Army Men: Air Attack 2

De grønne plasticsoldater er på krigsstien igen. Denne gang foregår kampen dog i luften, eftersom spillet er et actionspil, hvor du som spiller skal tage roret i en helikopter i kampen mod fjenderne. Flere af de foregående titler i serien er blevet mere eller mindre haglet ned i anmeldelser verden over. Om kritikken har været berettiget skal jeg ikke udtale mig om, men det nyeste spil i serien er faktisk slet ikke så dårligt.

Normalt plejer det at være den gode gamle Sarge, der virker i rollen som leder af de grønne plasticsoldater, men i Blade's Revenge har helikopterpiloten kaptajn Blade overtaget denne rolle. Som spiller har du adgang til de fedeste helikoptere på markedet, og som pilot i disse er det din opgave at tage kampen op mod den onde fjende, som i dette tilfælde er general Plastro, som desuden har fået hjælp af den forbryderiske baron Von Beige. Nogle af de helikoptere du kommer til at flyve er for eksempel: Cobra, Apache og Osprey. Disse har selvfølgelig hver især et hårdtslående udvalg af våbentyper til rådighed, ligesom Blades wingmen hjælper dig i kampen mod fjenderne med flere forskellige angrebsmuligheder. Hvis du er vild med at sprænge ting i luften, skal du nok få styret din lyst hertil, da dette er en stor del af spillet.

Masser af nye baner er med til at skabe fornyelse i sagaen om de evigt krigeriske army men. Missionerne varierer i type fra at sprænge de onde fjender i luften, over search and rescue til ødelæggelsen af forsyningsdepoter osv. Banerne er virkelig flotte og udnytter PS2'erens grafiske potentiale fint. Man vil uden tvivl nyde de visuelt smukke scenarier i spillet, og en anden groovy feature er banernes høje grad af interaktivitet. Når man bliver introduceret for nye missioner/baner, sker det i form af
særdeles veludførte animerede sekvenser. Fjenderne er blevet mere intelligente og laver nu flere uforudsete overraskelsesangreb end tidligere, hvilket er med til bibeholde spillets levetid og spænding. Ligeledes bliver man som spiller præsenteret for nye special effects, ligesom skjulte features dukker op i spillet.

Ligesom grafikken er lydsiden også i top. De forskellige figurer har deres egne stemmer og holder sig ikke tilbage med hensyn til kommentarer. Står man for eksempel foran en kritisk kampsituation, bliver man advaret, ligesom der bliver jublet efter en succesrig nedkæmpelse af fjenderne. Alt i alt må man sige at lydsiden er både humoristisk, realistisk og rammende. Styringen af sin helikopter er egentlig ikke svær, men det kræver selvfølgelig lidt erfaring, gåpåmod og kendskab til helikopterens våben og ammunition, hvis man vil mestre styringen fuldstændigt. De mange nye baner i spillet vil uden tvivl kunne give mange timers underholdning foran skærmen, og spillet har derfor en god holdbarhed. Holdbarheden forstærkes ved at man kan spille to spillere i splitscreen, hvilket jeg personligt har haft meget glæde af.

Da jeg skulle anmelde dette spil var min første tanke: åh nej, endnu et Army Men-spil. Denne tanke blev dog hurtigt affærdiget med den begrundelse, at Blade's Revenge på mange måder er bedre og mere udfordrende end tidligere spil i serien. Jeg har haft mange sjove timer i selskab med spillet, både sammen med andre, men også alene. Grafik, lyd, gameplay og holdbarhed har fået et løft, og både dem, som kender serien og dem som ikke gør, vil efter min mening kunne få glæde af Army Men Air Attack 2: Blade's Revenge. Den eneste grund til at spillet ikke scorer topkarakterer er at Army Men-serien efterhånden er ved at blive lidt trættende.

Army Men: Air Attack 2 (US)
4/6

Army Men: Air Attack 2   © 3DO 2001   (PS2)    1/3 Army Men: Air Attack 2   © 3DO 2001   (PS2)    2/3 Army Men: Air Attack 2   © 3DO 2001   (PS2)    3/3