StarFox Adventures

Gennem de sidste mange år har Rare stået bag næsten samtlige gode Nintendo-spil, som Nintendo ikke selv har lavet. Det imponerende samarbejde er nu slut, men i det mindste sker bruddet på en pæn måde. Star Fox Adventures er Rares første og sidste spil til Gamecube.

I den fjerneste ende af Lylat-systemet bryder kaos ud. Den onde general Scales holder arterne på Dinosaur Planet i et jerngreb og forsøger at udnytte planetens energier. Kræfterne er så voldsomme, at planeten sprænges i stykker. Alle forsøg på modstand fejler, så i stedet hyres Star Fox til at løse opgaven.

Star Fox eller Zelda?

Star Fox Adventures har ikke meget med de tidligere Star Fox-spil at gøre. Det er oprindeligt et helt andet spil, som licensen er presset nedover og det fremgår. Der er klistret et par udmærkede flyve- og skyde-missioner på spillet, men ellers er der tale om et traditionelt action/adventure eller moderne platformsspil. Fox McCloud er placeret på landjorden og er foruden både Arwing og Blaster. Områderne skal udforskes, fjenderne skal nedlægges og gåderne skal løses - Rare har spillet rigtig meget Legend Of Zelda: Ocarina Of Time...

Simplificeret kontrol

Kontrollen af Fox McCloud er stort set som den huskes for Link i ovennævnte titel. Dermed også sagt, at det ikke er muligt at hoppe på kommando, hvilket virker unødvendigt hæmmende for friheden. Tidligt i spillet finder Fox en magisk stav, der bruges som fægtevåben. Efterhånden lærer staven nye funktioner, som ildkugler og jordskælv, hvilke betjenes fra en klodset menu. Følgeskab får man endvidere af en babydinosaur, der kan kommanderes til at sætte sig på kontakter og lignende, hvilket tilføjer en del dynamik.

Frem og tilbage er lige langt

Som nævnt består gameplayet i Star Fox Adventures primært af tre elementer, hvoraf kampene er hurtigt overset. Kampsystemet er meget simpelt og består stort set kun i at hamre på én angrebsknap. Fjenderne angriber altid på skift og det er nærmest umuligt at dø. Meget længere tid bruges der på at løbe rundt i de omfattende omgivelser. Der er ingen form for teleportere i spillet, så der skal løbes frem og tilbage mellem alle områder, der endda skal besøges flere gange. Banerne er indbyrdes forskellige, men på trods af et kort, kan man sagtens fare vild, da der bruges mange ensformige elementer. Samlet set bruges der timer på at finde rundt i områder, man allerede har gennemført, hvilket virker som tidsspilde.

Gamle gåder

Gådeløsningen minder også meget om, hvad man normalt finder i Zelda-spillene. Kasser skal skubbes rundt, kontakter skal aktiveres i rigtig rækkefølge og fælder skal undgåes. Nogle gåder er gode og gennemtænkte, men mange er trivielle og banale. Der er sjældent den store udfordring i at udregne løsningen eller at udføre den i praksis, men det er
unødvendigt krævende at komme så langt. Ofte skjuler vitale kontakter sig på usete steder eller man opgiver den korrekte løsning, fordi den mindste afvigelse kan betyde, at den ikke godkendes. Rare har åbenbart været klar over problemet, for der er tilføjet en hjælpefunktion, hvormed der altid gives detaljerede hints. Udviklerne burde i stedet have arbejdet på at lave gåderne logiske og integrerede i helheden.

Teknisk fremragende

På det tekniske plan er Star Fox Adventures fremragende. Grafikken er generelt smuk og med mange imponerende detaljer. Figurerne er komplekse, animationerne gode og teksturerne detaljerede. Man har benyttet en ny teknik til at give illusionen af pels på blandt andet hovedpersonen, hvilket fungerer flot i nærbilleder. Omgivelserne er til tider simple, men flotte effekter som vandet og græsset trækker helhedsindtrykket langt op. Enkelte gange går alt dette udover opdateringshastigheden, men for det meste kører spillet helt glidende. At der desuden er understøttelse af 60Hz og panoramisk widescreen gør ikke tingene dårligere. Samlet set er Star Fox Adventures noget af det klart flotteste set på Gamecube. Lydsiden er mere anonym og især effekterne formår ikke at gøre noget indtryk. Musikken kan også virke lidt kedelig og simpel, men skrues der godt op, er mange af sangene gode og velpassende. Stemmeføringen er også god, men den minimalistiske historie giver ikke meget at arbejde med.

Langtrukken længde

At spille Star Fox Adventures, er i høj grad ligesom det er, at kigge på. Først er det utroligt lækkert og detaljeret, men som tiden går og tingene gentager sig selv, bliver det ensformigt og på grænsen til det kedelige. Det er rart at se et spil i genren, der ikke er gennemført med det samme - godt 20 timers spilletid for den normale spiller - men længden er i høj grad opnået, ved at trække alting i langdrag. Det er ikke sjovt, at vende tilbage til det samme tempel for femte gang og stort set udføre de samme opgaver igen-igen. Star Fox Adventures er stadig et godt spil som helhed og genrefans får meget at gå i gang med. Omvendt set har spillet bare ikke den nytænkning eller den selvstændighed, som skal til for at skille sig alvorligt ud i så stærk en genre. Bestemt et værdigt Nintendo-farvel fra Rare, men ikke en titel der vil blive nævnt i flæng med deres bedste. Problemerne kan i sidste ende koges ned til, at der er lidt for meget arbejde og lidt for lidt spilleglæde.

Star Fox Adventures er et godt spil. Men det er også et spil, der på mange områder har kvaliteterne til noget, der burde have været endnu bedre. Problemerne ligger primært i gameplayet, der er for langsomt og ubalanceret, mens de ensformige opgaver og de mange genbrugte områder kræver en tålmodighed, som kun kan forventes af genrefans. De går til gengæld ikke galt i byen med et køb.

StarFox Adventures (EU)
...burde have været endnu bedre. Problemerne ligger primært i gameplayet, der er for langsomt og ubalanceret, mens de ensformige opgaver og de mange genbrugte områder kræver en tålmodighed, som kun kan forventes af genrefans.
4/6

StarFox Adventures   © Nintendo 2002   (GCN)    1/8 StarFox Adventures   © Nintendo 2002   (GCN)    2/8 StarFox Adventures   © Nintendo 2002   (GCN)    3/8