WRC

Glem Colin McRae og V-Rally for World Rally Championship er RALLY-spillet over dem alle. Et licenseret spil med alle de velkendte kørere og rallybiler udfoldet i et detaljerigt banedesign, der nøje er klarlagt via satellit-oplysninger. Verdens hårdeste rallyløb kan nu endelig opleves på PlayStation 2!Når du tænker på rallykørsel i spilbar form, tænker du garanteret på Colin McRae-serien og V-Rally. Holdbare rallytitler, som skildrer hvor underholdende det kan være at køre i ujævnt terræn i toptunede biler. Hvor Gran Turismo 3 var en allround racer, er World Rally Championship (WRC) udviklet med henblik på specialiseret rallykørsel. Det er Evolution Studios' første projekt til PS2 og det er mærkbart, at kræfterne bag dette team kender til deres kram. Evolution er et lille udviklerhus, der blev dannet af folk fra Psygnosis og Digital Image Design. På repertoiret har de bl.a. nogle store og flotte flysimulatorer, så der er lovet en rigtig god realistisk stemning i denne WRC-licenserede PS2-titel. Et af de mest spændende tiltag i genren og som vi længe har savnet, er følelsen af at man virkelig befinder sig på vaskeægte rallybaner med alt hvad dertil hører af skiftende vej- og vejrforhold. Denne følelse skulle nu være blevet realiseret.

Dramatisk kørsel

Spillet starter op med en dramatisk intro udspillet i autentiske omgivelser. Det er rigtige optagelser fra virkeligheden, som slår fast, at rally er en rå motorsport i snævre og farlige omgivelser. Tag de bedste kørere i verden, toptunede rallybiler og kast dem ind i et af verdens mest krævende rallyløb - det er ingredienserne i spillets hoveddel, World Rally Championship-løbet. Man kan i begyndelsen vælge syv biler: Citroen Xsara, Peugeot 206, Ford Focus, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer, Hyundai Accent og Skoda Octavia. Herefter vælger man en kører fra det pågældende bilmærke, hvor Tommy Makinen fra Finland i Mitsubishi Lancer er en af de erfarne kørere. Man kunne godt savne en kortfattet teknisk specifikation over bilernes køreegenskaber, den ville især have været til gavn for ikke-rally kendere. Man kan dog basere sit valg af bil set ud fra kørernes resultater og erfaring med tidligere rallyløb. Nogle har vundet mange rallyløb, mens andre har kørt mange løb uden at vinde, men er rutineret. WRC-løbet spænder vidt over mange lande i diverse landskaber. Det starter i Monaco, så videre til bl.a. Sverige, Portugal, Spanien, Kenya, Frankrig og til slut i England. Det hele foregår i meget varierende scenarier, hvor der er kælet for alle detaljer, så fornemmelsen af rallykørsel bliver optimal. F.eks. er terrænet i Monaco belagt med is og sne og man skal med forsigtighed køre OP ad alperne for ikke at tage turen UD over alperne. I Portugal er der derimod slud og regn langs kysten hvor folk, som tradition tro, prioriterer rally højere end noget andet, så et hav af folk står og hujer af en, når man kommer kørende. Tilskuerne er desværre ikke motion-captured som oprindeligt lovet, men ligner mere stive papstandere.
Detaljerige omgivelser

Banerne er arealmæssigt opbygget ud fra satellitdata og derfor gengivet i mindste detalje. I stedet for, som i de fleste bilspil, at køre rundt i omgange (laps), kører man fra punkt A til punkt B, altså uden at komme forbi et sted, man allerede har været. Det giver en ganske god uforudsigelighed, så man ikke ved, hvad der ligger forude af kringlet terræn. Udviklerne har benyttet sig af kæmpemæssige omgivelser med en uhørt høj sigtbarhed i horisonten. Store bakketoppe og bjergkamme bølger op og ned - faktisk af så store dimensioner, at man til tider er uopmærksom og fjerner sit blik fra selve vejen for derefter at ende som karosseri-skrammel ud over en afsats. Den rummelige grafik har sine konsekvenser, hvilket kommer til udtryk i "grafik-morphing", dvs. tegningen af grafikken i horisonten kan ikke altid følge med og morpher sig op som bølger på havet, ikke en decideret ulempe, da tempoet stadig er højt. Bilerne er genereret fuldt ud i 3D, så føreren og dennes sidemand kan betragtes, up-close, inde i bilen, dog i en noget stiv karakteranimation. Vi savner også anstrengte ansigtsudtryk i pressede køresituationer, men de fortrækker ikke en mine?! Desuden har bilerne en skadekvotient afhængig af konfrontationerne med bjergkæderne og ens bil. En hinde af møg og buler i bilen tilfører spillet et nærmest glamourøst look. Flere hæsblæsende kameravinkler kan vælges ingame - og endnu flere i replay-delen. En helikopter farer rundt i luften og filmer hvert et sving man foretager sig, mens musik af mere eller mindre kendte bands kører i baggrunden, bl.a. New Order.