Der lurer også flere farer, blandt andet begynder det på et tidspunkt at regne, og det kan derfor være en god ide at have en væg der går hele vejen rundt om ens verden (brædtet), således at vandet ikke flyder ud over siden. På et tidspunkt falder der også isklumper ned fra oven der får ens vand til at fryse til is. Det er fint, så er vandet ikke til fare så længe, men vær på vagt, vandet tør op efter et stykke tid, eller man kan optø det med en Fireball.
En anden stor fare er jordskælv. Man kan jo fristes til bare at bygge mure i stakkevis for sikre sig bedst muligt mod elementernes (og monstrenes) rasen, men det går ikke. I bunden af skærmen er et lille barometer der viser hvor tæt man er på et jordskælv. Alt efter hvor meget man har bygget stiger risikoen, og det gælder derfor om at finde en fin balance mellem brug af Uppers, Downers, bomber og Fireballs. En gang imellem får monstrene også lyst til at angribe. Inden de gør dette får man dog et varsel. Man får en tidsfrist og et vist antal points man skal optjene for at guden gider at beskytte en. Hvis det lykkes kan monstret ikke røre ens verden for denne gang, men hvis det ikke lykkes, så går de til den med alt hvad de har. Jordklumper, ild, is osv. Ikke sjovt for de små Aquaer.
Grafik og lyd
Når man køber en PlayStation 2 forventer men lutter kickass grafik der topper alt hvad man før har set. Hvis man gerne vil holde fast i denne tanke skal man ikke købe Aqua Aqua. Vandet er ok lavet med nogle gode effekter, men det er sådan set også det. Det hele ser ok ud, skinnende og skarpt, men det er ikke hvad man kunne forvente af et PS2 spil, men tilgengæld er det også svært i sådan et spil at se hvor det skulle kunne forbedre. Derfor fortjener udviklerne ikke videre skæld ud. Lyden er der heller ikke meget at sige til, man opdager den næsten ikke. I alt fald er det ikke noget man vil nynne efter at PS2'en er sat i stand by. Musikken irriterer ikke, og kan sagtes bruges som baggrundsmusik, men det er også det.
Konklusion
Aqua Aqua er et af de såkaldte billige spil, med en pris der ligger på omkring de 350 kroner. Og alene dette gør det værd at kigge på. Men der også lige en ting til, og det er at men ikke kan lægge det fra sig igen - det er utroligt fængende. Man skal lige prøve en gang til, og så lige en gang til, og så.... Man bliver simpelthen afhængig af det.
I starten sammenlignede jeg det med Tetris, det bygger jo på det samme byg-og-riv-ned koncept, men det vil næppe blive så stort et hit. Det er dog et meget nyt og forfriskende spil i puzzlegenren der efterhånden plages af for mange kedelige og meget lig hinanden spil.
Story mode kræver meget tid at komme igennem, idet at der kræves enorme millionsummer for at komme videre til næste hovednineau. Udover Story Puzzle mode findes et Quick Puzzle mode og et Versus Puzzle mode hvor man kan puzzle mod hinanden. Dette forlænger spillets levetid med mange timer, og kan være enormt skægt hvis begge der spiller kan lide denne genre. Det kan sagtens hive mange puzzletvivlere over kløften til puzzleelskerne, men vil nok ikke gøre noget videre indtryk på puzzlehaderne.