Monster Racer

Her omkring Allehelgensaften, er der vel næppe noget mere passende spil at putte i din PlayStation, end et spil hvor de medvirkende tæller hekse, mumier, skeletter, vampyrer og andet djævelskab. Det er selvfølgelig forudsat, at spillet er noget værd og det kan der i Monster Racers tilfælde sås en del tvivl om.

Monster Racer er et kart-spil i stil med Mario Kart og Crash Team Racing, dog med den forskel, at der her ikke er nogen køretøjer - monstrene suser rundt på banerne ved egen kraft. Reglerne er simple, der er nemlig ingen, udover at det gælder om at komme først over målstregen på en af de 10 baner. Disse spænder fra uhyggelige skove til lige så uhyggelige grotter. Som i andre kart-spil, kan man på banerne samle diverse power-ups op og disse kan på forskellig vis bruges til at forsinke modstanderne. Man kan således lægge miner eller skyde efter foran-flyvende monstre og kun gennem fornuftig brug af disse våben, er det muligt at blive nummer et. Spillet kan også spilles i en af ti kamp-arenaer, hvor man enten kan spille "Sorteper" med en bombe, det gælder om ikke at være i besiddelse af, når lunten er brændt ned, eller man kan simpelthen dyste om at ramme hinanden flest gange med de våben man har til rådighed, inden for en fastsat tidsgrænse.

Hvor kom vi til?

Det lyder jo umiddelbart ganske fornøjeligt, men desværre lider Monster Racer under nogle svære problemer. For det første gør manglen på egentlige køretøjer, at der ikke er tale om køreegenskaber - man flyver simpelthen rundt på banerne og skal blot sørge for at bremse i de skarpeste sving - ikke noget med kontrollerede udskridninger her. For det andet er banerne temmelig dårligt bygget op, hvilket giver rig mulighed for at komme ind i et sving, hvor man ikke rigtigt er sikker på, om man kører den ene eller den anden vej, før en advarsel
dukker op og modstanderne er langt foran. I de fleste racerspil, gælder det mere eller mindre om at lære banerne at kende for at få succes, men Monster Racer fortsætter med at frustrere lang tid efter de fleste andre racerspil leverer en god oplevelse. Det er simpelthen ikke underholdende at styre monstrene og slet ikke på disse baner.

Hold dig for øjnene

Visuelt er Monster Racer en noget middelmådig affære - PSOne kan meget mere end der bliver vist her og det enorme potentiale der er i at lave et slags interaktivt spøgelsestog, bliver slet ikke udnyttet. Banerne ville have haft godt af en ordentlig gang bevægelige skrækelementer der kunne gøre dem mere interessante, men denne mulighed er stort set totalt blevet ignoreret. Synd, for det er faktisk ikke blevet gjort før. Den lydmæssige del af spillet er såmænd ok, der er passende Addams Family-lignende melodier og stemningen er ramt fint. Igen savner man dog at der var blevet gjort meget mere ud af det. Havde man koblet noget mere interaktivitet i banerne sammen med noget ordentlig brug af stereolyd, kunne Monster Racer have været helt fornøjeligt.

Skræk og rædsel

Som det står nu, kan Monster Racer egentlig ikke anbefales til nogen, ikke engang mindre børn, som vil have mere glæde af spil som Speed Freaks eller Crash Team Racing, hvor banerne ikke er så forvirrende. Det eneste Monster Racer har at vise til sit forsvar er kampdelen, som garanteret vil kunne give nogle timers underholdning, dog med den reservation at det kunne blive lidt pinligt at indrømme overfor venner og familie, at man havde investeret i den her, mildt sagt, tynde kop te. Det virker unægtelig som om Microids, koste hvad det ville, skulle have spillet ud omkring Allehelgens aften, uanset hvor halvfærdigt det måtte være og det er vel egentlig det mest uhyggelige ved hele affæren.

Monster Racer (EU)
2/6