Championship Manager: Season 02/03

Lige siden det første Championship Manager så dagens lys, har serien været totalt dominerende i genren. Efter millioner af solgte eksemplarer på PC, kom spillet sidste år for første gang på en konsol, og det var ikke en skuffelse. Nu har vi fået den nyeste version, som beskæftiger sig med den igangværende fodboldsæson. Spillet er eksklusivt til Xbox, så selv PC-ejere må se sig snydt denne gang.

Nu lyder eksklusivt jo meget fint, men fakta er nærmere, at den helt nye opdaterede udgave af serien, Championship Manager 4, kommer til PC i slutningen af februar og derfor følte Eidos nok ikke at der var de store salgsmuligheder i dette spil, andet end på Xbox. Spørgsmålet er så bare om 02/03-udgaven har noget specielt at tilbyde, hvis man allerede har den foregående version. Det har vi kigget lidt nærmere på.

Utrolig mange muligheder

Championship Manager er, hvis man ikke har stiftet bekendtskab med spillet før, et managerspil, hvor man sætter sig tilrette i det varme sæde og derpå skal gøre sit hold succesfuldt. Dette lyder måske ganske simpelt, men sandheden er en helt anden. Championship Manager udmærker sig ved at give spilleren kontrol over alle de småting som en rigtig manager også foretager sig. Så udover at sætte holdet, lægge taktikken og styre udskiftninger, skal man i ugens løb sørge for træning af de enkelte spillere og alt muligt andet. Man kan arrangere venskabskampe, spionere på sin kommende modstander, lede efter forstærkninger osv. Inden man når så langt skal man dog udvælge sig et hold. Dette i sig selv er noget af en mundfuld, da spillet rummer hele 27 lande. Alt lige fra de store ligaer i England, Italien og Spanien, til de mere eller mindre ukendte i Australien, Sydkorea og USA. Hvert land har endda flere divisioner, så skulle man have lyst til at styre sit lokale danske hold i f.eks Korup, Jetsmark, eller Skive, kan man også det. Alle disse hold har de korrekte trupper, så kender man en der spiller på det lokale hold, er vedkommende med i spillet. Inden man vælger sit hold har man mulighed for at danne sig et overblik over truppen, hvilke finansielle midler man kan benytte sig af, samt hvad bestyrelsens forventninger til holdet er. Spillet kan derfor angribes på utrolig mange måder. Man kan vælge hold som Real Madrid, Manchester Utd., eller Milan og så læne sig godt tilbage i stolen og nyde alle sine sejre. Desto sjovere er det at tage et mindre hold og så gøre det succesfuldt. Dette kan også medføre at man får tilbud om at være manager for en større klub, og på den måde kan man arbejde sig op i hierakiet.

Det daglige slid

Når man nu engang har taget sin beslutning og sat sig til rette, vil man kunne bruge en masse tid på at studere sin trup. Næsten hvert hold har både et første- og et andethold, så der er en masse spillere man skal holde øje med. Alle disse spillere har naturligvis ratings i et hav af kategorier, og disse kan så forbedres på træningsbanen. Alle spillerne reagerer også forskelligt på givne situationer, og nogen gange skal man forsikre dem om at de er en vigtig del af truppen. Man kan også gøre det modsatte, hvorefter spillere måske vil bede om en transfer. Til en smule hjælp har man også en stab af hjælpere, som består af bl.a. en træner, en fysioterapeut, nogle spioner og et par marketingsfolk. Alle disse kan sættes til at styre en masse ting, hvis ikke man selv har overblikket til at gøre det, og de vil så rapportere tilbage med skader,
kamprapporter osv. Disse folk kan, ligesom spillere, udskiftes, hvis ikke man føler deres niveau er tilstrækkeligt. En af de mest brugte figurer i spillet er ens talentspejder, idet denne kan sendes ud for at spionere på en enkelt spiller, som man eventuelt er interesseret i. Vedkommende melder så tilbage hvordan den pågældende har spillet, og hvilke kvaliteter han evt. måtte have, ganske som i den virkelige verden. Er man tilfreds med resultatet kan man så forsøge at købe spilleren, men det kræver både en god pengepung, og en klub der er villig til at sælge. Nu indeholder spillet over 100.000 forskellige spillere, så der er nok at give sig i kast med. Der kan også søges på diverse spillere i en omfattende søgemaskine, hvor man kan sætte forskellige parametre for sin søgen.

Design din egen taktik

Når man så er kommet til en kampdag, skal man sørge for at have sat sit hold og udvalgt sine reserver. Lige så vigtigt er det naturligvis at have en god taktik, så inden kampen kan man udstikke et hav af ordrer. Man kan f.eks. vælge hvem der sparker frisparkene i højre side, hvilke spillere der skal løbe med frem når man angriber, om der skal markeres eller spilles zone-forsvar, om man skal spille kontrafodbold osv. Udover den valgte formation, kan man så placere samtlige spillere efter hvor bolden er på banen. Så er bolden f.eks. nede i venstre forsvarsside, kan man placere alle spillerene individuelt i forhold til denne situation. Dette er meget detaljeret udført og kan tage en rum tid at modificere, hvilket igen understøtter det faktum, at spillet er det suverænt dybeste spil i sin genre, især på det taktiske plan. Når man så har sat kampen i gang, kan man afvikle den i fem forskellige hastigheder, hvor den langsommeste er at foretrække, da det giver bedre tid til justeringer undervejs. Kampene foregår som vanligt ved at man ser en masse tekstbjælker der beskriver kampens forløb, samt andre statistikker, som f.eks. boldbesiddelse.

Godt design, men musen mangler

Der er ingen tvivl om at Championship Manager er et utrolig gennemarbejdet produkt, der indeholder alt det som en rigtig fodboldfanatiker vil elske. Spillet har dog et enkelt lille irritationsmoment, fordi styringen foregår, naturligvis, via kontrolleren. Dette gør at man skal styre pilen rundt på skærmen, i et tempo der ikke er specielt højt, og det skaber til tider lidt frustration, især fordi man skal igennem mange forskellige billeder ganske ofte. Det havde været rart om muligheden for at tilslutte en USB-mus var understøttet, selvom der er en del genvejstaster programmeret ind i kontrolleren. Men bortset fra dette er designet ganske habilt. Selv om der er en masse skærme og ikoner at holde styr på, er det hele udførligt forklaret i manualen, og man får derved hurtigt dannet sig et overblik over de forskellige menuer. Spillet understøtter iøvrigt valget af musik fra Xboxens harddisk, så man selv kan lave sit eget lille soundtrack. Nogle vil måske savne et indslag om grafik, men da spillet kun består af tekstskærme med tilhørende baggrundsbilleder, er der ikke så meget at sige om dette punkt.

Har man den foregående version på Xbox er der ikke den store grund til at købe dette, da det stort set kun er trupperne der er blevet opdateret. Har man derimod ikke kastet sig ud i dette univers før, er der ingen grund til betænkeligheder, da spillet er utrolig gennemført, detaljeret og meget tidskrævende.

Championship Manager: Season 02/03 (EU)
5/6

Championship Manager: Season 02/03   © Sports Interactive 2002   (XBX)    1/3 Championship Manager: Season 02/03   © Sports Interactive 2002   (XBX)    2/3 Championship Manager: Season 02/03   © Sports Interactive 2002   (XBX)    3/3