Atari Anniversary Edition Redux

Den ultimative Atari samling fra før der var noget der hed sprites og polygoner. 12 støvede klassikere fra Atari’s storhedstid, i en samling med alt fra Asteroids til Tempest. En retro samling der kun henvender sig til fans og hardcore entusiaster.Om man kan lide disse retro-samlinger af gamle spil, er sikkert lig med ens alder og nostalgien ved at kunne spille disse arkade-klassikere hjemme foran sit fjernsyn i ro og mag, uden at skulle kaste mønter ind i en maskine hver gang man vil spille. Atari var det første selskab der kommercielt udnyttede muligheden for at skabe en indtjening ved hjælp af spillemaskiner baseret på videospil - og en hel branche blev født på grundlag af Pong.

Små spil

Det hele er sat sammen af et glimrende menusystem, der gør det let og overskueligt at vælge spil og loadetiderne er selvfølgelig nærmest ikke eksisterende. Hvert spil er en tro kopi af arkadeversionen, med kabinettets design som pyntekanter rundt om spillets skærm, der på grund af det, desværre er blevet mindre. Det hæmmer i særdeleshed et spil som Gravitar, der bliver så småt at det er svært at se hvilken vej ens rumskib vender. Denne version af Atari Anniversary er en tro kopi af PC-udgaven, som heldigvis kunne spilles i højere opløsning, men i denne PSOne-udgave er det generende at skulle anstrenge øjnene for at spille på et TV. Man savner muligheden for at vælge fuld skærm i indstillingerne. Lyden består kun af lydeffekter, der eksistere ingen musik og der høres højest en summen eller bippen i baggrunden, det her er trods alt før der var plads til bedre lyd i maskinerne, men man forventer forhåbentlig ikke andet end de originale effekter.

Atari’s historie

Som et ekstra kuriosum, er der et nyt og ganske underholdende video-interview med Atari’s stifter Nolan Bushnell, der fortæller om Atari’s historie og spilbranchen generelt. Et forholdsvist langt og gennemarbejdet interview, der præges af en noget pixeleret opløsning. I fotoarkivet kan man studere gamle Atari reklamer og se sjældne udgaver af spil der aldrig blev udgivet. Hele Atari’s historie og fald, kan læses på tekst i ekstramaterialet.

For de hardcore

Denne samling henvender sig ikke kun til fans, den henvender sig primært til hardcore entusiaster der samler og interesserer sig for enten Atari’s eller spilbranchens historie som helhed. Det er meget begrænset hvor meget sjov man kan få ud af disse spil, der selvom de er geniale i al deres enkelthed, ikke kan holde nye spilleres interesse i mere end få minutter. Hvis man vil i gang med retro-spil, bød man i stedet se efter Arcades Greatest Hits: The Atari Collection II, her findes 6 nyere Atari spil, hvoraf Paperboy, Gauntlet og Marble Madness egner sig bedre for nybegyndere. Vi finder det også meget beklageligt at der ikke er vedlagt en Wunderbaum med lugten af friture og grillbar i spillet.
Skulle man alligevel være nysgerrig, er der en gennemgang af spillene her. Atari Anniversary Edition Redux indeholder 12 Atari spil fra 1972 frem til 1983.

Asteroids 1979

En af de helt store stjerner blandt rendyrket shootere, er dette simple men fængslende skydespil, et af samlingens bedste spil der aldrig vil tabe noget af spilleglæden - et unikum i originalt design.

Asteroids Deluxe 1981

En opdatering med nye fjender og denne gang er teleportation udskiftet med et skjold til beskyttelse. Ellers er designet det samme som forgængeren.

Battlezone 1980

Det gamle Tank opdateret i 3D. Den amerikanske hær var så vild med det, at der blev lavet en special edition til undervisningen af kampvognspersonel - tænk en gang!

Black Widow 1983

Som en edderkop skal man holde sit net rent for insekter. Minder i udseendet om Tempest, men spilles som en variant af William’s Robotron.

Centipede 1980

Endnu en af de store klassikere inden for shootere, med et meget simpelt gameplay, der alligevel kræver en hvis form for strategisk placering af skuddene for at vinde. Spilles bedst med mus.

Gravitar 1982

Et af samlingens mere komplicerede spil, der kræver at man tager jordens tiltrækningskraft i betragtning mens man udrydder aliens. Minder lidt om Commodore 64 spillet Thrust, men Gravitar kom først.

Missile Command 1980

Beskyt dine byer mod en regn af missiler. Meget passende blev denne klassiker brugt i Terminator II, da John Connor i starten af filmen besøger en spillehal - tæt forfulgt af T-1000. Endnu et spil der kræver mus, for at kunne spilles ordentligt.

Pong 1972

Atari’s første rigtig store kommercielle succés og spillet der startede det hele. Pong er tennis med to hvide pinde og en firkantet bold - hverken mere eller mindre.

Space Duel 1982

En udbygning af Asteroids med en mere kompliceret form for two-player eller kooperativt sammenspil.

Super Breakout 1977

Det første af sin type. Flyt det horisontale bat til højre eller venstre, for at returnere bolden der så smadre murstenene foroven.

Tempest 1980

Det ultimative bedste spil i samlingen, er denne fabelagtige shooter, hvis syrede stil er ligeså fed i dag som dengang. For første gang er den sjældne udgave Tempest Tubes tilgængelig på en konsoludgave. Tempest 2000 og 3000 af Jeff Minter, kan sammen med Sega’s Rez - ses som næste generation af stilen.

Warlords 1981

Et spil for 4 kombatanter, der med hvert sit hjørne, skal forsvare sine mursten fra modstandernes ildkugler. I bund og grund en multiplayer udgave Pong og Breakout.

Atari Anniversary Edition Redux (EU)