Peter Pan: The Legend Of Never Land

Gode gamle Peter Pan er tilbage med en ny film. Derfor er der naturligvis også gearet op til en masse konsolspil, så Disney kan tjene flere penge. Heldigvis har Disney et ry for at lave ganske gode spil baseret på deres tegnefilm, så vi havde da visse forventninger til spillet. Om disse blev indfriet kan du læse i vores anmeldelse af PS2-versionen lige her.

Spillet indledes med en lille cutscene hvor vi ser den onde Kaptajn Klo stå og flæbe over, at Peter Pan altid forpurrer hans planer. Midt i elendigheden kommer der en flaskepost sejlende og Klo finder ud af, at den indeholder et skattekort. Klo’s plan er nu, at uskadeligøre Peter Pan så han i ro og mag kan finde skatten sammen med sine tåbelige kumpaner. Kaptajn Klo stjæler derfor Klokkeblomst’ tryllestøv så Peter Pan ikke kan flyve. Nu er gode råd dyre, men Peter Pan er jo ikke sådan at slå ud, så han begiver sig ud på en mission for at finde noget tryllestøv, så han kan få sine flyveevner tilbage og samtidigt ødelægge Klo’s planer.

Rayman + Crash

Eventyret om Ønskeøen er et standard 3D-platformspil, som i den grad ligner Rayman 2 og Crash Bandicoot, at det, bortset fra grafikken, er svært at se forskel. Man løber hele tiden med Peter indad i skærmen, samtidig med, at man skal samle tryllestøvs-krukker op, finde dele af et skattekort og bekæmpe Klo’s tro væbnere. Spillet er ganske nemt at gå til, idet man ikke har særlig mange kontrol-funktioner at holde styr på. Peter Pan kan løbe, hoppe og fægte med sin kniv. Undervejs i spillet lærer Klokkeblomst ham nogle andre små tricks, så som at glide gennem luften, så man kan hoppe over lange kløfter. Efter hver bane kan man se hvor mange tryllestøvs-krukker man fik fat i, samt hvor meget af skatten man fandt. Klarede man sig godt åbner spillet op for nogle filmklip fra selve filmen i hovedmenuen. Udover de almindelige baner, er der af og til også nogle baner hvor man skal flyve. Disse virker nærmest som nogle bonusbaner, da de ikke er specielt svære, men de er dog ganske underholdende.

Billige fælder

For at sige det pænt er spillet ikke specielt svært, hvilket nok hænger sammen med, at det er rettet mod de yngre i befolkningen. Men selv en uerfaren spiller vil ret hurtigt
have gennemført spillet. Spillets største modstand til spilleren er de skjulte fælder som plager spillet. Man kan stille og roligt lunte derudaf, for så lige pludselig, at få en kæmpemæssig sten i hovedet. Man kan med lidt grundig kiggen på skærmen se hvor disse sten vil falde, men det virker som en lidt billig løsning for at gøre spillet sværere. Desuden findes der huller der til forveksling kan ligne fordybninger og inden man ved bedre er det for sent. Selve kampene mod de skumle pirater er ganske simple. Peter Pan har 3-4 forskellige moves han kan udføre, men et enkelt kan som regel gøre det, da piraterne ikke gør alverdens modstand. Derudover er der også fjender fra naturens side, i form af slanger, vildsvin og drillende aber der kaster ting efter én.

Flot grafik

Noget af det bedste ved spillet er grafikken, der er ganske flot. Disney har virkelig forstået at bruge farver i dette spil og banerne er aldrig kedelige at se på, selvom visse områder ligner hinanden temmelig meget. Peter Pan er også ganske fint lavet, mens Klokkeblomst er næsten eminent. Hun opfører sig fuldstændig som på tegnefilm og har altid et fint spor af guldstøv efter sig, hvilket ser ganske flot ud. Stemmerne er de samme som filmen, dvs. de er på dansk, hvilket selvfølgelig er det bedste for den yngre generation, så de bedre kan følge med i handlingen. Derudover summer øen af lyde der skaber en rigtig god stemning og soundtracket er også ganske udmærket. Kontrollen fungerer som den skal, selvom nogle hop til tider kan være frustrerende. Det eneste kritkpunkt er, at kameraet ganske ofte skjuler Peter Pan, så man ikke kan se hvad eller hvem man løber ind i, hvilket nogle gange koster et liv.

Godt spil til de yngre

Skal man have et godt og underholdende spil til sine børn er Peter Pan et ganske godt et af slagsen. Erfarne spillere vil suse igennem spillet uden problemer, så med mindre man har mange penge på lommen, skal man nok vælge et andet spil i genren. Har man Rayman 2 eller Crash Bandicoot og synes at de er for svære, skal man absolut kigge nærmere på dette spil, da det er næsten identisk med disse, bortset fra sværhedsgraden. Spillet har sine fejl men er stadig glimrende underholdning så længe det varer.

Peter Pan: The Legend Of Never Land (EU)
4/6

Peter Pan: The Legend Of Never Land   © Disney Interactive 2002   (PS2)    1/5 Peter Pan: The Legend Of Never Land   © Disney Interactive 2002   (PS2)    2/5 Peter Pan: The Legend Of Never Land   © Disney Interactive 2002   (PS2)    3/5