Haven: Call Of The King

De talentfulde folk fra Traveller’s Tales har tidligere vist deres mange evner i diverse spil, heriblandt det seneste Crash Bandicoot. Nu har vi fået deres seneste titel, Haven, ind af døren og spillet lover store verdener og næsten fri bevægelse i disse. Vi har kigget nærmere på om dette passer og hvad Haven egentlig er for en størrelse.

Haven: Call of the King handler om den heroiske unge fyr Haven, der tit har mareridt om den ’gyldne stemme’, en magisk klokke der ringes med i nødens stund. Og det er netop en nødens stund Haven befinder sig i, idet han og hans folk er groft misbrugte slaver, mange af dem døden nær, takket være den magtsyge Lord Vetch, der vil styre verden. Haven må så begive sig ud på en farefuld mission for at finde den ’gyldne stemme’, så hans folk kan blive frit og den onde Vetch besejres.

Varieret gameplay

Spillet er bygget op af en masse forskellige gameplay-elementer, men i bund og grund er det et platformspil, der er tydeligt inspireret af andre titler. Hver level består af en masse forskellige udfordringer, hvor man får mulighed for at vise sine evner. Som standard starter det med at man løber rundt i et landskab. Her skal man finde et vist antal objekter og derefter løbe til et givent sted. Her kan man så komme ud for at spillet skifter stil og man lige pludselig befinder sig i et shoot’em-up, eller andet. Spillet indeholder en utrolig masse kendte og populære genrer, og blander dem så i en cocktail, så gameplayet hele tiden er varieret. Man kan både komme ud at race i speedbåde, køre med toge, hoppe rundt på væltende platforme og bevæge sig helt ud i rummet, samt en masse andet. Efter et vist antal baner er der så nogle traditionelle boss-fights. Derudover er der nogle små puzzles hist og her, som dog er meget simple og ikke for alvor tester spilleren.

En masse lånte idéer

Det må siges at spillet er stort anlagt, men man kommer ikke udenom, at hypen om spillet ikke holder helt. De forskellige verdener er ikke åbne, da man som sædvanlig løber ind i disse usynlige vægge, der befinder sig i mange af denne type spil. Bevares, på nogle af banerne kan man da gå rundt i store områder, men det har vi ligesom set før, bl.a. i Jak and Daxter. Resten af spillet er tydeligt inspireret af Crash Bandicoot og Rayman, da begge disse titler også har en tendens til at variere gameplayet på præcis samme måde. Alle der har spillet et Crash-spil, vil nikke genkendende til de baner, hvor Haven løber mod skærmen for at komme væk fra et eller andet, eller de baner hvor han kører, flyver eller sejler. Mange af platform-banerne har så hentet inspiration fra Rayman, hvilket både kan ses i design og i diverse boss-fights. Nu er det heldigvis ikke de værste spil at kopiere idéer fra, men videre nyskabende kan man ikke påstå det er.
Krukker i Haven

Selve styringen af Haven foregår heldigvis flydende, selvom man ikke har de store udfoldelses-muligheder. Han kan naturligvis hoppe, hvilket med et dobbelt-tryk kan gøres til et lille ekstra-hop, mens man er i luften, hvilket hjælper til at nå afsides platforme. Derudover er han bevæbnet med en kraftig yo-yo, der kan bruges til flere forskellige ting. Først og fremmest kan den smadre nogle af de mange krukker rundt omkring på banerne. Disse krukker kan indeholde både energi og andre objekter, men man skal dog være varsom, da visse krukker også kan indeholde grimme overraskelser. Disse er dog tydelige at skelne fra resten, så efter man er gået i fælden første gang, sker det ikke mere. Af og til får Haven også mulighed for at bruge en laser-gun, men denne er tidsbestemt og er kun tilgængelig via et ikon på banen, hvor man ved hjælp af denne laser, kan skyde nogle forskellige objekter eller fjender.

Flot og detaljeret grafik

Noget af det der er slået mest på tromme for i spillet er grafikken og den er absolut også nydelig. De første par baner er umiddelbart lidt skuffende, men så begynder det at blive rigtig flot. Man kan se langt ud i horisonten og de forskellige baner er fyldt med flotte detaljer og god lyssætning. En ting der specielt er værd at nævne er vandet, der er rigtig flot lavet. De baner hvor man enten sejler på vandet, eller svømmer i det, viser at den ”gamle” PlayStation2 sagtens kan spytte ordentlige vandeffekter ud, så længe udviklerne gider besvære sig med det. Animationen af de forskellige karakterer er også ganske glimrende og selvom Haven måske ikke er den flotteste karakter vi har set, bevæger han sig helt naturligt. Hele spillet kører desuden med en flydende framerate, hvilket er ganske flot, visse baner taget i betragtning. Lyden er som helhed som man kunne forvente. Ikke noget specielt fremragende, men effekterne er passende de forskellige steder.

For fans af platformspil

Der er ingen tvivl om at Haven: Call of the King er en hybrid af en masse andre titler. Dette er også fint nok, så længe det er ordentligt udført, hvilket dette spil er. Spillet er dog langt fra så nyskabende som hypen havde lovet og det trækker naturligvis fra. Alle platform-fans vil have stor glæde af dette spil, der er bare ikke meget indhold man ikke har set før.

Er man en af dem som mener at platform-genren er ved at være lidt overset, er Haven redningen. Spillet er fyldt med varierede baner, flot grafik og det er ikke overstået lige med det samme. Haven er ganske professionelt skruet sammen og som helhed er det et af de bedre platform-spil på markedet.

Haven: Call Of The King (EU)
4/6

Haven: Call Of The King   © Midway 2002   (PS2)    1/4 Haven: Call Of The King   © Midway 2002   (PS2)    2/4 Haven: Call Of The King   © Midway 2002   (PS2)    3/4