Nydelig grafik
Grafikken er nydelig. Både kørerne, motorcyklerne og omgivelserne er detaljerede. Der er udmærkede effekter som støvskyer, mudder på kørerne og reflekterende vand. Bortset fra en lidt tam belysning, er det svært at ønske sig mere. Farten er konstant i top og frameraten falder end ikke når alle kørere er i billedet - det gør den til gengæld når man spiller multiplayer. Lydsiden er meget ensformig. Soundtracket består af en række enslydende punk-numre og motorstøjen er dominerende. Der er også en irriterende kommentator, der heldigvis ikke er ret højrøstet.
Bare ikke sjovt
Det lyder alt sammen fint nok, men man skal ikke køre mange omgange, før man opdager MXriders problem: det er simpelthen ikke sjovt! Som standardindstilling kører man otte omgange pr. løb og man er nærmest faldet i søvn inden de er overstået. Man kan heldigvis nøjes med at køre det halve, hvilket gør det mere overkommeligt. For det meste er det nemlig kun sidste omgang, der er afgørende. AI'en benytter sig nemlig af en slags catch-up, hvor feltet altid ligger meget tæt. Som udgangspunkt vinder man hvis man ikke styrter og det gør man sjældent, hvis man ikke udfører tricks. Smadrer man direkte ind i en modkører er der tilsyneladende 50% chance for at han får et boost og det samme for at han styrter. Ikke ligefrem realistisk.
Kun for motocross-fans
Så selvom MXrider gør en helt masse ting rigtigt, så formår det alligevel ikke at henvende sig til den normale spiller. En i.Link-mode ville have givet spillet en ekstra dimension, men den mangler på sørgelig vis. Hvis man går op i motocross er der til gengæld ingen grund til at tøve, for spillet er et skridt foran konkurrenterne. Er man bare til lidt ekstrem sport med tricks, får man langt mere ud af SSX eller Tony Hawk-serien.