InFamous

Du er Cole MacGrath og har lige slået tusindvis af mennesker ihjel og lagt dele af Empire City i ruiner. Ikke dårligt klaret af et cykelbud. Dette er udgangspunktet i Sucker Punchs nyeste action-sandkassespil til Playstation 3. Det er rimelig langt fra deres tidligere eventyr med vaskebjørnen Sly Cooper. Men de to hovedpersoner har alligevel en del til fælles.
Som sagt, inden spillet starter, har hovedpersonen Cole, det er dig, afleveret en mystisk pakke, som så eksploderer og udsletter en hel masse mennesker. Du overlever selv på mystisk vis og opdager at du har fået kræfter som du ikke havde før. Din opgave er nu at finde ud af hvad der i virkeligheden skete, hvem der står bag og hvorfor du har fået disse, elektrisk baserede, kræfter.

Efter ulykken er de ramte dele af Empire City afspærret og under karantæne fra regeringens side (det er en snedig måde at begrænse det område du kan lege på). Men der er tre store områder hvor du kan boltre dig og spille med musklerne. Cole kan kravle, hoppe og springe som de bedste af os. Ja, faktisk noget bedre end de fleste. Men dette er ikke hans superkræfter, for de er stammer fra den nævnte eksplosion og er alle elektrisk baserede. Ikke nok med at det åbner op for, at du kan sende lyn ud af dine hænder, kaste granater af ren strøm og meget mere finurligt, det giver også Sucker Punch muligheden for at sætte forhindringer ind som gør det sværere (f.eks. områder uden strømkilder så du ikke kan genoplade dine kræfter eller områder med vand som det er rigtig dumt at hoppe ud i). Efterhånden som spillet skrider frem, kan du købe nye kræfter eller opgradere dem du allerede har. Du køber for de erfaringspoint du tjener ved at nedlægge fjender og løse de missioner du bliver tilbudt.

Selve historien er stykket sammen af en række hovedmissioner (og spillet er i øvrigt krydret med mange side-missioner), der til sammen giver dig svar på nogen af spillets spørgsmål og kombineret med persongalleriet der primært består af din kæreste der har et anstrengt forhold til dig, fordi hendes søster døde i eksplosionen, din tykke dovne ven, der har et anstrengt forhold til dig fordi han ikke er en superhelt og bare føler at han går i vejen (hvilket han også gør) og din regeringskontakt som du har et anstrengt forhold til fordi du stiller spørgsmålstegn ved hendes og regeringens dispositioner, så har vi en meget traditionel superhelte-cocktail og det er det Sucker Punch gerne vil og det er det du skal forvente. Så hvis du f.eks. er fan af Spider-Man, så er du, på de fleste punkter, landet i den rette sandkasse.

Undervejs i historien kommer du ud for en række valg som er defineret som Gode eller Onde og som samtidig afspejler dine handlinger, om du hælder mod den mørke eller den lyse side. Men det er som sådan ikke overordnede moralske valg, men bare valg der definerer dig, som den superhelt du har valgt at være. Det er som et valg mellem f.eks. Spider-Man og… The Punisher (ja, det giver selvfølgelig ingen mening for dem af jer der ikke læser tegneserier… så… ja, nå… ). Men der hvor dine valg får betydning er ved udformningen dine superkræfter. Der er simpelthen kræfter som ikke er
åbne med mindre du er enten god eller ond. Til gengæld kan du sagtens skifte mening undervejs, hvis du pludselig er træt af at være det ene eller andet. Men det betyder også at efterhånden som du svinger længere mod den anden side, mister du de evner der var baseret på din overbevisning (og den politistation som du bare lod springe i luften, da du var ond, dukker ikke på magisk vis op nu da du har besluttet dig til at være god). Spillet har heller ikke to slutninger baseret på hvad du er, men vejene til slutningen er forskellige og du går derfor glip af noget af spillet hvis ikke du spiller det igennem to gange.

En enkelt gennemspilning kan gøres på lidt over 10 timer, hvis du virkelig strammer dig an, men jeg vil sige, at hvis du vil nyde det og have det hele med, er vi tættere på 20 timer. Og det er så kun den ene side.

Et spil som inFamous vil i sagens natur blive sammenlignet med andre action-sandkassespil og det er jo dér den endelig dom skal stå. Og i horisonten tårner Grand Theft Auto 4 sig selvfølgelig op, og i den sammenligning kommer inFamous helt sikkert til kort. Men det er selvfølgelig ikke helt retfærdigt. I modsætning til GTA IV har inFamous ikke den skælmske og satiriske kommentar til det moderne amerikanske liv og generelt er inFamous bare mere dystert og alvorligt. Og så er det en superhelte-fortælling og det gør det måske mindre sammenligneligt med GTA IV. Men det de to spil har til fælles er mission-strukturen og her spiller de lige op, selvom historien er sjovere i GTA IV. Til gengæld er inFamous nemmere. Du spiller ikke missioner om helt så meget og du starter ikke helt forfra når tingene mislykkes. Det er faktisk forfriskende at Sucker Punch ikke har forsøgt at gøre spillet længere ved at straffe spilleren til at spille om.

Målt mod spilserier der generelt betragtes som svagere end GTA IV, f.eks. Godfather eller Saint Row eller mere sammenlignelige spil som Crackdown eller det seneste Spider-Man står inFamous rigtig godt. De nævnte er alle spilværdige og det er inFamous også. Kampsystemet er godt, styringen er god. Historien er tålelig, dog uden på nogen måde at være Shakespeare. Byen er levende, dog på en lidt grå og trist undtagelsestilstandsagtig måde, men det er svært at klandre Sucker Punch for, når nu det er planen (og byen skifter bestemt karakter alt efter hvilken side du hælder til). Modstanderne er forskellige kutteklædte narkokriminelle terrorist-typer og selvom det kan virke lidt ensformigt og sært, så virker det faktisk meget godt i spillets miljø. Man kunne måske ønske sig lidt flere superskurke, men det er måske bare mig.

Visse steder er der grafik fejl, men det er småtings-afdelingen og ellers er grafik, animationer, og scenografi absolut på den pæne side. Musikken er måske lidt anonym… man lægger faktisk ikke rigtig mærke til den, men det er måske det der er kunsten ved det.

Spillets helt store stjerner er Coles akrobatiske evner og hans superkræfter og de er til topkarakter. Efter ganske kort tid vil du bare bimle rundt i Empire City og tæske skurkene med alle de ting du kan. Absolut en fornøjelse, og værd at eje en Playstation 3 for.

InFamous (EU)
8/10

InFamous   © Sony 2009   (PS3)    1/5 InFamous   © Sony 2009   (PS3)    2/5 InFamous   © Sony 2009   (PS3)    3/5