Final Fantasy X

Næsten lige så længe som der har været konsoller, har der været Final Fantasy. Det er efterhånden over 10 år siden, at det første Final Fantasy henrykte spillere verden over. Sidenhen indtog spillet konsoller som bl.a. Super Nintendo og PlayStation. Men selvom spillet på mange måder har været revolutionerende for selve RPG-genren, så har det ikke altid været en dans på roser. Blandt de mange udgivelser har der også været mindre heldige, som hurtigt er gået i glemmebogen. Nu er turen så kommet til PS2 og Final Fantasy X (FFX), og er uden tvivl et af de mest ventede PS2 spil til dato.

If it ain't broke, don't fix it!

Square, som er udvikleren bag Final Fantasy, har ikke lagt meget arbejde i at forny gameplayet. Man finder hurtigt ud af, at spillets gameplay er meget identisk med de tidligere Final Fantasy udgivelser. Alle kampe er tur-baserede, hvilket nok vil få mange helt unge spillere til at klø sig i hovedet af undren:"Hvordan i al verden kan dét være sjovt?" Til det kan jeg kun sige, prøv det! Tur-baserede RPG's har eksisteret mere end et årti, og jeg ser ingen grund til at ændre på noget, der virker så godt. Den mening har jeg åbenbart tilfælles med Square, og det er der kommet et spil ud af, hvis gameplay er, omend gammelt og traditionelt, fantastisk underholdene.

Du indtager rollen som Tidus, en stjernespiller indenfor fremtids-sporten "Blitzball". Tidus er en ung knøs, hvis største problem er, at han ikke magter at leve op til sin far som, vel må betragtes som den største "Blitzball" spiller gennem tiderne. Tidus ved ikke, hvor sin far er, og om han i det hele taget er i live, da spillet starter. Som du nok har regnet ud, bliver det bl.a. din opgave at finde frem til Tidus' far Jecht.

Spillet starter i Tidus' hjemby, Zanarkand. Der går dog ikke mere end 15-20 minutters film-klip, før du bliver nød til at flygte, da byen bliver angrebet af det ekstremt magtfulde monster Sin.
Pludselig havner du også 1000 år længere fremme i tiden, og da spillet endelig starter er Tidus', og dig selv, meget forvirrede og forstår mildest talt ingenting.
Men stille og roligt dukker der et fantastisk eventyr frem, som udmønter sig i, at du skal deltage i en ekspedition med 4 andre til diverse øer. Grundene til denne ekspedtion er mange. Først og fremmest drejer det sig om at få bekæmpet denne Sin, hvilket viser sig at være en både svær og langvarig affære. Ud over Sin, har du som Tidus selvfølgelig også en opgave, der går ud på at finde en løsning så du kan komme tilbage til dit eget sted og i din egen tid - for slet ikke at nævne din far, Jecht, som du stille og roligt får større og større interesse i at opsøge.
Eventyret er fantastisk, og man skal virkelig kæmpe imod, hvis man ikke vil opsluges af historien og jeg vil næsten garantere, at man ikke kan stoppe igen, når først man er i gang.
Spillet foregår i 3-D, og du kan snakke med stort set alt, der kan kravle eller gå. Som sagt er kampene tur-baserede og som tidligere styrer du ikke kun Tidus, men også de 4 andre. Et par nyskabelser er der også blevet plads til. Kampene har fået tilført nye elementer såsom "Overdrive" der er et helt specielt, og meget skadeligt angreb, som forøvrigt er unikt fra person til person. Derudover er de gamle Experience Points blevet erstattet af et såkaldt Grid Sphere, som er langt mere indviklet og omfattende end det gamle system. Alt i alt nogle ganske udemærkede ny-skabelser.

Som sagt er hovedformålet med hele eventyret at få nedlagt den grusomme Sin. Men som om det ikke var nok, så skal man af og til også spille kampe som Blitzball spiller - hvilket giver spillet en ekstra dimension og forlænger spillet holdbarhed væsentligt.
Blitzball kampene er forklaret grundigt i en tutorial, men kort sagt så er det en voldelig form for undervands-rugby og også dette er tur-baseret.

Med andre ord, så er et gammelt, velfungerende gameplay blevet peppet op med et par glimrende ny-skabelser som resulterer i et solidt og meget underholdene gameplay.

Jeg kan lige så godt starte med at sige det : FFX er noget af det absolut flotteste man nogensinde har set! Det er simpelthen så fantastisk flot, at jeg kunne blive ved og ved med at finde rosende gloser frem om grafikken.
Det er især film-sekvenserne der imponerer, og dem er der MANGE af.. Nogle af dem er fuldt ud på højde med det vi kender fra biograf filmen - og det siger vidst ikke så lidt!
Det eneste man kan brokke sig over, er lidt aliasing problemer, samt en dårlig konvertering, der resultere i store sorte kanter på TV-skærmen. Det er mig en gåde hvorfor vi, europæiske spillere, så ofte må affinde os med så dårlige konverteringer - ligesom jeg synes det burde være standard at kunne centrerer skærmbilledet, som man også savner muligheden for i FFX.

Også hér er FFX et sandt mesterværk. De indtalte stemmer er fremragende og er blevet til med stort engagement og fantasi. Af og til er der nogle lidt antregende grin osv. men det hører til et små-tings afdelingen og er bestemt til at leve med.
Musikken er også god, og er virkelig med til at lægge stemningen. Alt i alt er indtrykket af lyd-delen fremragende, dog uden at nå samme fantastiske højder som det visuelle.

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der sidder spillere rundt omkring, der vil finde tur-baserede RPG's direkte kedsomlige. Er du én af dem, vil du naturligvis heller ikke få meget ud af FFX. Men tilhører du ikke lige denne minoritet, så er FFX intet mindre end et must. Der er lige lovlig mange filmsekvenser, men de er alle så flotte og godt stykket sammen at man yderst sjældent mister interessen.
Blitzball delen er intet mindre end et genialt træk af Square og man fristet til at sige, at man får 2 spil i 1. Du må for alt i verden ikke gå glip af denne titel - bare grafikken er værd at ofre de 500,- kr på.

Final Fantasy X (EU)
94%

Final Fantasy X   © Square 2001   (PS2)    1/6 Final Fantasy X   © Square 2001   (PS2)    2/6 Final Fantasy X   © Square 2001   (PS2)    3/6