Aqua Aqua: Wetrix 2.0

Historie

I starten var der intet. Intet lys, intet vand, intet liv. For en billion, billion år siden, kun 6. dag efter at jorden var blevet skabt, var planeten tør. Der var intet vand, der var intet liv. Eller det er så ikke helt rigtigt, for der var liv, bare ikke den slags liv som man kunne ønske sig. Der var fire monstre der boede på planeten.

Den lokale Gud brød sig ikke om det, han kunne godt lide at få et morgen bad, og besluttede sig til at skaffe noget vand. Denne opgave satte han fire små Aquaer til at løse, de skulle bringe vand og liv til planeten. Dette var de fire monstre ikke glade for, de hadede vand og andet liv så meget at de klagede til guden. Da guden var et meget retfærdigt væsen, og meget opsat på at beholde en naturlig balance i sit univers, sagde han til de fire monstre at de bare kunne udfordre de fire Aquaer. De måtte hver angribe dem fire gange, og hvis det ikke lykkedes dem at slå dem, måtte monstrene drage væk. Indtil nu har de fire monstre ikke vist sig, indtil nu....

Spillet

Kort fortalt er spillet en klon mellem Tetris, Waterworld og Mars Attacks. Man starter ud med en spilleplade der svæver i det ydre rum. Herpå går to små Aquaer rundt, den ene forsvinder dog hurtigt over i et vandmålerglas, der måler alt det vand der falder ud over pladen. Bliver glasset fyldt drukner Aquaen og spillet er slut. I starten er det ikke helt klart hvorfor den lille Aqua skal gå rundt på pladen, det virker som en dum japansk ide, men det viser sig snart at den er meget praktisk. Når man optjener en slags minibonus falder der en genstand ned på ens plade. En bold, en kage eller noget helt fjerde. Dette samles op af den lille Aqua der placerer genstanden i et lille diagram. Når man så får fire på stribe af en ting udløser det en bonus.

Det går så ud på (i bedste Tetris stil) at bruge de brikker der kommer ned fra himlen bedst muligt til at bygge dæmninger. Disse dæmninger skal bruges til at holde det vand der med mellemrum også kommer ned fra himlen inde. Af brikker til at bygge disse dæmninger kan nævnes Uppers, som får landskabet til at hæve sig der hvor de lander og Downers der modsat får landskabet til at synke. Vandet skal så placeres i de lukkede området man får lavet, som derefter bliver til søer. For at tjene points skal man så fordampe vandet, ved at smide en af de Fireballs der også kommer ned fra himlen ned i en sø. Dette får også vandstanden i måleglasset til at synke, så vores lille ven kan leve lidt længere, og man selv kan få et længere spil. Men smider man en Fireball et sted hvor der ikke er vand smadrer det landskabet omkring den, og skaber måske et hul hvor der kan slippe vand ud. Der kommer også bomber ned der laver et hul hele vejen igennem landskabet, og det er igen et sted hvor vand kan slippe ud. Dette kan man dog forhindre ved at dedikere et sted på pladen til bombe-detonation. Man skal dog passe på ikke at smide alle bomber nøjagtigt det samme sted, for dette udløser en tæppebombning der med garanti stopper spillet.
Der lurer også flere farer, blandt andet begynder det på et tidspunkt at regne, og det kan derfor være en god ide at have en væg der går hele vejen rundt om ens verden (brædtet), således at vandet ikke flyder ud over siden. På et tidspunkt falder der også isklumper ned fra oven der får ens vand til at fryse til is. Det er fint, så er vandet ikke til fare så længe, men vær på vagt, vandet tør op efter et stykke tid, eller man kan optø det med en Fireball.

En anden stor fare er jordskælv. Man kan jo fristes til bare at bygge mure i stakkevis for sikre sig bedst muligt mod elementernes (og monstrenes) rasen, men det går ikke. I bunden af skærmen er et lille barometer der viser hvor tæt man er på et jordskælv. Alt efter hvor meget man har bygget stiger risikoen, og det gælder derfor om at finde en fin balance mellem brug af Uppers, Downers, bomber og Fireballs. En gang imellem får monstrene også lyst til at angribe. Inden de gør dette får man dog et varsel. Man får en tidsfrist og et vist antal points man skal optjene for at guden gider at beskytte en. Hvis det lykkes kan monstret ikke røre ens verden for denne gang, men hvis det ikke lykkes, så går de til den med alt hvad de har. Jordklumper, ild, is osv. Ikke sjovt for de små Aquaer.

Grafik og lyd

Når man køber en PlayStation 2 forventer men lutter kickass grafik der topper alt hvad man før har set. Hvis man gerne vil holde fast i denne tanke skal man ikke købe Aqua Aqua. Vandet er ok lavet med nogle gode effekter, men det er sådan set også det. Det hele ser ok ud, skinnende og skarpt, men det er ikke hvad man kunne forvente af et PS2 spil, men tilgengæld er det også svært i sådan et spil at se hvor det skulle kunne forbedre. Derfor fortjener udviklerne ikke videre skæld ud. Lyden er der heller ikke meget at sige til, man opdager den næsten ikke. I alt fald er det ikke noget man vil nynne efter at PS2'en er sat i stand by. Musikken irriterer ikke, og kan sagtes bruges som baggrundsmusik, men det er også det.

Aqua Aqua er et af de såkaldte billige spil, med en pris der ligger på omkring de 350 kroner. Og alene dette gør det værd at kigge på. Men der også lige en ting til, og det er at men ikke kan lægge det fra sig igen - det er utroligt fængende. Man skal lige prøve en gang til, og så lige en gang til, og så.... Man bliver simpelthen afhængig af det.

I starten sammenlignede jeg det med Tetris, det bygger jo på det samme byg-og-riv-ned koncept, men det vil næppe blive så stort et hit. Det er dog et meget nyt og forfriskende spil i puzzlegenren der efterhånden plages af for mange kedelige og meget lig hinanden spil.

Story mode kræver meget tid at komme igennem, idet at der kræves enorme millionsummer for at komme videre til næste hovednineau. Udover Story Puzzle mode findes et Quick Puzzle mode og et Versus Puzzle mode hvor man kan puzzle mod hinanden. Dette forlænger spillets levetid med mange timer, og kan være enormt skægt hvis begge der spiller kan lide denne genre. Det kan sagtens hive mange puzzletvivlere over kløften til puzzleelskerne, men vil nok ikke gøre noget videre indtryk på puzzlehaderne.

Aqua Aqua: Wetrix 2.0 (EU)
4/6