The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring

Næsten et år efter at filmen gik i biografen, kommer der nu et Gameboy Advance spil med Frodo, Gandalf og de andre i hovedrollerne. Spillet er et ordinært RPG-spil, der følger handlingen i den fantastiske film. Men vi kan ligeså godt afsløre det med det samme – The Fellowship of the Ring er et rædselsfuldt spil.

Velkendt begyndelse

Nøjagtigt som i bog og film af samme navn følger man hobbitten Frodo på hans eventyr gennem Middle-earth. Spillet starter i Frodos hjemby Hobbiton, hvor den store troldmand Gandalf er på besøg for at fortælle Frodo om hans opgave – han skal destruere en magisk ring. Frodo begiver sig straks ud på sin mission – og samtidig går næsten alt galt for dette spil.

Rystende dårlig kontrol

Så snart man flytter Frodo de første pixels, kan man mærke, at noget er ravruskende galt. Frodo skøjter rundt i mere eller mindre tilfældige retninger – man skulle tro, at der var andet end tobak i hans pibe. Om dette er tilfældet skal være usagt, men faktum er, at man som spiller har en utrolig dårlig kontrol over, hvilken retning man bevæger sig i. Samtidig med at styringen er upræcis bevæger Frodo sig også meget langsomt – han kunne sagtens bevæge dobbelt så hurtigt uden man ville tro han løb.
Når man får taget de første skridt rundt i Hobbiton, møder man som i andre RPG-spil masser af folk, som er ivrige efter at give gode råd. Desværre må Frodo være utrolig genert, han vil nemlig meget nødig tale med dem – kun hvis man vender siden til og holder en vis afstand kan det lade sig gøre at tale til folk. Alt i alt virker styringen meget ufærdig.

Kampe i slowmotion

I løbet af spillet vil man rende ind i ulve, trolde og andre uvenlige væsner. Derfor må man selvfølgelig, eller desværre, i kamp. Spillets kampsystem er trækbaseret og uden tvivl det mest elendige stykke skrammel, vi nogen sinde har set – der er ikke en eneste god ting at sige om det. Hastigheden er langsommere end selve spillet. Man skal hele tiden vente på at Frodo, eller en af hans kumpaner, lister sig op til monstret og prikker til det, for derefter at snige sig langsomt tilbage i formationen. Før man overhovedet kan angribe, skal man desuden vælge sit våben og trække det op på det
monster, man vil angribe – det går ufatteligt langsomt! Hvad der er endnu værre er, at man ikke får noget som helst ud af kampene - erfaring og level-up bliver i stedet uddelt på i forvejen fastlagte tidspunkter i spillet. Derfor er kampene helt uden mening, og de alene kan gøre, at man fuldstændigt mister lysten til at spille. Det bedste ved spillet er faktisk, at man nogle gange kan undgå kampene, hvis man går uden om monstrene.

Grimt og gnidret

Spillets ses fra et isometrisk perspektiv. Baggrundene er ret detaljerede, men som vi før har set på Gameboy Advance, så ender detaljer tit med at blive gnidrede på den lille skærm. Indimellem, især på de udendørs områder, er baggrundene flotte, men oftest er de bare alt for gnidrede. I længden bliver spillet også kedeligt at se på, da der ikke er mange variationer i farvepaletten og slet ingen animation i baggrundene. Frodo og de andre folk i spillet er derimod direkte grimme – nogle gange kommer man i tvivl, om spillet er til den gamle Gameboy, der kun bruger 10 farver på en gang. Man kan endda tage sig selv i at forsøge at tale til en lampe, fordi man tror det er en person. Spillet er stort set grimt og gnidret fra ende til anden – eneste lyspunkt er, at spillet er så mørkt, at det er svært at se noget som helst på den i forvejen ret mørke Gameboy Advance skærm.

Fuld af fejl

Listen over dette spils dårlige sider hober sig op, men det bliver skam værre endnu. Spillet er fyldt med underlige fejl – nogle gange går man rundt uden for skærmbilledet uden mulighed for at vende tilbage, medmindre man slukker og loader sit spil. Andre gange kan man møde monstre, der ikke angriber, hvad man dog kun kan være glad for. Til tider lykkes det endda for spillet at fryse fuldstændigt. Det totalt uacceptabelt at sådan et spil overhovedet bliver udgivet – men på den anden side så forstår vi godt, at de ikke selv har gidet teste det.

Dette spil er en hån mod RPG-genren og Tolkiens mesterværk. Vi må på det kraftigste råde folk til at holde sig langt væk fra dette spil – det er simpelthen ypperligt spild af penge. Kommer i forbi en forretning, der har spillet stående så bed dem venligt, men bestemt, om at fjerne det fra hylden.

Lord Of The Rings, The: The Fellowship Of The Ring (EU)
0/6

The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring   © Black Label 2002   (GBA)    1/3 The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring   © Black Label 2002   (GBA)    2/3 The Lord Of The Rings: The Fellowship Of The Ring   © Black Label 2002   (GBA)    3/3