Revolutionerede styring?
Lotus Challenge praler med at byde på en revolutionerende styringsmetode. Det går kort fortalt ud på, at man presser venstre analoge stik fremad og drejer det rundt i den øverste halvcirkel. Jeg ved ikke med Kuju (udviklerne, Red.), men personligt spiller jeg altid alle racerspil på den måde. Godt nok er der her en indstilling, der skulle være optimeret til den form for kontrol, men den forekommer identisk med den normale.
Mange mangler
Man skal ikke bruge lang tid i selskab med Lotus Challenge, før man begynder at savne en masse ting. Der er ikke noget kort under løbene, man kan ikke identificere modstanderne og selvom man i Championship gemmer mellem hvert løb, så kan man ikke hente spillet igen. Man kan ikke se specifikationerne på de mange forskellige Lotus-biler, men på den anden side kan man heller ikke selv vælge, hvad man vil køre i. I Challenge kan man enkelte steder ikke springe over briefinger og nogle gange er det meget svært at forstå, hvad der menes med opgaven. Hver gang man misser den, skal det hele loades igen, hvilket kan være enormt frustrerrende. Lidt i samme spor er der også en del bugs i spillet, blandt andet omkring dual shock-understøttelsen.
Langt fra konkurrenten
Det er lidt hårdt at slå Lotus Challenge ned på en middelkarakter, for sagen havde set anderledes ud for et halvt år siden. Men situationen er altså en anden i dag. Gran Turismo 3 har sat nye standarder for racerspil og når man stil- og indholdsmæssigt ligger så tæt på som dette spil gør, kan man ikke tillade sig at være langt bagefter. Lotus Challenge ER langt bagefter. Det har slet ikke den samme dybde, langt fra den samme feel og slet ikke den imponerende produktionskvalitet. Så selvom det er et ganske udmærket spil i sig selv, kan vi ikke se, hvem det skulle appellere til. Konkurrencen i genren er simpelthen for hård.