UEFA Challenge

Fodboldsæsonen er godt i gang og i år er der rigtig mange udviklere der forsøger at tage kampen op med Konami og EA. En af disse er Infogrames der har udsendt deres bud på en vindertitel i form af UEFA Challenge. Vi har snøret støvlerne og er klar til at tackle os igennem spillet.

Denne sæson tegner til at blive en af de bedste for fodboldfans, i hvert fald på konsol-markedet. Både Konami og EA er næsten klar med deres årlige opdateringer og Sony har netop udgivet This is Football 2002. Infogrames forsøger nu at blande sig i striden ved hjælp af deres UEFA-licens, der giver dem rettigheder til alle de europæiske hold og turneringer. Spillet lægger for med en fin lille intro, hvor vi ser diverse af kontinentets stjerner i aktion. Denne intro er ret fint klippet og sætter forventningerne op til et rigtig godt spil.

Falske navne?!

Inde på hovedmenuen har man nu de sædvanlige muligheder. Der kan vælges Quick Start, Friendly, Club Challenge, Tournament, Preset Competitions, Season og Practice. Ikke noget dårligt udvalg. Den mest interessante er nok Club Challenge, hvor man vælger sit hold, for derefter at blive placeret i den nederste af 3 divisioner. Herefter skal man så kæmpe sig op igennem rækkerne og samtidigt er der mulighed for at åbne op for gemte spillere og turneringer. Udover det sædvanlige pointsystem kan man også tjene bonuspoint, alt efter hvor meget man vinder med, og det er da en udmærket lille detalje. De andre turneringer er som man plejer at se det i fodboldspil. En masse cupturneringer, samt en liga, og skulle man ønske det kan man også selv designe sine turneringer. Udover de sædvanlige options er der også en editor i spillet. Det er nemlig sådan, at selvom Infogrames har den officielle UEFA-licens er det ikke alle navnene der er rigtige, langt fra endda. Alle landsholdene har falske navne, der ikke engang har en anelse lighed med de rigtige, så skal man justere alt det kan man godt bruge et par timer på det. Spillet indeholder omkring 100 klub- og landshold fra hele Europa, så dem der synes det er fedt at spille med Brasilien, Argentina eller Mexico, må kigge andetsteds.

Så giv mig da bolden!

Selve spillet på banen er jo alfa-omega i disse sammenhænge og her begynder det at gå ned af bakke. Grunden til dette er mest at styringen er fuldstændig håbløs. Man har de sædvanlige muligheder som skud, lob, aflever, tackle og stikning i dybden. Problemet opstår bare ved at man gerne skal tænke 2-3 sekunder frem i tiden, fordi responsen fra du trykker på knappen til handlingen sker, ret ofte er meget lang. Man skal nemlig i de fleste tilfælde lige vente på at animationen er færdig. Kommer man desuden til at holde en knap nede for længe, kan du meget vel risikere at de næste 2 spillere udfører den samme handling, hvilket ikke er specielt smart. Spillerne løber også meget kluntet og tungt, så det kan være
noget af en udfordring at drible. Er man ikke i besiddelse af bolden kan det faktisk være meget svært at få den igen. Der er nemlig ingen automatisk valg af nærmeste spiller, dvs. at du selv skal skifte mand hver eneste gang. Dette medfører en masse indkasserede mål, da man tit er i kamp om bolden på midten, hvorefter du skal skifte til en forsvarsspiller, hvorefter du skal trykke på spurtknappen og prøve at tackle samtidigt. Dette er himmelråbende frustrerende. For ligesom at sætte prikken over i’et kan du heller ikke være sikker på hvilken spiller du får kontrol over, da AI’en er temmelig dårlig.

Håbløst

Grafisk er spillet næsten ligeså ringe. Man kan tydeligt se at Infogrames har skelet til FIFA-spillene, for før, under og efter kampene er der en masse små cut-sekvenser der er meget lig FIFA, bare i en meget dårligere opløsning. Den dårlige opløsning præger hele spillet. Det hele virker meget uskarpt og der er en masse flimren i baggrunden på de forskellige stadions. Selve spillerne er såmænd udmærket lavet, bortset fra at der ikke er en eneste spiller der ligner de rigtige, men animationen er simpelthen for dårlig. Man ser alt for tit at spillere dribler uden egentlig at have kontakt med bolden, og der bliver også skippet nogle frames hist og her. Mange animationer er også malplacerede. Hvor tit ser man en spiller, der tager sig til hovedet over en aflevering der ryger til indkast midt på banen? Eller spillere der klapper ud til publikum på vej til pause, bagud 5-0? Bolden opfører sig heller ikke videre realistisk, nogle gange virker den som en bowlingkugle og andre gange som en varmluftsballon. Tilskuerne er animeret med ca. 2 frames, så jo mindre man ser dem jo bedre. Alt dette lyder jo ikke godt, men det bliver værre endnu. Spillet er fyldt med slowdown, både i selve kampen og i cutscenerne, og slår man en lang aflevering kan man tydeligt se hvor meget det hele hakker, især hvis bolden bliver headet den modsatte vej. Lydmæssigt er det ikke meget bedre. Kommentatorerne er som de plejer, dvs. rimelige uden at være specielt interessante og publikum virker som om de keder sig bravt, så stemning er klart en mangelvare. Musikken er rimelig kedelig, men den er heller ikke så vigtig i et spil som dette.

Rødt kort!

Jeg ved ikke hvilke testere Infogrames har haft på dette spil, men dem som har valgt at udgive et spil som dette på PS2 burde have en nærmere mental-undersøgelse. Spillet er meget ringere end det første ISS som vi fik på launch, og det var i sig selv ikke det bedste spil. Selvom man er en fanatisk fodboldfan, så skal man gå langt uden om dette spil. Gameplay’et er elendigt, grafikken er håbløs, kontrollen er ikke eksisterende og desuden er spillet fyldt med uhyrligt lange loadetider. Dette fodboldspil er det værste vi længe har spillet og det siger ikke så lidt. Brug dine penge på This is Football 2002 i stedet.

UEFA Challenge (EU)
1/6

UEFA Challenge   © Infogrames 2001   (PS2)    1/3 UEFA Challenge   © Infogrames 2001   (PS2)    2/3 UEFA Challenge   © Infogrames 2001   (PS2)    3/3