Star Wars: The Clone Wars

Endnu en Star Wars-film er kommet og gået. Det betyder dog ikke at Lucasarts lader licensen hvile, idet vi nu har fået endnu et spil om universet, til den snart uoverskuelige samling. The Clone Wars handler, som titlen antyder, om den kæmpe klonkrig vi var vidne til i den seneste film. Hvilken type spil der er kommet ud af det, kan du læse lige her.

Star Wars-licensen er utvivlsomt en af de mest udnyttede filmlicenser nogensinde. Især i de senere år har strømmen af spil næsten været endeløs. Nu har det desværre tit været så som så med kvaliteten, men der har dog været en del fine titler imellem. Nu prøver Lucasarts så igen, denne gang med et rendyrket og meget intenst actionspil. Som vi tit har set, følger heller ikke dette spil selve filmen, men er derimod en sidehistorie, der dog passer fint ind i forløbet. Kort fortalt handler den om at seperatisterne, under ledelse af Count Dooku, har skabt kaos i universet og for alvor truer Jedi-riddernes eksistens. Tillige er Obi-Wan, Anakin og Padme blevet taget til fange og dømt til døden. Noget må gøres og Mace Windu indleder en storstilet redningsaktion, alt imens klon-hæren gøres klar til kamp.

På mission i galaksen

Selve spillet er et missions-baseret 3D shoot’em-up, der giver spilleren mulighed for at kæmpe sig igennem 16 forskellige missioner. Disse missioner er spredt ud over seks forskellige planeter i universet, deriblandt Geonisis, hvor spillet starter. De forskellige baner foregår enten i luften eller på jorden, og alt efter hvilken type mission det drejer sig om, kommer man i besiddelse af en masse herligt isenkram. Spillet er ’vehicle-based’, hvilket vil sige, at man bl.a. kommer til at råde over den klassiske speeder bike, samt en tank, en AT-XT walker og meget andet. Missionerne går så ganske enkelt ud på at køre/flyve rundt, skyde alting sønder og sammen, og klare en masse opgaver som bliver briefet til en undervejs. En sjælden gang kommer man også ud for at skulle kæmpe til fods, men disse baner er som regel ret korte og fungerer mest af alt som nogle side-missioner.

Kontrol over tingene

Hver mission har så en masse opgaver der skal løses, og gør man ikke det, må man starte forfra. Derudover er der de nævnte sidemissioner, hvor man f.eks. skal uskadeliggøre samtlige fjendens kanoner. Disse er dog ikke nødvendige for at gennemføre, men de åbner til gengæld op for en masse bonus-materiale, der gemmer sig på den lille disk. Styringen af de forskellige fartøjer fungerer aldeles glimrende og man har stort set aldrig problemer med at styre, selvom de naturligvis varierer lidt i funktionalitet. Hvert fartøj har to våbensystemer, samt en speciel evne, der enten består af turbo, skjold, eller andet nyttigt. Man har ikke uendelige ressourcer af våben, så rundt omkring på banerne kan man finde forskellige kasser med våben og energi, og disse viser sig hurtigt at være ganske nødvendige.
Utrolig god intensitet

Star Wars: The Clone Wars er nemlig ikke noget helt nemt spil. Allerede på den første mission vil man blive mødt af en god bunke fjender og man befinder sig hurtigt i en heftig ildkamp. Dette scenarie gentager sig gennem hele spillet, og man kan stort set ikke nå at trække vejret, eller slippe koncentrationen, da det medfører en hård og brutal død. Lucasarts har virkelig formået at skabe en intensitet, der giver en god fornemmelse af klon-krigens størrelse, og det er til tider nærmest overvældende. Spillet har tre sværhedsgrader og selv på de laveste får man virkelig kamp til stregen. Man bliver lokket stille og roligt ind i det, men kort efter bryder et inferno løs og man kæmper som besat for at holde sig i live. Hardcore shooter-fans vil absolut få stillet deres tørst i dette spil, især da det også indeholder en ganske glimrende multiplayer-del, der kan spilles af op til fire personer af gangen.

Tåge-syndromet vender tilbage

Selve grafikken i spillet er desværre en lidt blandet oplevelse. De forskellige planeter er ganske varierede, men desværre er de plaget af en del tåge, hvilket gør at det til tider giver minder om et spil til Nintendo 64. Spillets mange forskellige fartøjer er dog glimrende lavet og det er ganske imponerende med al den aktivitet på skærmen. De mange laserstråler og eksplosioner er også rigtig flotte og de forskellige ting man skyder smadres i stumper og stykker. Desværre er frameraten ikke helt stabil, men den er dog acceptabel og hæmmer egentlig ikke gameplayet synderligt. Filsekvenserne der fortæller historien er heller ikke helt i top, men de fungerer udmærket, specielt fordi stemmeføringen er glimrende. Resten af lyden er, som sædvanlig i Star Wars-titler, glimrende og både musikken og lydeffekterne i spillet skaber den helt rette stemning.

Ikke meget at kritisere

Er man Star Wars-fan er dette spil bestemt værd at kigge nærmere på, da det giver mulighed for at deltage i en storstilet klon-krig. Spilkonceptet er glimrende udført, men bliver skæmmet lidt af for meget tåge og en framerate der godt kunne være bedre. Udover dette er der ikke meget kritik at komme med, men man skal dog være forberedt på at spillet har en ganske høj sværhedsgrad.

Star Wars: The Clone Wars er absolut et af de bedre spil baseret på universet og det er meget intensivt. Lucasarts har skabt en interessant og livagtig klon-krig og man bliver lynhurtigt suget ind i en ganske underholdende, men svær, 3D-shooter. Er man fan af Star Wars, eller denne type spil, kan man sagtens få en masse underholdning her.

Star Wars: The Clone Wars (EU)
4/6

Star Wars: The Clone Wars   © LucasArts 2002   (GCN)    1/5 Star Wars: The Clone Wars   © LucasArts 2002   (GCN)    2/5 Star Wars: The Clone Wars   © LucasArts 2002   (GCN)    3/5