Gun Metal

Har du altid drømt om at være planetens sidste håb? Den eneste der kan forhindre den totale udslettelse af dit folk? Så er Gunmetal måske noget for dig. Til at hjælpe dig har du naturligvis det seneste high-tech udstyr til rådighed, hvilket denne gang vil sige en kæmpe robot, udstyret med et hav af ødelæggende våben. Denne historie er hørt masser af gange før, så spørgsmålet er om Gunmetal har nogle features der skiller det ud fra mængden.

Historien bag Gunmetal er ikke ligefrem af den revolutionerende slags. Mennesket er langt om længe begyndt at indtage og kolonisere andre planeter i rummet. Denne gang befinder vi os på planeten Helios, der pludselig bliver udsat for angreb af fremmede styrker. Efter en lang og blodig krig ser det nu sort ud for befolkningen og i et sidste desperat forsøg på at redde hvad reddes kan, godkender senatet ’Project Gunmetal’. Dette projekt har længe været under udvikling, med det enkle formål at skabe et våben der kunne vende krigen.

En fleksibel robot

Dette våben består ganske enkelt af en meget avanceret robot, udstyret med alskens destuktiv isenkram og som spiller får man naturligvis lejlighed til at styre dette monster og forsøge at redde planeten. Nu er avancerede robotter ikke noget nyt koncept, men denne har dog en ganske interessant feature, idet den på hvilket som helst tidspunkt kan omformes til et kampfly. Så skal man pludselig i aktion et andet sted på planeten, er det bare et enkelt tryk på kontrolleren, og vupti, så har man et supersonisk kampfly, hvilket er ganske nyttigt. Nu ville både robot og kampfly være temmelig overflødige hvis ikke der fulgte en god bunke våben med, så hæren har naturligvis stillet deres bedste af slagsen til fri afbenyttelse. Til at starte med får man ikke adgang til dem alle, da der stadig arbejdes på at gøre de nyeste våben klar, men efterhånden som man kæmper sig igennem spillets missioner bliver disse frigivet og så skal man til at vælge hvilke våben man vil bruge på næste mission, da der ikke er plads til alle.

Robot eller fly?

Når det kommer til stykket kan spillet ganske simpelt beskrives som en 3D-shooter, der i stil minder meget om Star Wars: Jedi Starfighter. Eneste forskel er, at man både har en robot og et kampfly til rådighed, så spilleren selv har mulighed for at vælge hvilken angrebstaktik der skal bruges. Mere avanceret og strategisk bliver spillet dog aldrig. Da man har to meget forskellige typer maskiner til rådighed, har de naturligvis begge både fordele og ulemper. Selve robotten er naturligvis hverken hurtig eller specielt mobil, men den er til gengæld meget
mere pålidelig og dødbringende overfor fjender på tæt hold. Kampflyet har den fordel at det er hurtigt, manøvredygtigt og kan dække store arealer i løbet af ingen tid, men til gengæld er det så som så med våbenpræcision. Grundet det store antal fjender i Gunmetal vil man næppe undgå at blive ramt i ny og næ, så heldigvis er der placeret nogle zoner, hvor man kan genoplade sit skjold og få friske forsyninger at ammunition. Spillets 14 missioner varierer fra at skulle skyde alt i området, til samtidig at skulle beskytte konvojer eller specielt nyttige installationer.

Glimrende grafik, dårlig lyd

Det skal ingen hemmelighed være, at Gunmetal ligger meget tæt op af en anden 3D-shooter til Xbox, nemlig Gunvalkyrie, men grafisk når spillet desværre ikke helt samme niveau. Landskaberne på Helios er varierede og ganske detaljerede, selvom kvaliteten af teksturerne godt kunne være lidt bedre visse steder, men som helhed dannes en god illusion af en delvist uudforsket planet. De forskellige fjender er også godt lavet og spillet har et fint metallisk look, der oser af højteknologi. Animationen er også fin og overgangen mellem robot og fly er glidende lavet. De mange special effects er nydelige og der er flere fine detaljer imellem, bl.a. en animeret himmel og kornmarker der svajer i vinden. Det eneste der trækker fra er den slowdown der plager spillet i ny og næ. Lyden i spillet er desværre temmelig ringe. Stemmerne er rimelig dårligt udført og musikken er direkte belastende, men heldigvis har man mulighed for at bruge sin egen via harddisken og det er et gevaldigt plus i dette tilfælde. Kontrollen i spillet er også ganske enkel, selvom man bruger næsten alle knapper, og man har mulighed for at lave sin helt egen opsætning, så alle skulle kunne finde deres egen favorit.

Gunmetal vs. Gunvalkyrie

Gunmetal er et spil der er lidt svært at bedømme. Der er et ganske intenst actionspil med 14 missioner, der dog alle er set før i andre spil. Missionerne er endvidere heller ikke specielt lange, men til gengæld er der aldrig et kedeligt øjeblik, da man stort set er i kamp hele tiden. Rage har prøvet at skille sig lidt ud fra andre med den lidt specielle robot, men dette skaber kun en anelse mere variation, som ikke er holdbar i længden, specielt da der ikke er noget at komme efter når man først har gennemført spillet. Er man shooter-fan kan man godt kigge nærmere på spillet, men vi anbefaler at man samtidig kigger på Gunvalkyrie, da de to spil ligger temmelig tæt op af hinanden, både i stil, længde og look. Gunvalkyrie er dog den smule mere finpudset af de to, der gør det til et bedre spil.

Gun Metal (EU)
4/6

Gun Metal   © Rage Software 2002   (XBX)    1/6 Gun Metal   © Rage Software 2002   (XBX)    2/6 Gun Metal   © Rage Software 2002   (XBX)    3/6