X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Micro Machines V3


De små nuttede biler er tilbage i codemasters tredje generation af Micro Machines.

Indrømmet! Micro Machines 1 og 2 har altid hørt til blandt mine favoritter og
forventningerne var store, for ikke at sige enorme, da jeg flåede pakken med
den seneste version op. Er det lykkedes at genskabe stemningen og gameplayet
fra de tidligere versioner eller er producenten blot ude på at score kassen
på tidligere berømmelse?

Det første der springer i øjnene er, at alting nu er i 3d. Dette ændrer ikke
blot spillets udseende, men også det helt grundlæggende i Micro Machines.
Lad det være sagt med det samme. Stemingen fra de tidligere spil er bibeholdt,
men alligevel er det lykkedes at forbedre grafikken som det næppe var troet
muligt. Grafikken er gået hen og er blevet rigtig flot og alligevel kører alt
(men nogle enkelte baner som undtagelse) med den sædvanlige fart. Lynhurtigt.

Ved første forsøg har selve spillet intet med sine forgængere at gøre og alt
er meget frustrerende og ganske svært at kontrollere. Dette er nu blot et
spørgsmål om at glemme sine tidligere erfaringer, at "starte forfra" og
snart har man fuld kontrol over sin bil, der nu også kan dytte og hoppe
(selv om disse egenskaber vist kun kan betragtes som kosmetiske).

Som noget helt nyt er der kommet forskellige power-ups (kan slåes fra, hvis
du foretrækker MM1/2 stilen). Her er tale om missiler, turbo, usynlighed,
hammer (skal prøves) og mange andre, der faktisk er meget forskellige
og alle medvirker til yderligere at højne underholdsningsværdien.
På samme måde er de forskellige køretøjer også langt mere fleksible og
anderledes end de var i de gamle MM-spil.
Banerne i MM3 er utroligt detaljerede og forskellige og fuldstændigt i 3d.
Man kører op og ned ad linealer, hopper frem og tilbage, samler power-ups
og forsøger at smadre de andre ved at reflektere sine skud mod tændstiksæsker
eller kolber. Alle banerne virker godt planlagte og fungerer faktisk
perfekte (bortset fra én enkelt, som aldrig har haft sin berettigelse i dette
spil!)

Micro Machines har aldrig været noget godt single player-spil. Det er MM3
heller ikke. Til gengæld er det sjovt som aldrig før at spille multi player.
Med to multitaps er det muligt at spille 8 ad gangen og så er der pt næppe
noget andet spil der kan slå det i underholdsningsværdi. Det er kanonskægt
og charmerende at kører rundt med otte tanks der alle forsøger at skyde
hinanden! I lighed med MM2 er der også mulighed for at spille i hold af 2.
Vælges dette får holdet forskellige køretøjer og må spille strategisk for
at udnytte sine muligheder bedst.

For at finde én dårlig ting; MM3 lider af de samme sygdomme som de øvrige
spil i serien. Nogen gange eksploderer éns bil uden grund, spilleren der
ligger bagerst vinder eller man forsvinder simpelthen fra banen. Dette er
ikke noget dominerende problem, men det sker. Desuden er der nogle, til
tider, pinefulde lange loading tider, specielt hvad angår memory-card
access. Intet er dog, så det ikke kan overleves.

Micro Machines V3 står for det ypperste i underholdningsværdi hvis I er
3-8 spillere. I så fald kan det kun siges ét: Dette spil skal købes!
Codemasters har formået at kombinere det bedste fra to verdener og ingen
kan føle sig svigtet.

Micro Machines V3 (EU)
Anmelders vurdering
9/10

Micro Machines V3   © Codemasters 1997   (PS1)    1/3 Micro Machines V3   © Codemasters 1997   (PS1)    2/3 Micro Machines V3   © Codemasters 1997   (PS1)    3/3