Asteroids (1998)

Der var engang et spilŠ.

Hmmm...det var med en blanding af anstrengt mine og velkendt nysgerrighed at jeg satte mig til den seneste mission fra SONY Playstations omfangsrige univers. Der er nemlig tale om den lidt retro-agtige titel Asteroids fra Activision. Den var i 80¹erne rimelig udbredt i arcade hallerne og på en konsol ved navn Atari....ahh...de gamle dage.. Hvor tilfældige streger på en s/h skærm kunne fænge, hmm... ;-). Der er dog tale om en opdatering af denne klassiker, så der vil blive kigget på den med nutidens briller, husk det!!.

Skræmmende stor meteor på styrbords side, Kaptajn

Spillet går kort ud på man skal flyve rundt på en og samme skærm, mens man blaster løs på store sten og små ufoer!!. Man har kontrollen over et lille rumskib som ses i det såkaldte top-down view (set fra oven!!). Styringen er som dengang, man kan vende, dreje og har et par boosterraketter som giver fart. Bremsen er desværre blevet sparet væk, så det foregår ved at man skal flyve kontra for at sænke farten. En anden, men mere hasarderet måde at "bremse" på, er via warp-knappen. Denne fungere også som en undvigemanøvre i trængte situationer, rumskibet opløses og warpes hen et tilfældigt sted på skærmen.

Det primære våben består af en laser som sender enkeltskud afsted, ikke noget med autofire her. Man skal derimod forberede sig på en vis ømhed i tommelfingermuskelen. :) I starten er det en lidt klumpet styring, som er mere end almindelig irriterende, men man vænner sig heldigvis rimelig hurtigt til "skibets" funktioner.

"Modstanderne" består af kæmpemæssige asteroider, ufoer, rumaffald, iskrystaller(!!), sprængbare tingester etc. Der er en god afveksling efterhånden som man kommer længere ind i spillet.. Asteroiderne er til tider af en kæmpemæssig størrelse, en enkelt kan fylde det kvarte af skærmen. Når man sender en skudsalve mod den, deler den sig i flere dele med en pæn eksplosion og sender de nye stykker farende tilfældigt afsted, nogle i fuld fart med en brændende komethale efter sig. Meningen er så at man skal blive ved med at "dele" dem indtil de er tilpas små til at bukke under for din laser. Det der virkelig er en god ting ved Asteroid er at der ikke er noget fast system i spillet. De forskellige dimser som skal blastes opfører sig vidt forskelligt, man kan heller ikke finde et sikkert sted og så bare skyde løs. Men tvinges til konstant at være opmærksom og forudseende. Gode detaljer!!.

Simpelt, med "taktiske" undertoner

Spillets geniale, men også simple koncept er altså bibeholdt. man skal blaste løs. Ja, men hvis det er det eneste man gør, løber man hurtig tør for liv. Der skal bruges en lidt mere udspekuleret taktik så hele skærmen ikke pludselig er fyldt op med små og mellemstore meteoritter. Nå ja et par tilføjelser er det da også blevet til, antallet af modstandere er steget kraftigt, man har nu mulighed for at vælge mellem 3 forskellige rumskibe med hver deres
fordele i fart, skudstyrke etc. Forskellige powerups er næsten en selvfølge i et shoot¹em up, de dukker da også op i rigelige mængder og består bl.a. af laser, missiler, miner eller 5 små sonder som svæver omkring rumskibet og skyder til højre og venstre. Et kraftfelt eller skjold er også standardudstyr på din rumfræser, det beskytter dig(hvis du når at aktivere det:), mod meteoritterne når de kommer for tæt på. Det har kun en begrænset varighed og skal påfyldes gennem powerups. Alt sammen er med til at give spillet en god gameplay og holdbarheds indsprøjtning.

Grafikken i spillet går absolut an, men så heller ikke mere. Rumskibet er alt for lille til at man kan se detaljer på det, faktisk kan det nogle gange være svært at se hvad der er for og bag. Lidt kikset. Men de flyvende "modstandere" er til gengæld udført i ganske flot 3D. Meeen det er ikke helt hvad man burde kunne forvente, det er snart 99!!.

Baggrundene hjælper dog, de er med til at booste spillet en smule. På level 2 bliver man f.eks. kastet ind på baner med et sort hul i midten som sender lyn ud til alle sider, konstant trækker i rumskibet og virker lettere hypnotiserende. Andre gange er det 3d-agtige baggrunde uden "modstand". Fælles er at de er flotte og udfordrende udført. Lydeffekterne er rimelig simple og faktisk lidt skuffende, med mindre det skulle "lyde" retroagtig??!!. Musikken passer dog rimelig godt til spillet, let aggressivt uden at blive irriterende..

Multiplayer delen i spillet går ud på at man er samtidig på skærmen og skal kæmpe om hvem der blaster flest asteroider. Det stopper når den ene løber tør for liv og er efter min mening ikke særlig interessant. Jeg savner lidt en kooperativ mode hvor man kunne deles om udfordringerne igennem spillet, men det er da bedre end ingenting

Vanedannende, hvis der ikke er andet.

Selvom spillet har en lidt outdated ide og små begrænsninger i grafiske udfoldelser, så er det egentlig rimelig vanedannende. Man skal lige klare de næste par baner for at se hvilke udfordringer næste level består af (hver level består af 15 baner). Så der, rammer Asteroids rimelig plet. Problemet opstår dog hvis du har et af de nyere spacespil i din samling som f.eks. Colony Wars, så er det nok begrænset hvor meget du vil spille Asteroids. Selv om der er fængende finesser, så har det ikke nok at byde på til den hungrene action/space og adrenalin hungrende spillere. Den originale udgave af spillet er desuden gemt et sted i spillet. Har man lyst til at spille det, er man nok lidt en retronørd ;-) Men det er da en sjov tilføjelse, som i høj grad viser hvor lidt der skulle til for at underholde "dengang"!!.

Asteroids er en udmærket opdatering af en gammel klassiker. Man kan blive grebet af spillet et stykke tid, men det er kun til man kommer i tanke om de "nyere" spil man har stående. Sammenligningen med dem er selvfølgelig ikke helt retfærdig, men lej/prøv det før du smider kontanter på bordet.

Asteroids (1998) (EU)
3/6