|
Fik du nogensinde levet din fantasi ud om, at være Maverick, 80’ernes hovedperson i den klassiske film, Top Gun? Det er nok de færreste, der ikke har drømt om at opleve højhastigheden fra filmen. For dem, som ikke blev optaget på en pilotskole, er det nu er muligt at indhente det tabte hjemme i stuen. Dette spil vil gøre dig helt svimmel.Top Gun er absolut en af 80’ernes mest hektiske luftbårne actionfilm. Folk, som ikke har fløjet i en F-14 Tomcat, kan kun gisne om, hvordan det føles, men Top Gun-filmen slog fast med syvtommersøm, at det kun kan være fedt! Virkeligheden er dog en anden og at opleve 6-7 G-kræfter på sin krop i en rigtig jetjager skulle være en helt speciel kvalmende oplevelse. De franske udviklere, Titus, vil med Top Gun: Combat Zones prøve at levere denne stemning i hjemmet. Med sig på vognen har Titus deres underafdeling, Digital Integration, et firma der tidligere beskæftigede sig med PC-platformen og udviklede en række luftbaserede titler hertil. Top Gun er deres første projekt til PS2, og det ses, for man har fokuseret mere på actiondelen end selve historien i spillet.
Hvad er Top Gun?
Top Gun er det ultimative akademi for dem med luftmolekyler i blodet. Nærmere betegnet et akademi, som blev dannet for at undervise i ACM, Air Combat Manoeuvering, dvs. ”dog fighting”, en måde hvorpå man i luftkamp manøvrerer sin jetjager på optimal vis, uden alt for megen brug af missiler og kommer man ud fra dette akademi, er man er alle andre jetjagerenheder overlegen, hvilket kom US flåden til gavn under Vietnam-krigen. Med 30 år på bagen, har Top Gun trænet piloter og kastet dem ud i konflikter over hele verden. I spillet vil man kunne tage del i noget af Top Gun-akademiets fortid og dets potentielle fremtid. Her spænder kampene over 36 krigs- og akademi-missioner lagt henover tre æraer i historien fra bl.a. slutningen af Vietnam, ørkenkampe i Golfkrigen og mulige fremtidige konflikter baseret på den nuværende verdenssituation. Forvent dog ikke nogen egentlig følelsesladet historie ligesom i filmen.
Bliv en Maverick som Tom Cruise
Hvor Top Gun-filmen osede af cool stemning, nok mest i kraft af de hektiske luftkampsekvenser, skuespillet og den fede baggrundsmusik, låner spillet faktisk kun enkelte elementer herfra, såsom luft til luft og luft til jord-sekvenserne. Så følgerne er et meget lineært spilforløb, hvor man ikke kan forholde sig til eller udvikle noget forhold til andet end gameplay’et. Inden man rigtig kan påbegynde de hektiske luftkampe, skal man gøre sig fortjent til dette på akademiet i form af fem træningsmissioner. Under en briefing fortæller en kommandør om selve missionen og så går det ellers derudaf. Du kan faktisk ikke komme videre i spillet før de fem træningsbaner er gennemført. De er lidt nemme efter man har vænnet sig til styringen af F-14 flyet og man føler sig ikke særlig
|
|
Maverick-agtig i disse baner. Spillet tager alle joypad’ets taster i brug og med lidt øvelse, finder man hurtigt sin egen indstilling i options. Efter træningsbanerne kan man begynde på første æra ud af i alt tre æraer. I hver æra er kun ét fly tilgængeligt. ”Tom Cruise’s F-14 Tomcat” fra Top Gun-filmen har nogle år på bagen og er i dag faktisk underlegen i forhold til nutidens kampfly. I andre æraer får man adgang til bl.a. en F-18 Hornet, F-22 Raptor, F-4 Phantom, JSF, YF-23, Osprey og Harrier. Det føles hyggeligt at flyve rundt og udføre ’afterburnere’ i en F-14, men det er så også det. Det meste af spillet er på forudsigelig vis delt op i at udradere luft- jord- og hav-enheder. Intet mere, intet mindre. Du har en missil i rø.. For at undgå missiler og opnå bonus points kan spilleren aktivere diverse specielle kampegenskaber, der kan virke ret praktiske i visse kampsituationer. Ved at holde L3-tasten nede og bevæge den analoge pind i forskellige retninger kan man udføre ”Barrel Roll”, ”Half Roll”, ”Jink” og ”Airbrake Manoeuvre”. Alle egenskaber som bruges til at slippe af med ”sin hale”, nemlig fjendens fly eller missiler. Disse tricks øger især ens highscore. Bonus point spiller nemlig en stor rolle i Top Gun: CZ og er en af grundene til, at man ofte vender tilbage til nogle missioner for at opnå bedre score. Man bliver tildelt stjerner ud fra ens ihærdighed i form af Bronze, Silver og Gold Stars, hvor Silver og Gold åbner op for nye flytyper. Middelmådig grafik, uoriginal lydside Omgivelserne i Top Gun er ret varierede og visse steder detaljerede. Terrænet varierer fra et kedeligt industrielt miljø til skove, ørkener, kyster, bjerge og snelandskaber. Desværre medfører noget grafisk morphing, at store dele af omgivelserne bølger op i ansigtet på spilleren, hvilket ikke er et plus for realismen. Lensflare-effekter bruges også i stor grad og skaber stemning, mens eksplosionerne i spillet virker mindre gennemarbejdede og ligner noget N64’eren kunne præstere. Selve flyene er udviklet med henblik på detaljegrad og er animeret, som de sikkert opfører sig i virkeligheden. Afterburneren giver en lille hinde af motion-blur (grafikken gnidres ud) i grafikken, men det er dog langt fra Wipe Out-hastigheder. Musikken er beholdt i klassisk stil, dvs. rock-temaer fra filmen, hvilket ikke er specielt originalt, mens resten er ret uinspirerede rockhymner. Ingen dybde og holdbarhed Hvad Top Gun mangler er en multiplayer-del og et bedre opbygget plot - men hvad for plot? Det er rendyrket action uden dybde og langtidsholdbarhed. Filmlicensen kunne være udnyttet meget bedre end det her og spillet udnytter en minimal del af PS2’ens fulde hardware-potentiale. AI’en hos fjenderne er heller ikke i top. Det kan være sjovt for en stund, men bliver i længden en træg oplevelse i slowmotion. Sats lidt på Air Combat 04 i stedet for.
|
|
|