The Mummy Returns

Antallet af gode filmbaserede spil overgåes mildt sagt af de dårlige. The Mummy til PSOne var et elendigt spil og det samme kan bestemt siges om denne efterfølger til PlayStation 2.

Spillet følger slavisk filmens handling med det twist, at man både kan spille som helten Rick O'Connell og skurken Imhotep. Der er lidt forskellighed i banerne og mumien bruger spells istedet for pistoler, men ellers er det nu ikke ret anderledes.

Tomb Raider med håbløs kontrol

Der er tydeligvis skelet godt til Tomb Raider, der ligesom The Mummy er meget inspireret af Indiana Jones-trilogien. Man ser hovedpersonen bagfra og så skal der ellers nedlægges fjender, hoppes rundt, undgåes fælder og findes nøgler. Det er aldeles uoriginalt og samtidig meget dårligt udført. Man bemærker straks den elendige kontrol. Styringen er grov og kantet, hvilket ikke ligefrem er idéelt, når ét forkert skridt ofte medfører døden. Meget aparte har man valgt et system, hvor de enkelte knapper skal bruges til flere ting. Skrækeksemplet er firkant-knappen, der både bruges til at hoppe, klatre og blokere. Spillet vurderer så selv, hvornår det synes man har behov for hvad. Det sker derfor tit, at man kommer løbende mod en afgrund og trykker firkant for at springe over på den anden side, men istedet styrter blokerende ned i intetheden... Forundringen over placeringen af styringsknapperne bliver ikke mindre, når flere af dem slet ikke bliver brugt eller er ligegyldige.

PSOne-grafik

Grafikken i The Mummy Returns er på mange måder spillets højdepunkt, men den er bestemt ikke imponerende. Værst er personerne med halvflade ansigter, kantede kroppe, stiv animation og ingen form for bevægelse i ansigterne. Det ligner noget PSOne kunne have gjort bedre. Tilgengæld er banerne generelt acceptable, med flere ganske gode textures. En detalje som at græsset og kviksandet ser ens ud i Jungle-banen, kan dog ikke forsvares. Effekterne er en blandet fornøjelse fra udmærkede ildeffekter til pinligt dårlige skygger. Lydsiden er endnu værre. Musikken er umiddelbart udmærket, men selv
med den korte spilletid bliver den meget hurtigt kedelig. Effekterne er tamme og ekstremt ensformige, mens stemmerne er dårlige. De rigtige skuespillere har der ikke været råd til, så istedet har vi nogen, der imiterer dem. Hvis man troede at den rigtige Brendan Fraser overspiller i filmen, så skal man bare høre ham i spillet.

Flere dårlige sider

Der er masser af andre dårlige sider af The Mummy Returns. En del af fokus er tydeligt lagt på, at man skal kæmpe mod fjenderne - det nemmeste og smarteste er nu bare at løbe forbi dem. Man har som sagt mulighed for blokering og flere angrebsslag. I praksis er det rigeligt bare at hamre den primære angrebsknap i bund, for fjenderne synes ofte at foretrække at stå stille eller løbe rundt i ring. Spiller man Imhoteb er det endnu nemmere, for han kan suge livskraften ud af fjenderne og er dermed nærmest udødelig. Det mest udfordrende i spillet er, at finde rundt i de ellers lineære baner. Problemet er at det hele ofte ligner hinanden og man derfor ikke kan huske, hvor man har været, da alting respawner. Til hjælp kommer her kortet, der er lavet i 3D og både kan zoome og rotere. Det lyder smart, men i praksis er det nærmest ubrugeligt, fordi man ikke kan se hvad vej man vender og fordi det hele fremstår som én stor farvet klat.

Langt under standard

Der er faktisk intet positvt at sige om The Mummy Returns. Samtlige spillets elementer er langt under standard og som helhed er det bare et produkt, man gør klogest i at holde sig langt fra. Det er på intet tidspunkt underholdende at spille og chancen for at nogen vil bruge mere end et par timer på det, er forsvindende lille. På den tid kan man så også nå at gennemføre det, for spillet er både let og kort. Fjenderne yder ingen modstand og puzzles'ne er ekstremt simple, så den største udfordring består i at finde rundt og få kontrollen til at makke ret. Ikke engang et par klip fra filmen kunne det blive til og den medfølgende trailer er ikke engang i DVD-kvalitet. The Mummy Returns er klart et af de dårligste PS2-spil og har ingen som helst berettigelse.

Mummy Returns, The (EU)
1/6

The Mummy Returns   © VU Games 2001   (PS2)    1/3 The Mummy Returns   © VU Games 2001   (PS2)    2/3 The Mummy Returns   © VU Games 2001   (PS2)    3/3