Kessen II

Det originale Kessen var et af de første spil annonceret til PlayStation 2 og udkom kort efter launch i Danmark. Selv om spillet ikke var synderligt banebrydende rent teknisk, formåede det at finde fans blandt strategihungrende PlayStation 2-ejere. Kessen er nu tilbage og lover denne gang en lang række forbedringer og samtidig vil spillet appellere til et bredere publikum.

Det første Kessen spil foregik i samurai-tidens Japan og spillet byggede på historiske slag og med realismen i højsædet. Denne gang har Koei smidt realismen ud af vinduet og i stedet løst baseret Kessen II på romanen Romance of the Three Kingdoms, der foregår omkring det 3. århundrede i Kina. Dette har givet udviklerne mulighed for frit at lade fantasien løbe løbsk, lave en spændende historie med masser af fantasy-elementer og tillade magi og spells som en del af gameplayet.

Strategi med action- og RPG-elementer

Kessen II er som sin forgænger stadig et strategispil men strategielementerne er nedtonet og der er indført både action- og RPG-elementer. Før hvert slag begynder, skal man vælge mellem forskellige strategier og formationer som ens generaler foreslår, dvs. man skal nu planlægge langt mindre strategi inden man kan komme i gang med at spille i forhold til Kessen. Omvendt har man nu mere indflydelse på hvad der sker på selve slagmarken. Man kan stadig styre strategi, formationer og alle sine kampenheder som før, men nu kan spilleren tage direkte kontrol over sine generaler og selv styre kampen på slagmarken mand til mand. Lidt som man kender det fra Dynasty Warriors 2 (et andet Koei-spil) bare langt simplere og ikke så veludført. Når man har kontrollen over en general, kan man lede sine tropper ind i angreb eller bruge specielangreb og magi. F.eks. er der imponerende magiangreb til rådighed som meteorstorme, ildstorme, jordskælv, osv. Det varierer fra general til general hvilke specialangreb de har til rådighed og jo mere erfaring de får, jo flere og bedre specialangreb bliver tilgængelig.

Klodset styring

Blandingen af strategi og action fungerer generelt godt og gør spillet mere alsidigt, men man kunne godt have ønsket sig bedre styring af generalerne på selve slagmarken som virker stiv og primitiv. Også navigationen imellem de forskellige skærme, hvor man flytter enheder og ændre strategier, kunne være lavet mere intuitivt. Man føres godt nok igennem en Tutorial i starten af spillet, men man sidder alligevel og fedter rundt med knapperne i de første par slag før man har vænnet sig
helt til layoutet. Der er en masser af historie i spillet og selv om den er både interessant og flot udført rent teknisk, kan den være en frustration i starten når man bare vil i gang med at spille. Der går nemt en ½ time med diverse sekvenser og Tutorial før man rigtigt kommer i gang med at spille selv.

Flottere og større

Grafisk er Kessen II en forbedring af det originale spil på de fleste punkter. Ser man på detaljegraden og teksturerne på de enkelte soldater, karakterer og i omgivelserne, er spillet stadig nydeligt men der er ingen banebrydende forbedringer at spore. Der hvor spillet er mærkbart forbedret er antallet af soldater og enheder der er på skærmen på samme tid. Det er ikke usædvanligt at se flere hundrede soldater på skærmen der kæmper mod hinanden - et imponerende syn. De enkelte magiangreb som f.eks. ildkugler og meteorstorme er virkeligt flotte og kan til tider minde om Final Fantasy X når kameraet panorerer rundt om en general der fyrer et magiangreb afsted mod et par hundrede fjendtlige fodtudser. Heldigvis er grafikken rigtig hurtig og kører glat, man vil kun meget sjældent opleve slowdown. Slagene bindes sammen af en lang række stemningsfulde sekvenser som enten er prerenderet FMV eller lavet i realtime. Specielt er de prerenderede FMV-sekvenser så lækre og flot lavet, at man får lyst til at se dem frem for at hoppe dem over.

Atmosfærisk lydside

Udviklerne har heldigvis indset at lydsiden er vigtig når man vil etablere en komplet stemning. Musikken er velkomponeret og passer godt til tidsperioden hvori spillet foregår. Lydeffekterne er realistisk udført og er med til at skabe en illusion af et storslået krigsdrama hvor hundredvis af mænd kæmper på slagmarken. Lyde af heste, krydsende klinger, pile der flyver gennem luften og råbende og skrigende soldater passer perfekt til handlingen på skærmen. Der hvor lydsiden fejler lidt, er i mellemsekvenserne hvor karakterernes mundbevægelser desværre ikke altid passer til deres tale. Sikkert fordi at sekvenserne ikke at lavet om efter spillet er oversat til engelsk, ikke nogen kritisk fejl men lidt sjusket alligevel.

Guf for Kessen-fans

Det er nok tvivlsomt om Kessen II vil tiltrække nye fans selv om Koei har nedtonet de strategiske elementer og indført en smule action. Men er man hardcore fan af det gamle Kessen-spil bør man prøve Kessen II, da der er nyheder nok til at retfærdiggøre investeringen. Folk som ikke er opsat på et strategi-spil bør prøve det først eller evt. leje det.

Kessen II (EU)
4/6

Kessen II   © KOEI 2001   (PS2)    1/4 Kessen II   © KOEI 2001   (PS2)    2/4 Kessen II   © KOEI 2001   (PS2)    3/4