Street Fighter Alpha 3

Hadoken! En ildkugle dannes mellem dine hænder og skyder direkte mod din modstander. Den træffer ham midt i brystkassen og han kastes omkuld. Lynhurtigt rejser han sig og med et skrig flyver han frem i mod dig. Du knytter dine hænder og gør klar til det sidste dødbringende slag. Shoryuken!

Guf for slagsbrødre

Der er findes kun tre mennesker på jorden, der har styr på, hvor mange Street Fighter spil Capcom har udgivet – den første er død, den anden sidder i en gummicelle og den sidste har isoleret sig selv i en japansk arkadehal. Derfor hverken kan eller vil vi ikke bruge tid på at forklare, hvor i serien Street Fighter Alpha 3 Upper passer ind.
Når man starter spillet, kastes man direkte til hovedmenuen – der er ikke blevet plads til nogen introsekvens, og der er ikke engang noget musik under hovedmenuen. Til at begynde med kan det virke en smule skuffende, men så snart man trykker start, ved man hvorfor – spillet er simpelthen sprængfyldt med kæmpere, fed grafik og masser af hemmeligt materiale. Der er over 30 kæmpere – de fleste er gamle kendinge fra tidligere spil i serien, men enkelte er helt nye. Ved at gennemføre singleplayer-delen kan man låse op for flere kæmpere og ikke mindst nye spilmuligheder.

Vi mangler knapper

Street Fighter har altid brugt seks knapper – tre slag og tre spark. På Gameboy Advance er det desværre ikke muligt. Crawfish, der har konverteret spillet for Capcom, har derfor måtte finde på en alternativ fire-knap-styremåde. De har valgt at det tredje slag eller spark udføres ved at trykke samtidig på enten de to slag- eller de to sparke-knapper. Det er ikke optimalt at udføre lange kombinationer på denne måde, men det er nok den bedste løsning, hvis alle slag og spark skal med i konverteringen. Der er et utal af kombinationer og specialmoves, og med over 30 kæmpere vil det uden tvivl tage meget lang tid, før man mestre spillets styring fuldt ud. Tempoet i spillet kan indstilles i 8 hastigheder – de hurtigste er sjove, men man får ret hurtigt ondt i fingrene, hvis man prøver at udføre ligeså mange kombinationer, som man kan i en lidt langsommere kamp.

Sublim grafik
Grafikken i Alpha 3 er uden tvivl noget af det flotteste, vi har set på Gameboy Advance. Kæmperne er store, detaljerede og fantastisk godt animerede. Man forbløffes i hver eneste kamp over, hvor mange detaljer og animationer Crawfish har fået klemt sammen på den begrænsede plads. Sammenlignet med den originale arkade version er det ikke meget, der mangler. Og det er ikke kun kæmperne, der er i top – banerne er mindst ligeså imponerende. De består af flere meget detaljerede lag, der forskydes og giver en god dybde fornemmelse. På nogle baner er der endda skyer, regn eller græs, der svajer i vinden. Musikken er derimod ikke specielt fantastisk. Det lyder som om, den er komprimeret lidt for meget for at få plads til den fede grafik. Lydeffekterne er dog klare og i en udmærket kvalitet.

Avanceret slagsmål

I mange kampspil kan man vinde en kamp mod computeren ved kun at bruge et enkelt spark hele vejen igennem. I Alpha 3 er dette sjældent muligt. Spillets AI er noget af det bedste, vi har set i et kampspil, selv på de laveste sværhedsgrader må man ofte se sig slået. Man er nødt til at kombinere sine slag og spark rigtigt, afvekslende og meget hurtigt, ellers når man ikke særligt langt. For yderligere at give spillet dybde og variation har Capcom tilføjet nogle såkaldte Super Combos. Det er specialmoves, der kun kan bruges, når en måler i bunden af skærmen er fyldt op – disse Super Combos er ekstremt kraftige, og hvis man afslutter kampen med en Super Combo, blinker skærmen i de vildeste psykedeliske mønstre.

Multiplay

Ligesom så mange andre Gameboy Advance spil kræver Alpha 3, at man har to spil-kassetter, hvis man ønsker at spille mod en kammerat. Det er utroligt ærgerligt, da det for mange udelukker muligheden for multiplay. På den anden side så vil der nok ikke være meget afveksling i kampene, hvis det kun er den ene kammerat, der har spillet – det kræver en del øvelse at blive god til det. Men alligevel – et lille minus her.

Street Fighter Alpha 3 Upper er uden tvivl det bedste bud på et godt kampspil til Gameboy Advance. Både gameplay, grafik og udfordring er helt i top. Lyden er blevet skubbet lidt baggrunden, men det gør ikke så meget. Det største minus er, at Gameboy Advancen ikke er skabt til kampspil – skulderknapper er langt fra optimale til hurtige kombinationer.

Street Fighter Alpha 3 (EU)
5/6

Street Fighter Alpha 3   © Capcom 2002   (GBA)    1/9 Street Fighter Alpha 3   © Capcom 2002   (GBA)    2/9 Street Fighter Alpha 3   © Capcom 2002   (GBA)    3/9