X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Prisoner Of War


Hvem har ikke drømt om at bevise om man kan slippe ud fra et fængsel eller en fangelejr? Det har de fleste af os og nu giver Codemasters os mulighed for at vise vores færdigheder i deres nye spil, Prisoner of War, hvor man i rollen som Amerikansk soldat skal prøve at slippe uskadt ud af forskellige tyske fangelejre under 2. verdenskrig.

Historien i Prisoner of War omhandler den Amerikanske kaptajn Lewis Stone, der er på en hemmelig mission over Tyskland for at affotografere deres fangelejre. Desværre bliver den gode kaptajn skudt ned og dalende i sin faldskærm lander Stone lige i armene på Nazisterne, der ikke er sene til at putte ham i en af deres nærliggende fangelejre.

Ztop! Or i will zhoot!!

Formålet i spillet er nu at slippe ud af denne fangelejr og fuldføre sin mission. Nu er det at stikke af fra en fangelejr nok ikke det nemmeste man kan give sig i kast med, så enhver hjælp er mere end velkommen. Heldigvis er de andre fanger, der mest består af Britiske soldater, mere end villige til at hjælpe og komme med gode råd. Gode råd gør det dog ikke alene, og man har også brug for alt hvad man kan få fingre i af værktøj. Dette kan ens medfanger også klare, men den slags koster naturligvis. Så udover ?bare? at skulle stikke af, skal man også gøre det som indbrudstyv i de tyske barakker. Det eneste problem er lige alle de tyske vagter der patruljerer i lejren og disse skal man for alt i verden undgå, da de ikke er blege for at putte en i isolation, eller ligefrem skyde en ned. Man kan ikke forsvare sig på nogen måde, da spillet ingen våben indeholder, så man skal virkelig bruge sin list for at komme forbi vagterne.

Vi har lige lånt et par idéer

Prisoner of War låner lystigt elementer fra mange andre spil, bl.a. Headhunter og Metal Gear Solid, så har man spillet disse spil, vil man genkende stealth-stilen. Spillet rummer også en masse dialog, der minder i stil om den vi kender fra Shenmue, hvor man har flere forskellige svarmuligheder. Man kan på hvilket som helst tidspunkt kommunikere med de andre fanger og planlægge forskellige ting. En anden ting der også stammer fra Shenmue, er spillets måde at håndtere dagene på. Man har nogle forskellige tidspunkter hvor man skal være på givne steder, f.eks. til optælling og er man ikke det sættes en eftersøgning i gang, hvilket ender med en tur i isolation, eller værre, hospitalet. Derudover kan man bevæge sig rundt i de områder som Tyskerne tillader og lave stort set hvad det passer én. Alle events er tidsbestemt og hvis man ikke gider at vente på at det bliver aften så man kan snige sig rundt, kan man sætte tiden frem, til et givent tidspunkt, f.eks. aftensmaden.

Mange problemer

Det er ganske forfriskende med et spil helt uden våben, men desværre er der en del ting der hæmmer spillet fra at være rigtig godt. Vagternes AI (kunstige intelligens) er
f.eks. temmelig tåbelig, og når de får øje på én er det næsten umuligt at slippe væk, hvilket bl.a. skyldes en noget håbløs kamerastyring. Kameraet fungerer såmænd udmærket når man bare trasker rundt, men når man skal løbe væk og gemme sig roterer det for langsomt, hvilket gør at man næsten er chanceløs. Kravler man over et hegn eller en væg, så roterer kameraet 180 grader, men andre gange roterer det slet ikke, hvilket i nattens mulm og mørke godt kan skabe en vis forvirring. Desuden skiftes der jævnligt synsvinkel ála Resident Evil, bare på de mest irriterende tidspunkter. Et andet problem er at spillet er over i typen for trial-and-error, hvilket gør at man spiller den samme sekvens igen og igen, indtil man har løst den. Den eneste grund til nogensinde at komme tilbage, er at spillet giver spilleren karakter for hvor mange gange man blev taget til fange, skudt og hvor lang tid man brugte, men når man først ved hvordan man skal håndtere de forskellige situationer, er det ikke noget problem at få topkarakter. Et andet af spillets problemer er kontrollen, der er temmelig klodset og upræcis, hvilket aldrig går godt i spænd med en dårlig kameraføring.

Iz thiz for ze Dreamcazt??

Grafisk er Prisoner of War en blanding af godt og skidt. Det gode er de forskellige fangelejre og karaktererne, der ser ganske livagtige ud. Alle karaktererne har nærmest deres eget liv og de mænger sig med hinanden, eller stopper op og udveksler nogle ord og især vagternes færden er ganske troværdig. Desværre er detaljegraden temmelig skidt og det ligner mest af alt noget en Dreamcast kunne køre uden problemer. Endnu værre bliver det når skærmen skal bevæge sig, da det hele hakker ekstremt meget. Man kan tit se både træer, hegnspæle og andet blive delt i to, fordi grafikmotoren først flytter noget af billedet, for derefter at flytte resten. Lyden er ganske udmærket og der er lagt stemmer til samtlige karakterer i spillet. Desværre lyder samtlige tyskere som taget ud af Állo Állo, hvilket ganske vist er temmelig morsomt, men det var nok ikke intentionen. Musikken er temmelig anonym, men det er dog en fin detalje at man hører hjertebanken når man er i gang med en risikabel mission.

Spildt potentiale

Som helhed er Prisoner of War lidt af en skuffelse. Spillet havde et ganske godt potentiale og det er tydeligt at udviklerne havde mange gode idéer, hvor det især er forfriskende at man skal tænke sig ud, istedet for at skyde sig ud, som normen ellers er. Stemningen er også fanget ganske godt, men det er synd at det hele falder sammen omkring en ringe grafikmotor, et elendigt kamera og en klodset styring. Var disse ting blevet forbedret havde spillet helt klart været et potentielt hit, men så gravenrende fejl kan vi ikke lukke øjnene for. Spillet har dog stadig sin charme hist og her, men der er langt bedre spil på markedet end dette. Prøv før du køber.

Prisoner Of War (EU)
Anmelders vurdering
3/6

Prisoner Of War   © Codemasters 2002   (PS2)    1/3 Prisoner Of War   © Codemasters 2002   (PS2)    2/3 Prisoner Of War   © Codemasters 2002   (PS2)    3/3