luften, er man solgt. Det ser ganske enkelt fantastisk fedt ud og man sidder nærmest med et smøret grin i ansigtet og gnider sig i hænderne og vil bare have mere. Den nævnte sekvens er endda ikke noget sjældent fænomen og det fede er at man selv kan vurdere hvornår man vil bruge ’Bullet Time’. Ikke noget med at man skal, eller kun kan, bruge den visse steder, det er helt op til spilleren selv at vurdere. Selvom man kan bruge ’Bullet Time’ når man har lyst, skal man alligevel passe på, da man skal have noget i sit ’Bullet Time Meter’ for at anvende den. Dette opnås dog hastigt hver gang man dræber en fjende. Skulle man komme i alvorlig krydsild og blive ramt, er der rundt omkring i skabe placeret nogle painkillers, som kan spises efter behov og derved forbedre din energi.
Ikke helt på PC niveau
Selve præsentationen i spillet er ganske cool. Historien bliver fortalt helt uden FMV-film, men istedet med nogle tegneserie-striber, som der bliver speaket henover. Dette virker faktisk temmelig godt, især fordi Max’s stemme er meget mørk og dyster, hvilket skaber en god illusion af en bitter mand. Der er mange cut-sekvenser af denne type og det kan nogle gange blive lidt for melodramatisk, men gennemgående er historien god. Stemningen i selve spillet er også fint fanget. Det meste foregår sent om aftenen, eller om natten og dette gør det hele ekstra dystert og intenst. Der er masser af lokationer der i dagslys ville virke ganske kedelige, men i nattens mørke får et helt andet perspektiv. Grafisk er spillet ikke på højde med PC-versionen, faktisk ikke engang i nærheden. Max Payne på PlayStation 2 kører i en meget lavere opløsning, hvilket især er tydeligt på omgivelserne der tit ser lidt gnidrede ud og frameraten er ikke specielt imponerende. De forskellige karakterer er også en anelse kantede i deres struktur, men animationen er acceptabel. Max kaster sig på spektakulær vis rundt og de forskellige slow-motion dødsscener er temmelig seje. Musikken i spillet er ganske udemærket, men det er lydeffekterne og stemmeføringen der skaber stemningen. Et af de største problemer med PC-konverteringer er som regel kontrollen og selvom den i starten virker meget overvældende, da alle knapper på joypad’et bruges, får man hurtigt has med den. Og for dem der gerne vil have noget træning, er der indlagt et lille tutorial på hovedmenuen, hvor man bliver ledt gennem de forskellige funktioner på joypad’et.
Et af de fedeste actionspil
Til sammenligning med PC-udgaven er Max Payne på PS2 lidt af en skuffelse, men har man ikke prøvet det på PC, så får man her et fantastisk intenst actionspil. Spillet udnytter langt fra maskinen optimalt, men kan man leve med det, er dette et af de fedeste actionspil til PS2. Har man spillet det på PC skal man holde sig væk og potentielle Xbox købere skal nok vente på den version. Men har man intet alternativ skal man ikke snyde sig selv for denne oplevelse.