Mobile Suit Gundam: Federation Vs. Zeon

Mobile Suit Gundam er et stykke japansk kulturhistorie. Tegnefilmsserien begyndte i slutningen af 70'erne og var et vigtigt bidrag til dyrkelsen af kamprobotter. Der er siden udkommet endnu flere serier, film og selvfølgelig en række dårlige spil. Nu prøver Capcom at ændre på statistikken.

Menneskeheden har koloniseret rummet. Mens Jorden har problemer, går det så godt for kolonierne, at nogle af dem vil løsrive sig. Det fører til krigen mellem Earth Federation og udbryderne fra Zeon. Det er muligt at blokere radiobølger og derfor er langdistancevåben blevet ubrugelige. I stedet kæmpes krigen med Mobile Suits - store kamprobotter, som styres af mennesker. Efter mange måneders krig er halvdelen af Jordens befolkning nu udslettet sammen med størstedelen af de militære styrker. Det er op til nogle enkelte Mobile Suit-soldater at vinde krigen.

Destroy all enemies

Federation Vs. Zeon er et 3d-actionspil beslægtet med Zone Of The Enders og Virtual-On. Man styrer en Mobile Suit, som sendes ud på forskellige militæropgaver. Alle missioner foregår på mindre områder på landjorden eller i rummet og målet er mere eller mindre altid at udslette de fjendtlige kamprobotter. Man får til tider allierede og anderledes opgaver, men særligt avanceret eller afvekslende bliver det aldrig.

Simpel action

Som sagt består selve opgaverne stort set kun af action. Man bevæger sin kamprobot rundt i simple omgivelser, der højest har nogle højdeforskelle og firkantede bygninger. Hver kamprobot er udstyret med to forskellige skudvåben og et tredje til nærkamp. Styringen er simpel, men ikke nær så flydende som i det tidligere omtalte Zone Of The Enders og man savner en mulighed for blokering. Fjenderne ankommer typisk på skift, således at man normalt kæmper to mod to. På begge sider ligger AI'en på et fornuftigt niveau, men er stadig til at have med at gøre. Der er grundlæggende tale om en arkadekonvertering og således byder Federation Vs. Zeon selvfølgelig på en arcademode. Her kæmper man sig igennem 13 missioner af fem minutters varighed og meget mere er der ikke. En fin tilføjelse er muligheden for at spille to sammen eller på hver sin side via splitscreen. Der er også en dedikeret Versus-mode, hvor man kan vælge præcis hvordan man vil kæmpe med eller mod hinanden i 2 mod 2-kampe. Her skal man dog være opmærksom på, at de enkelte robotter ikke just er balancerede, hvilket ofte medfører meget ulige kampe.

Omfattende kampagne

Heldigvis har udviklerne også tilføjet en langt mere omfattende Campaign-mode til konsoludgaven. Her vælger man først side og starter så med en svag kamprobot. Via
et land- og rumkort kan man vælge mellem forskellige missioner, der passer til ens niveau. Efterhånden som tiden går, bliver ens hold tildelt nyt isenkram og man ender med et omfattende udvalg af dræbermaskiner. Det er før hver mission op til spilleren at udvælge den bedstegnede kamprobot og ofte også en støtteenhed. Her kommer en vis portion strategi ind i spillet, for det tager tid at reparere det beskadigede og således kommer man hele tiden til at skifte kamprobot. Der er hundredvis af missioner i denne mode, så den tager mange timer at gennemføre komplet.

Visuelt svagt

Grafisk ligner Federation Vs. Zeon et meget tidligt PlayStation 2-spil. Godt nok er robotterne velfungerende med gode animationer, men omgivelserne er ekstremt kedelige. Landskabet er ensformigt i både opbygning og farve, ligesom der ingen detaljer eller imponerende effekter findes. Udover introen begrænser den originale series indflydelse sig til et par talende ansigter og det virker meget usselt. Endelig plages spillet alvorligt af aliasing og har enorme sorte kanter, men kører til gengæld flydende og understøtter 60Hz. Alle andre end fans vælger nok hurtigt at skrue ned for lyden i Federation Vs. Zeon. Det skyldes først og fremmest musikken, der - ikke så mærkeligt - lyder som en dårlig science fiction-serie fra 80'erne. Stemmerne er ikke meget bedre og selv om de sparsomme, bliver de hurtigt irriterende. Man har måske nok ramt stilen fra den originale tv-serie, men det er ikke rart at høre på.

Dårligt + dårligt = godt?

Federation Vs. Zeon har næsten alle elementer imod sig. Gameplayet er en grad for simpelt, grafikken er middelmådig, lydsiden er dårlig og som nævnt er Mobil Suit Gundam-spil normalt ringe. Mange vil sikkert også forlade dette spil efter få minutter på grund af de overfladiske svagheder, men hænger man på, har spillet overraskende meget at byde på. Der er noget fascinerende over at smadre alting som en enorm kamprobot og den følelse, har man formået at omforme til spilleglæde. Arcademoden er hurtigt overstået, men der er rigtig mange timer i Campaign-delen. Der er lige præcis de basale strategiske elementer til, at man føler sig som en del af en større krig. Det gør som helhed spillet sjovere, end selve spildelen egentligt er.

Der er mange klare svagheder i Federation Vs. Zeon, men hvis man har en lille kamprobot inden i og giver spillet chancen, så kan det underholde i mange timer. Rigtig godt bliver spillet aldrig og det er bestemt ikke for alle, men det er et Mobile Suit Gundam-spil, som selv andre end fans kan holde ud at spille, hvilket i sig selv er en præstation.

Mobile Suit Gundam: Federation Vs. Zeon (EU)
Rigtig godt bliver spillet aldrig og det er bestemt ikke for alle, men det er et Mobile Suit Gundam-spil, som selv andre end fans kan holde ud at spille, hvilket i sig selv er en præstation.
3/6

Mobile Suit Gundam: Federation Vs. Zeon   © Bandai 2001   (PS2)    1/3 Mobile Suit Gundam: Federation Vs. Zeon   © Bandai 2001   (PS2)    2/3 Mobile Suit Gundam: Federation Vs. Zeon   © Bandai 2001   (PS2)    3/3