Grandia II

Grandia II er et solidt gammledags rollespil og hører til blandt de bedste på Sega Dreamcast. Det nu blevet konverteret til PlayStation 2 med hele spilleglæden intakt og udover et par ekstra film-sekvenser, er det kun de tekniske mangler i forhold til originalen, der trækker karakteren ned.I 1997 sprang Final Fantasy VII (FFVII) alle rammer for succes og blev en RPG (rollespil) millionsællert uden sidestykke. Squares banebrydende FFVII, cementerede RPG-genren i vesten og blev en af grundene til Playstations dominans af konsolmarkedet. Faktisk havde Sega et rollespil der kunne konkurrere på kvalitet, men typisk for Sega, blev Game Arts originale Grandia ikke oversat til Sega Saturn på engelsk og dermed aldrig noget modstykke til FFVII og Sony.

Konverterings paradokset

Efter at Sega Saturn bukkede under, blev spillet 2 år senere oversat og paradoksalt nok konverteret til Playstation. Grafikken der var fænomenal på Saturn, havde desværre tabt en del af glansen og den engelske oversættelse var mildest talt mangelfuld. På trods af manglerne, er Grandia til Playstation et solidt og gennemarbejdet RPG, der kan anbefales at købe i sammenhæng med den nye PlayStation 2 opdatering. Grandia II indeholder dog en helt ny historie, der sagtens kan spilles uden kendskab til originalen.

Den nye historie

Ryudo er den ynge Geohound, der bedst kan beskrives som en mellemting mellem en lejemorder og lejesvend, der tager alle de opgaver andre ikke vil røre med en ildtang. Sammen med hans bevingede ven Skye, rejser de rundt for at tjene til dagen af vejen og et måltid mad. Modvilligt tager Ryudo opgaven som bodyguard for den smukke Elena, der tilhører kirken Granas. Under eskorten til en ceremoni, der ved første øjekast ligner en simpel opgave, drages Ryudo og Elana ud på den (sædvanlige) kamp mellem det gode og det onde.

Manglende frihed, godt overblik

Selve handlingen er ikke den mest originale, men den er gennemarbejdet og man er sjældent i tvivl om hvad man skal og hvor man skal hen. Den lineære historie vil måske skuffe dem der har lyst til at gå på opdagelse, men balancen mellem overskuelighed og forvirring er lige tilpas. Garvede RPG-spillere vil finde spillet for nemt, selvom det ikke kan gennemføres med rimelighed på mindre end 40-50 timer. Spillets styrke ligger i den spændende udforskning af de afvekslende byer og huler og det faktum, at man undgår de sædvanlige “tilfældige kampe”, der plager mange RPG- spil. Man kan simpelthen gå uden om mange af monstrene og alene den mulighed, giver spillet en ekstra fornemmelse af frihed det stramme banedesign ellers mangler. Da grafikken kan drejes 360 grader, mens man vandrer rundt i spillet, er der heldigvis placeret et kompas oppe i højre hjørne så stedsansen ikke går tabt.

Grandiost kampsystem

Game Arts triumfkort i Grandia II, er spillets gode kampsystem, der sparker mås i forhold til de fleste RPG-titler. I stedet for at se på statiske kampe, med figurer som skakbrikker, der kæmper mod hindanden i en turbaseret rutine trummerum, er det lykkedes at skabe et fleksibelt og elastisk kampsystem. Forskellige placeringer af kombattanterne mens man kæmper og muligheden for at undvige under angreb, er med til at
løfte systemet op over standarden. Magiske egenskaber findes i æg, der indeholder forskellige egenskaber, der så skal placeres på en bestemt person. Man skal nemlig ikke bare lære de magiske egenskaber, de skal fordeles strategisk på den person der bedst udnytter dem. Energibaren i bunden af skærmen, viser hvornår man bedst udnytter forskellige teknikker og tilfører et element af tidspres der tit mangler i typiske RPG-spil. Uden det unikke kampsystem, ville oplevelsen og indtrykket af Grandia II, ikke være den samme.

Visuel nedtrapning

At spillet er et godt traditionelt rollespil er der ingen tvivl om, den japanske grafik med charmerende figurer i glade farver, hører med i rollespillenes forunderlige verden og stil. Da spillet er en direkte konvertering af Dreamcast udgaven, der på det tidspunkt var det flotteste RPG, kan grafikken til PlayStation 2, virke en smule skrabet uden nogen åbenlyse forbedringer. De ekstra film-sekvenser tilfører ikke hovedspillet noget ekstra i forhold til originalen. Teksturer og baggrunde er mærkbart ringere sammenlignet med Dreamcast udgaven og hvis man sammenligner PlayStation 2 udgaven med Dreamcast spillet gennem en VGA-box til en PC monitor, går det helt galt, her er de grafiske forskelle meget tydlige. En manglende PAL optimering af billedet, hjælper heller ikke på sammenligningen. Ejere af Dreamcast spillet, skal ikke investere i spillet i håbet om PlayStation 2 optimering - tværtimod - men har man aldrig prøvet Dreamcast versionen, er der ikke noget at kritisere - udover at spillet ikke presser PlayStation 2 på nogen måde.

Popmusik i påskeland

Man kan beskrive musikken i Grandia II som en broget samling letbenede melodier, med en lige blanding sødsuppe muzak, over dystre kompositioner, til melodramatiske toners understregning af følelsesladede scener. Ikke noget der skriger på opfindsomhed, men snarere noget der holder sig fint til stilen og et RPG-lydspor lige efter bogen. Lydeffekterne er varierede, men et par stykker, såsom trin og en del af stemmerne, kunne have brugt et par ekstra udviklingstimer. De fleste af de engelske stemmer er generelt af en høj standard.

Stadigvæk et godt RPG

De tekniske mangler i forhold til Dreamcast originalen ændrer ikke på, at Game Arts endnu en gang har skabt et underholdende og gennemtænkt rollespil, der sammenlignet med RPG-udvalget til PlayStation 2 - er blandt de bedste. Selvom det visuelt ikke kan hamle op med det kommende Final Fantasy X, så bør man som RPG-spiller, ikke gå glip af dette kvalitetsspil. Det kommende Grandia Xtreme fra Game Arts, er uden tvivl af samme høje standard. Under alle omstændigheder er den engelske tekstoversættelse, bedre end originalen til Playstation.

Tip til samlere

Til de virkelige spil-entusiaster, findes der en sjælden opdatering af det originale Saturn spil, med titlen: Grandia Digital Museum, der udover at være en udbygning af spillet, komplet med nye baner og en ny historie, indeholder samtlige produktionstegninger i knivskarp højopløsning. Originalen var 5 år undervejs og det er en fryd for øjet at se, hvor detaljeret og gennemført universet er. Grandia Digital Museum udkom kun til Sega Saturn, men desværre uden oversættelse.

Grandia II (EU)
4/6

Grandia II   © Ubisoft 2002   (PS2)    1/4 Grandia II   © Ubisoft 2002   (PS2)    2/4 Grandia II   © Ubisoft 2002   (PS2)    3/4