurtigt, så det der med at løbe bolden helt op til målet kan man godt glemme, allerede efter nogle meter bevæger dit fartøj sig med 3 km/t. Derfor skal man skyde den afsted, for at fange den længere op på banen. At bruge en "turbo" som giver dig et skub bagi tapper også direkte på din energi, samtidigt med at de våben modstanderen affyrer på dig også tapper energien.

Alt dette er faktisk okey, men der hvor spillet fejler totalt er i sin styring og sine kamera-vinkler. Spillet understøtter Dual Analog Pad, men det afhjælper ingen problemer. Problemet ligger mest i kamera-vinklerne - standard for sportspil er et view som giver godt perspektiv
over banen, men her er du placeret nede i dit fartøj. Forestil dig at spille et fodbolds spil hvor du så ud af øjnene på din spiller? kan du forstille dig hvor svært det er lige at finde ud af hvor bolden er når du ikke selv har den? Hvor blev bolden af, er den til venstre eller højre for dig - ligger den lige bag dig? Hvis nu at man spår den ligger bag en, altså 180 grader skal du nu vende dig om. Nej, du rykker ikke baglæns - du skal vende dit fartøj 180 grader, hvilket ikke gøres særligt nemt og hurtigt. Dit skib har dog en auto-tracking funktion som hjælper gevaldigt - denne tapper dog også din energi og her er det ikke fikst... Lad os sige din modstander render lidt frem og tilbage med bolden, du bruger din auto-tracking funktion et par gange for at lokalisere bolden. Nu er det bare afsted efter den! - Nej, du har brugt din energy/fart og må se dig selv snøvle efter bolden.

Lydeffekter og musik

Musik og lydeffekterne er ikke noget specielt, men ikke direkte dårlige. Lyd-effekterne er som de skal være, men der er absolut intet der får dig til at sige vauw!. Bolden siger "donk" når den rammer kanten af banen, og dit fartøj siger "ssfffst" når du bruger en turbo ;-). Musikken er dog rimeligt kikset men alligevel af en rimelig kvalitet - det er sådan en gang Jens Lyn musik - "kom så Jens, save everyone of us - du kan godt redde verden...?".

Grafikken glider rimeligt godt, men er efter min mening grim. Dårligt tilpassede farver, som gør banen svær at spille på. Det kan være svært både at se bolden og din modstander, da det hele hurtigt smelter sammen i en gang farve-gøjl. Derudover har et forsøg på at lave noget fedt grafik i menuerne, totalt ødelagt dem. De har lavet sådan en fiks ting at bolden/plasorben flyver rundt i baggrunden - det ser ikke særligt godt ud, men det har åbenbart lykkedes dem at bruge alt CPU kraften på det - for menuerne er ulidelige sløve og simple effekter i menuerne hakker enormt. At lade sådan en latterlig effekt ødelægge menuerne overalt i spillet er simpelthen for meget. 2-player splitscreen funktionen kan man godt glemme, det hakker ustyrligt og grafikken er som man kan forvente den, sammen-presset og gør ikke ligefrem banerne bedre.

Holdbarhed

Hvis man først er kommet til at lide dette spil, vil jeg mene holdbarheden er stor, men det kræver at det lige fænger en først.

Jeg havde fakisk håbet at dette spil var lige mig, og det kunne også have været godt... Ideerne i dette spil er helt fine, og det er ærgerligt at dette spil bare ikke spiller godt. Leder man efter sådan engang battle-sport skal man ikke vælge Ball Blazer Champions - der må være andet bedre end dette...

Ball Blazer Champions (EU)
4/6