Maximo

De, der har en fødselsattest, der for længst har overskredet sidste salgsdato, kan sikkert huske Capcom's klassiske arkadeplatformspil, Ghost'n'Goblins, fra midten af 80'erne. Capcom er nu tilbage med et nyt spil, som ikke er en direkte fortsættelse, men kun "inspireret af Ghost'n'Goblins".

Da den gæve ridder Maximo efter en rejse vender hjem til sit rige, finder han ud af, at hans tidligere rådgiver Achilles har tyvstjålet hele riget, plus Maximo's kæreste, Prinsesse Sophia - så gode dyr er rådne! Det er nu din opgave, som Maximo, at befri riget for Achilles og hans hær af zombies og monstre plus at vinde Prinsesse Sophia tilbage.

Lækker platform-action

Maximo er et 3D platform-spil med stor fokus på action og humoristiske elementer. På mange måder minder spillet om det gamle MediEvil til PlayStation, men blot langt sjovere. Man render rundt som Maximo og skal dræbe fjender som zombier, skeletter, soldater, ravne, spøgelser, kødædende planter, osv. Til hjælp har man, til at starte med, kun et sværd med begrænsede egenskaber og en let rustning. Undervejs finder man power-ups og nye egenskaber til sit våben og man finder også et nyttigt skjold, som også kan benyttes som kastevåben. Rundt på banerne ligger der penge, som kan bruges til at købe ekstra power-ups, continue-mønter og nok vigtigst af alt, mulighed for at gemme spillet eller rejse imellem verdnerne. Det kan måske virke lidt tosset at man skal betale for at gemme spillet, men systemet fungerer faktisk godt. Banerne er ret linieære og forhindringerne består for det meste af at bekæmpe fjender, finde nøgler, åbne døre, osv. Der er altså ikke de store muligheder for at udforske omgivelserne som f.eks. i Jak & Daxter og Mario 64. Selvom Maximo hverken er nyskabende eller revolutionerende, er det alligevel et rigtigt sjovt og vanedannende spil. Sværhedsgraden er dog ret høj men heldigvis uden at være frustrerende. Man skal ikke forvente at storme igennem spillet på få timer - der er masser af udfordrende og varierende baner at gå i gang med.

Keep your pants on, Maximo

Det er meget tydeligt at se, hvor udviklerne har fundet inspiration til Maximo fra - alt lige fra de stemningsfulde tågeindhyllede kirkegårde, komplet med gravstene og ravne, til zombier, der
popper op af jorden og dødelige skeletter, nærmest oser af Ghost'n'Goblins, hvilket virker rigtigt godt. Selv energisystemet er som taget ud af Capcom's 80'er klassiker. Når man har mest energi, løber Maximo rundt i en skinnende guldrustning og jo mere energi man mister, jo dårlige rustning har Maximo, for til sidst at rende rundt i hvide boxershorts med røde hjerter.

Ghostly Graphics

Grafisk er Maximo lækker og poleret men ikke lige så teknisk imponerende som Jak & Daxter. Omgivelserne er pæne og stemningsfulde med lækre effekter som f.eks. vand, tåge, ild og støv. Teksturerne er flotte og varierede, men kigger man nærmere på detaljegraden er der ikke brugt specielt mange polygoner til opbygning af banerne. Til gengæld er fjender, objekter og Maximo selv, detaljeret og flot animeret. Maximo's grafiske stil er meget farvefuld og tegneserieagtig, hvilket er med til at skabe et morsomt spil, der tydeligvis ikke tager sig selv for seriøst.

Suveræn lyd

Maximo er ikke kun kræs for øjnene, lydsiden følger heldigvis flot med. Musikken er velkomponeret og passer perfekt til spillets humoristiske grafik og handling. Dog er de enkelte musikstykker ikke så fængende som musikken var i det gamle Ghost'n'Goblins spil. Lydeffekterne er tilsvarende gennemførte, både detaljegraden og variationen af de mange forskellige lydeffekter imponerer. Lige fra lydene af sværd og skjolde der rammer fjender og forskellige objekter, til de klagende lyde af zombier, er helt suveræne og er med til at etablere en stemningsfuld lydside.

Guf for platformfans

Maximo er som sagt ikke et platformspil i stil med Mario 64 og Jak & Daxter men forsøger heller ikke at være det. Maximo er f.eks. ikke specielt åben for udforskning af omgivelserne, da banerne er meget lineære og begrænsede. Fokus er på action og platform-elementer, hvilket det også gør med stor succes. Så selvom Maximo ikke direkte kan sammenlignes med et spil som Jak & Daxter, står Maximo alligevel som et spil af meget høj kvalitet. Det er svært at finde store fejl i Maximo - man kunne måske ønske sig flere baner, flere våben, flere fjender, bedre grafik, osv., men som spillet står, er det meget gennemført og absolut investeringen værd, da der er mange timers top-underholdning på DVD'en.

Maximo (EU)
5/6

Maximo   © Capcom 2001   (PS2)    1/3 Maximo   © Capcom 2001   (PS2)    2/3 Maximo   © Capcom 2001   (PS2)    3/3